کد خبر: ۲۶۹۵۹۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۰۳ دی ۱۳۹۹ - 2020December 23
دبير کميته علمي ستاد ملي مقابله با کرونا گفت: فعلا در ليست خريد ايران واکسن‌هاي کروناي فايرز و مدرنا اولويت ندارند. ما بر اساس زيرساخت‌ها، امکانات، قيمت و کشوري که قرار است از آن واکسن را خريداري کنيم تصميم مي‌گيريم.

شفاآنلاین>سلامت>در حالی‌که بسیاری از کشورهای دنیا و حتی کشورهای کمتر توسعه یافته‌ای مانند عراق توانسته ۱.۵ میلیون دوز واکسن کرونا را خریداری کند، اما در کشور ما هنوز عزمی برای خرید این واکسن دیده نمی‌شود و بیشتر تمرکز مسئولان بر تولید واکسن کرونای ایرانی از سوی شرکت شفامدار است. 


به گزارش شفاآنلاین:در روزهای گذشته اظهارات ضد و نقیضی درباره خرید واکسن از طریق کوواکس مطرح شدند. در این بین اگر صحبت‌های چند وقت گذشته مسئولان را مرور کنیم به کلید واژ‌ه‌های مشترکی خواهیم رسید؛ «واکسن کرونای خارجی را نمی‌خواهیم»، «به واکسن دشمن اعتمادی نداریم!»‌، «امکانات ورود واکسن را نداریم»، «واکسن فایزر را می‌خریم»، «به زودی واکسن تایید شده who، را خریداری می‌کنیم» اما در بین این همه اظهارنظر، علی مطهری، نایب رئيس سابق مجلس شورای اسلامی در پیامی از باطل شدن سهمیه جهانی واکسن کرونا برای مردم ایران خبر می‌دهد. مطهری در توئیتی نوشته: «به خاطر اینکه در لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف قرار داریم نتوانستیم پنجاه میلیون دلار مبلغ سهمیه ایران از واکسن کرونای سازمان جهانی بهداشت برای هشت میلیون ایرانی را منتقل کنیم و سهمیه ایران باطل شد. مجمع تشخیص مصلحت نظام باید پاسخگو باشد.» سخنگوی دولت، در نشست خبری هفتگی خود به طور تلویحی تایید کرد که نپیوستن این کشور به گروه ویژه اقدام مالی (اف ای تی اف)، خرید واکسن خارجی کرونا را با مشکل مواجه کرده است. علی ربیعی با اشاره به ضرورت پیوستن به اف ای تی اف گفت: «امیدواریم در مجمع تشخیص مصلحت نظام در این زمینه بحث کنیم و آنچه که به مصلحت کشور است را بتوانیم تأمین کنیم.» همه این اظهارات فقط به معنی سرگیجه مردمی است که از شیوع ویروس کرونا در آستانه ۱۱ ماهگی خسته و کلافه شده‌اند و با هشتگ «واکسن بخرید» از مسئولان کشور خواستند که هر چه سریع‌تر اقدام به تامین واکسن کنند. اما واکنش کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو در توئیتر به این خواسته مردم جالب توجه است و در راستای اظهارنظرهای سابق او است. جهانپور در پیامی نوشت: در ادامه پروژه تحریم دارو، تحریم وام IMF، تحریم ماسک، تحریم تجهیزات حفاظتی، تحریم کیت تشخیصی PCR، تحریم رپیدتست کرونا، این بار رمز عملیات فریب و عنوان مستعار پیوست رسانه‌ای تحریم: «واکسن_بخرید» خیلی ممنون!

روز گذشته نيز، مصطفي قانعي دبير کميته علمي ستاد ملي مقابله با کرونا با اشاره به گزينه‌هاي واردات واکسن کرونا گفت: «فعلا در ليست خريد ايران واکسن‌هاي کروناي فايرز و مدرنا اولويت ندارند. ما بر اساس زيرساخت‌ها، امکانات، قيمت و کشوري که قرار است از آن واکسن را خريداري کنيم تصميم مي‌گيريم.»

آغاز واکسيناسيون در کشورهاي جهان

اين اظهارات در شرايطي مطرح شده که کشورهاي مختلف واکسيناسيون را آغاز کرده‌اند و کشور ما نيز از هفته آينده، اولين آزمايش باليني اين واکسن را بر روي 56 فرد داوطلب آغاز خواهد کرد. آن طور که دولت فرانسه اعلام کرده است اين کشور با نزديک به 70ميليون نفر جمعيت قصد خريد 200ميليون دوز واکسن از شش شرکت مختلف را دارد و تزريق آن از اوايل ژانويه (حدود دو هفته ديگر) به شکل رايگان و داوطلبانه صورت مي‌گيرد. دولت فرانسه تاکنون 1.5ميليارد دلار براي واکسيناسيون رايگان شهروندانش کنار گذاشته است. برخلاف فرانسه، ترکيه برنامه کاملا دقيقي از نحوه تزريق واکسن به شهروندانش ندارد، اما به نظر مي‌رسد اين کشور به اندازه کافي واکسن براي شهروندانش تهيه کرده است. طبق پيش بيني وزير بهداشت اين کشور اواخر بهار از جمعيت 83 ميليوني اين کشور، 65ميليون نفر واکسن تزريق مي‌کنند. همچنين گفته مي‌شود که اين کشور در حال تهيه واکسن داخلي خود هم هست و در فاز دوم آزمايش‌هاي آن قرار شده است که بيش از 200نفر داوطلب شوند. اندونزي نيز با نزديک به 270 ميليون نفر جمعيت يکي ديگر از مشتريان واکسن شرکت سينوواک و يکي از اولين کشورهاي دريافت کننده واکسن کرونا است. اين کشور تاکنون 1.2 ميليون دوز واکسن و تجهيزات خام توليد 15ميليون واکسن کرونا را دريافت کرده است. تا چند هفته ديگر هم 1.8ميليون دوز واکسن ديگر و تجهيزات توليد 30ميليون دوز واکسن کرونا وارد اين کشور مي‌شود. وزير بهداشت آلمان گفته است که انتظار مي‌رود اين کشور از 200ميليون دوز واکسن شرکت فايزر که در اروپا توزيع مي‌شود، 100ميليون دوز واکسن دريافت کند. به گفته وزير بهداشت آلمان با ادامه اين روند تا پايان تابستان 2021 حدود 60درصد جمعيت اين کشور واکسينه مي‌شوند. وزارت بهداشت و محيط زيست عراق از خريد يک ميليون و پانصد هزار دوز واکسن «ويروس کرونا» از شرکت داروسازي «فايزر» خبر داد. «رياض عبدالامير الحلفي» افزود: «واکسن‌ها اوايل سال آينده ميلادي وارد عراق خواهد شد.» وي همچنين از آمادگي شرکت ديگري براي در زمينه واکسن کرونا خبر داد و گفت: «شرکت سوئدي - بريتانيايي «آسترا زنيکا» نيز به نوبه خود آمادگي براي تحويل واکسن در طول يک يا دو ماه را اعلام کرده است، اما عراق مي‌خواهد که بيشترين ميزان هرگونه واکسن جهاني را براي بيش از 20 درصد جمعيت خود (يعني هشت ميليون نفر) دريافت کند.» البته کشورهاي انگلستان، عربستان، آمريکا، کانادا، روسيه، قطر، امارات و... بسياري ديگر از کشورهاي واکسيناسيون خود را آغاز کرده‌اند.

رهبري، پيگير ساخت واکسن کرونا

چندي پيش سعيد نمکي، وزير بهداشت گفته بود: «ايران به سه شکل مختلف قصد تامين واکسن را دارد، اول اينکه از طريق مجموعه کواکس نزديک به 17 ميليون دوز واکسن وارد ايران مي‌شود و 5.5 و 20 ميليون دوز ديگر هم از دو شرکت ديگر وارد ايران مي‌شود، براين اساس همزمان با ورود اين واکسن‌ها 21ميليون نفر مي‌توانند واکسينه شوند.» روز گذشته نيز نمکي اعلام کرد که: «مقام معظم رهبري با جديت پيگير موضوع ساخت واکسن کرونا هستند. دلسوزي و پيگيري‌هاي مستمر اين عزيز بزرگوار و رئيس جمهوري، نشان از آن دارد که مردم در اوج تحريم‌هاي ظالمانه، نبايد قدمي از مردم سرزمين‌هاي برخوردار و داراي منابع فراوان عقب بمانند.» اين گفته‌هاي وزير بهداشت در شرايطي مطرح مي‌شود که ثبت‌نام داوطلبان تزريق واکسن ايراني کرونا در سامانه 4030 آغاز شده است و بنا بر گفته‌هاي رئيس ستاد اجرائي فرمان حضرت امام خميني(ره) «آزمايش انساني واکسن کرونا توليد محققان ايراني هنوز شروع نشده است و در اواسط هفته آينده اين مرحله آغاز خواهد شد. محمد مخبر افزود: واکسن کروناي توليد محققان ايراني به روش ويروس کشته، تهيه شده و عوارض آن اندک است. وي درباره چگونگي ثبت نام داوطلبان براي شرکت در آزمايش انساني واکسن کرونا افزود: داوطلبان مي‌توانند در سامانه 4030 ثبت نام کنند و پس از اين مرحله با آنها تماس گرفته خواهد شد. من خودم از افرادي بودم که دوست داشتم واکسن روي من آزمايش شود اما چون مبتلا شده بودم نمي‌توانستم زيرا حضور در آزمايش انساني شرايط خاصي نياز دارد که بايد بررسي شود.

187 فوتي جديد کرونا در کشور

وزارت بهداشت از شناسايي 6هزار و 208 بيمار جديد مبتلا به کوويد19 در کشور از دوشنبه (يکم دي‌) تا دوشنبه (دوم دي) خبر داد. براساس گزارش رسمي اين وزارتخانه مجموع بيماران کوويد19 در کشور به يک ميليون و 170 هزار و 743 نفر رسيد. در طول 24 ساعت مذکور، 187 بيمار کوويد19 جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان اين بيماري به 54 هزار و 3 نفر رسيد. 5467 نفر از بيماران مبتلا به کوويد19 در وضعيت شديد اين بيماري تحت مراقبت قرار دارند. بر اساس آخرين تحليل‌ها، 205 شهرستان در وضعيت نارنجي و 243 شهرستان در وضعيت زرد قرار دارند.آرمان ملی

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: