کد خبر: ۲۶۹۵۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۶ - ۱۵ تير ۱۳۹۳ - 2014July 06
عضو هیئت مدیره انجمن روانپزشکان ایران در گفتگو با شفا آنلاین خبر داد :
شفا آنلاین- عضو هیئت مدیره انجمن روانپزشکان ایران گفت: 80 درصد افرادی که اقدام به خودکشی می کنند مبتلا به نوعی نا بسامانی روانی و 50 درصد دیگر با افسردگی شدید مواجه اند.

دکتر فربد فدایی در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: از این رو در درجه اول باید مشکلات روانپزشکی افراد را پس از شناسایی درمان کرد.

وی ادامه داد: برای نمونه فردی که با وجود آگاهی از مخاطرات سیگار یا مواد مخدر، رانندگی بدون احتیاط و... زندگی خود و دیگران را به مخاطره می اندازد در او نوعی انگیزه تخریب و از بین بردن خود ( خودکشی) به طور پنهان نیز دیده شده است.

متخصص اعصاب و روان با اشاره به این که واژه خودکشی برای رفتارهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد در عین حال خاطرنشان کرد: در واقع گاهی اوقات امکان داشتن فکر خودکشی و به مرحله اجرا در نیاوردن آن نیز وجود دارد.

تهدید به خودکشی

وی افزود: زمانی که فرد می کوشد به وسیله تهدید به خودکشی امتیازهایی از دیگران کسب کند از این روش استفاده می کند.

ژست خودکشی

مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی به خبرنگار شفا آنلاین گفت: ژست خودکشی یعنی این که فرد قصد خودکشی ندارد( به ویژه هنگامی که می خواهد از مجازاتی بگریزد یا برای جلب نظر دیگران).

اقدام به خودکشی

فدایی اظهار داشت: در واقع فرد امکان دارد به اعمالی دست بزند که هدف آن موضوعات دیگری به جز مردن است، نمونه هایی از یک وضعیت نا خوشایند، کسب امتیاز و یا خوردن چند قرص برای خودکشی در حالی که قصد فرد مردن نیست.

به گفته وی خودکشی منجر به مرگ در افرادی که به طور واقعی قصد مردن دارند نیز انجام می شود.

این روانپزشک بیان کرد: خودکشی به ظاهر شخصی ترین تصمیم است اما در عین حال موضوعی اجتماعی می باشد.

وی ادامه داد: خودکشی توسط تمام ادیان الهی منع و حرام دانسته شده، در عین حال باید دانست که بسیاری از موارد رفتارهای خودکشی مذکور، ناشی از مشکلات روانشناختی و جامعه شناختی فرد و مهم تر از همه وجود بیماری های روانی است.

گفتگو:شبنم طاهری

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: