کد خبر: ۲۶۹۷۹۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۴ - ۰۶ دی ۱۳۹۹ - 2020December 26
نطقی‌تر قیمت‌گذاری این است که قیمت تمام شده خودرو و سود منطقی به عنوان قیمت پایه خودرو باشد
شفاآنلاین>سلامت>ایجاد رانت ۵۰ هزار میلیارد تومانی در حوزه خودروبزرگنمايي قلمکوچکنمايي قلمبازگشتhttp://aftabeyazd.ir/?newsid=177838
رئیس کارگروه خودروی کمیسیون صنایع مجلس اظهار کرد: در یک سال اخیر ۵۰ هزار میلیارد تومان رانت ایجاد شده که نه به نفع مردم و نه به نفع خودروساز است. اما از آنجا که آزادسازی قیمت قبلا انجام شده و جواب نداده با آن مخالف هستیم. با آزادسازی قیمت همه سود به جیب خودروساز می‌رود که این منطقی نیست.
به گزارش شفاآنلاین:روح‌الله ایزدخواه در مورد آخرین وضعیت سیاست‌گذاری بازار خودرو اظهار کرد: در جلساتی که با دولت و وزیر صمت داشتیم ایشان با عرضه خودرو در بورس مخالف بودند و ابهاماتی داشتند و گفتند که این روش پیش از این امتحان نشده است. بحث ما نیز این بود که روش آزادسازی قیمت و بردن آن به حاشیه بازار، پیش از این چند بار امتحان شده و دوام نیاورده است.
وی ادامه داد: باید توجه داشت که اگر قیمت خودرو به یکباره گران شود هم تبعات اقتصادی و تورمی و هم تبعات اجتماعی دارد. زمان آقای احمدی‌نژاد و پیش از آن اتفاق افتاد و جواب نداد، دوباره این اجبار ایجاد شد که شورای رقابت و غیره دخالت‌های متعددی کنند.
رئیس کارگروه خودروی کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرد: حالت منطقی‌تر قیمت‌گذاری این است که قیمت تمام شده خودرو و سود منطقی به عنوان قیمت پایه خودرو باشد و در بورس کالا عرضه و تقاضا تعیین می‌کند که قیمت نهایی چه میزان باشد. این طرح هم باعث افزایش شفاف‌سازی و هم امکان تنظیم‌گری‌های متفاوت را می‌دهد برای مثال می‌توانیم متقاضیان را اولویت‌بندی کنیم تا خودرو به مصرف‌کننده واقعی برسد، سپس مازاد آن به بقیه عرضه شود. دیگر ما به التفاوت به خودروساز پرداخته نمی‌شود بلکه به منابع عمومی و خزانه واریز می‌شود.ایزدخواه با اشاره به مالیات روی خرید و فروش خودرو گفت: در طرح سازماندهی خودرو، مالیات تنظیمی روی فروش خودرو مطرح شده است و اگر کسی خودروی از بورس خریداری کرد تا سه سال اگر بخواهد آن را بفروشد ۸۰ درصد تفاوت قیمت را باید مالیات بدهد. این باعث می‌شود که بتوانیم جلوی خرید و فروش‌های کاذب وصل و دیگران را بگیریم.
آفتاب یزد

برچسب ها: رانت ، خودرو ، حوزه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: