کد خبر: ۲۶۹۵۹۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۸ - ۰۳ دی ۱۳۹۹ - 2020December 23
ویروسی که ما این اواخر داشتیم، همان ویروس انگلیس بوده است که خوشبختانه کنترل شد.
شفاآنلاین>سلامت>تاخیر در توقف پروازها، جان بسیاری را به خطر خواهد انداخت
حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در خصوص شیوع ویروس کرونای جهش یافته هشدار داده و از دولت خواست سریعاً نسبت به توقف تمامی پروازها از مبدا اروپا به کشور اقدام کند.
به گزارش شفاآنلاین:ویروس جدید کرونا یا همان نوع جهش یافته آن، حالا تبدیل به یکی از مهمترین موضوعات کرونایی جهان شده است. هرچند شواهد حاکی از آن است که از حدود 3 ماه پیش گونه مسری‌تری از کروناویروس در انگلستان پیدا شده بود اما با اعلام و اذعان رسمی نخست‌وزیر بریتانیا، ماجرا ابعاد جدی‌تری به خود گرفت. گفته می‌شود ویروس جدید که تا 70 درصد قدرت انتقال بیشتری نسبت به خویشاوندان پیشینی خود دارد، علاوه بر جنوب و شرق انگلستان که مرکزیت اصلی شیوع آن است در کشورهای دیگری نظیر استرالیا، هلند و دانمارک هم دیده شده است.
اینکه جهش جدید این ویروس، چه تفاوتی با جهش‌های قبلی دارد، یا اینکه آیا فقط قدرت سرایتش بیشتر شده یا اینکه باعث عفونت بیشتری در بدن مبتلایان هم می‌شود، و اینکه آیا با پیداشدن سرو کله آن، بازار واکسن‌های ساخته‌شده در جهان کساد می‌شود یا نه، موضوعاتی مهم هستند که باید به آنها پرداخت. اما در حال حاضر، یکی از اولویت‌های اصلی کشورهای جهان ازجمله کشور ما این است که چطور باید از شیوع هرچه بیشتر این ویروس جلوگیری کرد.
برخی کشورها مانند ایتالیا، آلمان، کویت، هلند، بلژیک و اسپانیا از همان ابتدا پروازهای خود به انگلیس را به حال تعلیق درآوردند. در ایران هم بعد از انتشار خبر شیوع سویه جهش‌یافته ویروس کرونا، در گام اول وزیر بهداشت طی نامه‌ای به وزیر راه و شهرسازی، خواستار آن شد که پروازهای از مبدا انگلیس به داخل کشور قطع شود.
هرچند عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا در اظهارنظری عنوان کرد که همین نوع از ویروس، از قبل وارد ایران شده است و حتی عامل قرمز شدن استان‌های کشور در ماه‌‌های اخیر را همین ویروس دانست.
مینو محرز در مصاحبه‌ای ضمن اشاره به سابقه جهش‌های کروناویروس گفت: «در خردادماه جهشی در ویروس کرونا ایجاد شد که قدرت سرایت آن را بسیار بالا برد و ما را با ویروسی طرف کرد که به طرز وحشتناکی همه ایران را قرمز کرد.»
محرز افزایش شدید تعداد مبتلایان و فوتی‌ها در یکی دو ماه اخیر را هم مرتبط با همین ویروس جدید دانست و گفت: «ویروسی که ما این اواخر داشتیم، همان ویروس انگلیس بوده است که خوشبختانه کنترل شد.»
اما صرف‌نظر از اینکه چقدر این احتمال واقعی باشد، لازم است مسئولین کشور هرچه سریع‌تر نسبت به محافظت جدی از مرزهای زمینی، هوایی و دریایی کشور اقدامات لازم را انجام دهند.
محدودیت در سفرهای اروپایی به کشور
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در تشریح اقداماتی که تا امروز انجام شده یا در دست انجام است گفت: «به محض اینکه جهش ویروس کرونا از طرف دولت انگلیس اعلام شد، آقای دکتر نمکی وزیر بهداشت نامه‌ای خطاب به آقای مهندس اسلامی وزیر راه و شهرسازی نوشتند مبنی بر اینکه تمام پروازهای انگیس به ایران و برعکس به طور کلی قطع شود. علاوه بر آن لیستی از تمام مسافرانی که از دو هفته پیش تا امروز به کشور وارد شده‌اند گرفته‌ایم و تک‌تک اینها را رصد می‌کنیم که اگر احیانا مشکل یا علائمی داشته باشند ما بتوانیم آنها را شناسایی کنیم.»
علیرضا رئیسی با تاکید بر اینکه پروازهای انگلیس به طور کامل قطع شده است، اظهار داشت: «از آنجا که ممکن است احیانا پروازهای غیرمستقیمی وجود داشته باشد، ما برای احتیاط بیشتر اعلام کردیم که هر کس از هرجای اروپا که بخواهد وارد کشور شود لازم است تست PCR منفی ارائه کند و وقتی که وارد کشور بشود هم مجددا تست خواهد شد و باید به مدت 14 روز هم در قرنطینه خانگی بماند.»
دولت همه پروازهای اروپا از متوقف کند
رئیس کمیسیون بهداشت مجلس هم نسبت به شیوع ویروس جهش یافته کرونا در انگلیس و برخی دیگر از کشورهای اروپایی واکنش نشان داد و گفت: «دولت جهت جلوگیری از ورود ویروس جهش یافته کرونا‌، کل پروازها از مبدا اروپا را متوقف کند.»
حسینعلی شهریاری اضافه کرد: «دولت ضمن توقف کلیه پروازها از مبدا اروپا، ورود همه افراد با ملیت کشورهای اروپایی و ورود همه ملیت‌هایی که در ۴ماه گذشته به اروپا سفر داشته‌اند را به کشور ممنوع کند، اگر موارد اجتناب ناپذیری مانند ایرانی‌های خارج کشور بود در فرودگاه کنترل و قرنطینه شوند.»
نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: «اگر در خصوص توقف پروازها از مبدا اروپا فوری اقدام نکنیم خیلی زود دیر شده و جان زیادی از هموطنان ما به خطر می‌افتد.»
سپید
برچسب ها: پرواز ، متوقف ، مبدا ، اروپا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: