کد خبر: ۲۶۹۸۳۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۰۷ دی ۱۳۹۹ - 2020December 27
پروبیوتیک‌ها میکروارگانیسم‌هایی هستند که با حفظ و بهبود تعادل میکروبی روده می‌توانند اثراتی سلامتی بخش برای میزبان خود به همراه داشته باشند، از این رو پروبیوتیک‌ها را ترمیم کننده‌های زیستی نیز می‌نامند.
شفاآنلاین>سلامت>اکثرما تا امروز نام پروبیوتیک به گوش‌مان خورده اما ممکن است در مورد خواص این گروه از باکتری‌ها کاملا مطلع نباشیم. 

به گزارش شفاآنلاین:طبق تعاریف رسمی، پروبیوتیک‌ها موجودات زنده‌ کوچک میکروسکوپی هستند که اگر به تعداد کافی توزیع شوند، سلامت را برای میزبان خود به ارمغان می‌آورند. پروبیوتیک‌ها را می‌توان با مصرف مکمل‌ها و همچنین برخی مواد غذایی که با فرایند تخمیر باکتریایی تولید شده‌اند، برای بدن تامین نمود. با توجه به اهمیت موضوع درباره تاثیر مصرف پروبیوتیک‌ها بر سلامت خانم‌ها با دکتر مریم تاج آبادی ابراهیمی، دانشیار رشته میکروبیولوژی، مدیرعامل شرکت تک ژن زیست، رئیس انجمن پروبیوتیک و غذاهای فراسودمند ایران گفتگو کرده ایم.
وی دراینباره می‌گوید: پروبیوتیک‌ها میکروارگانیسم‌هایی هستند که با حفظ و بهبود تعادل میکروبی روده می‌توانند اثراتی سلامتی بخش برای میزبان خود به همراه داشته باشند، از این رو پروبیوتیک‌ها را ترمیم کننده‌های زیستی نیز می‌نامند.
دکتر تاج آبادی ابراهیمی خاطرنشان کرد: امروزه پروبیوتیک‌هایی که بیشتر از همه مورد توجه قرار گرفته اند، باکتری‌های تولید‌کننده اسید لاکتیک به ویژه گونه‌های لاکتوباسیلوس هستند.
رئیس انجمن پروبیوتیک و غذاهای فراسودمند ایران بیان کرد: آثار مفید پروبیوتیک‌ها با مکانیسم‌های متعددی بروز می‌کند که مهمترین آنها عبارتند از مکانیسم‌های غیر ایمونولوژیک (مواد
ضد میکروبی، رقابت برای اتصال به سلول‌های هدف، کمک به تقویت سد مخاطی) و مکانیسم‌های ایمونولوژیک.
وی مطرح کرد: تمام باکتری‌هایی که امروزه به عنوان پروبیوتیک استفاده می‌شوند، دردودسته "لاکتوباسیلوس" و" بیفیدوباکتریوم" جای می‌گیرند. باکتری‌های مولد اسید لاکتیک، به ویژه لاکتوباسیلوس‌ها و بیفیدوباکتریوم‌ها به طور طبیعی جزیی از اکوسیستم دستگاه گوارش هستند و پروبیوتیک محسوب می‌شوند.
دکتر تاج آبادی ابراهیمی اظهار داشت: از ویژگی‌های میکروارگانیسم‌های پروبیوتیک این است که جزء فلور طبیعی روده انسان باشند، به صورت زنده و فعال و به تعداد کافی به روده می‌رسند، نسبت به اسید معده و نمک‌های صفراوی در روده کوچک مقاوم هستند،توانایی اتصال به سلول‌های اپیتلیال روده را در رقابت با پاتوژن‌ها دارند،توانایی تولید ترکیبات ضد باکتری‌های مضر مثل تولید اسید لاکتیک، باکتریوسین را دارند، اشاره کرد.
این دانشیار رشته میکروبیولوژی بیان کرد: واژن میکروفلور یا باکتری‌هایی دارد که فلور نرمال ناحیه خودش است که اگر به هر دلیلی این تعادل و تعامل باکتریایی برهم بخورد، "دیس بایوزیس" رخ می‌دهد." دیس بایوزیس" به شرایطی گفته می‌شود که تعادل جمعیت باکتری‌های روده به این صورت که شمار باکتری‌های مضر افزایش و تعداد باکتری‌های مفید کاهش پیدا می‌کند.
وی افزود: دیس بایوزیس باعث ایجاد التهاب در داخل واژن می‌شود که علائم آن با توجه به نوع عامل عفونی می‌تواند شامل خارش و سوزش، بوی بد، ترشحات بیش از حد، درد و سوزش هنگام ادرار شود.
دکتر تاج آبادی ابراهیمی تصریح کرد که حدود 95 درصد فلور طبیعی واژن، لاکتوباسیلوس‌ها هستند. پروبیوتیک‌ها باعث تعدیل فلور میکروبی واژن می‌شوند و از رشد باکتری‌های مضر و ایجاد عفونت جلوگیری می‌کنند.
این دانشیار رشته میکروبیولوژی می‌گوید: فقط با تجویز
آنتی بیوتیک‌ها و داروهای ضد قارچ نمی‌توان از عود و برگشت بیماری پیشگیری کرد.
وی ادامه داد: بایوفیلم‌ها جمعیتی از باکتری‌هایی هستند که در یک مکان ساکن می‌شوند و دور خودشان یک غشاء پلی ساکاریدی تشکیل می‌دهند که به این شکل خود را از در معرض آنتی بیوتیک‌ها قرار گرفتن محافظت می‌کنند.
دکتر تاج آبادی ابراهیمی افزود: حتی در مواردی با حضور سویه‌های مقاوم به آنتی بیوتیک‌ها ممکن است آنتی بیوتیک روی بایوفیلم‌ها به حد کافی موثر نباشد و در اینصورت با تجویز آنتی بیوتیک بازهم زنده می‌مانند. پس ما بایک میکروارگانیسم هوشمند و زنده طرف هستیم و درحقیقت با تشکیل بایوفیلم خودشان را دربرابر اثر کشندگی آنتی بیوتیک محافظت می‌کنند.
این متخصص ابراز داشت: عود بیماری به دلیل وجود بایوفیلم‌ها است. هم باکتری‌های مفید و هم باکتری‌های مضر می‌توانند بایوفیلم تشکیل دهند و به صورت مستمر درون بدن و مخاط‌ها مسقر شوند.
وی اظهار کرد: دراولین مواجهه با عفونت، باکتری‌ها در واژن تکثیر می‌شوند و با آنتی بیوتیک تراپی ازبین می‌رود اما تعداد از باکتری‌ها ممکن است در قالب بایوفیلم دور خودشان ماتریکیسی ایجاد کنند که می‌تواند از جنس پروتئین باشد.
دکتر تاج آبادی ابراهیمی اضافه کرد: این ماتریکس با تکثیر باکتری‌های درون آن به تدریج رشد می‌کند، بالغ می‌شود و حتی این امکان وجود دارد که سویه‌های باکتریایی دیگری به عنوان عفونت‌های ثانویه درون این ماتریکس وجود داشته باشد. از انجائیکه این باکتری‌ها توسط ماتریکس محافظت می‌شوند و با تجویز دوباره آنتی بیوتیک فقط باکتری‌های آزاد ازبین می‌روند و پس از آن غشا بایوفیلم پاره می‌شود و محتوای آن بیرون ریخته می‌شود و عود بیماری رخ می‌دهد.
رئیس انجمن پروبیوتیک و غذاهای فراسودمند ایران توضیح داد که تشکیل بایوفیلم در عفونت قارچی و هم در عفونت باکتریایی رخ می‌دهد و ایجاد سد محافظتی می‌کند. با تجویز پروبیوتیک‌ها می‌توانیم بایوفیلم را از بین ببریم. لاکتوباسیلوس‌ها با تولید بایوسورفکتانت‌ها باعث نابودی بایوفیلم‌ها می‌شوند..
وی بیان کرد: بایوسورفکتانت‌ها ترکیباتی هستند که شبیه به شوینده‌ها عمل می‌کنند. بایوسورفکتانت‌ها ترکیبات آمفی پاتیک هستند که دارای یک سر آب دوست و یک سر آب گریز هستند و به کمک این دو سر با تشکیل پیوند با بایوفیلم باکتریایی و قارچی، به کمک کاهش کشش سطحی بین بایوفیلم و اپیتلیال واژن، سبب شسته شدن و کندن بایو فیلم از غشا واژن می‌شوند.
دکتر تاج آبادی ابراهیمی بیان کرد: اگر خانم‌ها به دنبال تقویت سیستم ایمنی بدن، چهره‌ای روشن تر، پوستی شفاف‌تر و دوره ماهیانه منظم هستند، محصول پروبیوتیک" BioFem " "شرکت تک ژن زیست یک انتخاب هوشمندانه است.
این دانشیار رشته میکروبیولوژی افزود:مکمل پروبیوتیک گروه دانش بنیان تک ژن زیست حاوی پروبیوتک ویژه بانوان یعنی لاکتوباسیلوس رامنوسوس و لاکتوباسیلوس روتری، دارای بهترین دوز موثر پروبیوتیک‌ها برای سلامت بانوان است.
وی متذکر شد: شکل دارویی محصول" BioFem " به صورت کپسول می‌باشد و با بهره‌گیری از میکروارگانیسم‌های بومی که طی 15 سال از محصولات تخمیری از تمام نقاط کشور جمع‌آوری شده است این محصول تولید شده است، که به همین دلیل با بدن بانوان ایرانی نیز سازگارتر است.
دکتر تاج آبادی ابراهیمی عنوان کرد: عملکرد محصول" BioFem " جهت بهبود عفونت‌های واژینال، عفونت‌های عود‌کننده واژینال وعفونت‌های عود‌کننده مجاری ادراری ویبوست و عفونت‌های واژینال در دوران بارداری و علائم دوران یائسگی و پاسخ‌های سیستم ایمنی و نیز مناسب جهت استفاده در دوران بارداری است.
وی در پاسخ به این پرسش که "BioFem" چه زمانی باید مصرف شود، بیان کرد: بهترین زمان پیشنهادی ما برای مصرف این محصول زمانی است که معده شما نه زیاد پر و نه زیاد خالی است. اگر شما آنتی بیوتیک خاصی مصرف می‌کنید، حتما بین مصرف این محصول و آنتی بیوتیک 4 ساعت فاصله زمانی را حفظ کنید.
این دانشیار رشته میکروبیولوژی در پایان گفت: به طور معمول حدود 3 الی 4 هفته طول می‌کشد تا پس از مصرف محصول" BioFem " شاهد تغییرات باشید اما زمان دقیق آن به فلور میکروبی بدنتان بستگی دارد. این مکمل پروبیوتیک برای نگهداری مداوم میکروبیوم بدن شما در حالت ایده آل طراحی شده است. بنابراین اگر تصمیم دارید میکروبیوم طبیعی سالمی داشته باشید، باید این مکمل پروبیوتیک را جزو مکمل‌های روزانه تان در نظر بگیرید. پیشنهاد ما برای نگهداشتن شرایط ایده آل میکروبیوم بدن پس از بهبود، روزانه مصرف یک عددکپسول BioFem " است.آفتاب یزد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: