کد خبر: ۲۶۹۲۸۵
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۵ - ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - 2020December 17
سیگنال دهی، واژه‌ای است که دایما در بازار سرمایه تکرار می‌شود و عده‌ای متأسفانه همچنان با اتکا به این سیگنال‌های نامعلوم اقدام به خرید و فروش می‌کنند.
شفاآنلاین>اجتماعی>کارشناسان دلیل اصلی ریزش 115 هزار واحدی شاخص بورس در هفته اخیر را دستکاری حقوقی‌ها و بازارگردانی بد آنها دانستند.
به گزارش شفاآنلاین:بهنام صمدی؛ کارشناس بازار سرمایه در این‌باره گفت: در هیچ کجای دنیا چیزی به اسم دامنه نوسان، حجم مبنا و صف خرید و فروش وجود ندارد اما سازمان بورس در ایران چیزی به اسم دامنه نوسان تعریف کرده که این موضوع، خودش یکی از عوامل دستکاری در بازار است. چه حقوقی‌ها باشند و چه حقیقی‌ها؛ اما حقوقی‌ها ابزارها و نفوذ بسیار بیشتری برای دستکاری در قیمت‌ها در اختیار دارند. دستکاری حقوقی‌ها در بازار مشهود است، و شرکت‌هایی که فرآیند بازارگردانی را بر عهده گرفته‌اند، اقدام به نوسان‌گیری می‌کنند.
وی با انتقاد از فقدان بازارگردان برای برخی سهم‌های شاخص‌ساز، تصریح کرد: بازارگردان قوی برای شرکت‌های بورسی نداریم؛ مثلاً سازمان تأمین اجتماعی هفت تا هشت هزار میلیارد تومان از نماد شستا را در بازار فروخته است؛ اما حتی حاضر نیست نماد خودش را بازارگردانی کند؛ شستا در زمان عرضه اولیه، ۸۰۰ تومان نرخ‌گذاری شد اما ارزش آن تا شش هزار تومان به ازای هر سهم هم افزایش یافت؛ چرا تأمین اجتماعی از ابتدا بازارگردانی نکرد تا این سهم، حبابی نشود؟ اگر سهام ارزنده‌ای بود، چرا الان در نرخ 2600 تومان مشتری ندارد؟
کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه مماشات سازمان بورس با حقوقی‌های متخلف، جای انتقاد جدی دارد، افزود: اگر تخلفی از سوی حقوقی‌ها صورت گرفته، چرا برخوردی نمی‌شود؟ چرا اسامی‌حقوقی‌های متخلف اعلام نمی‌شود؟ اینکه می‌گویند با ورود دستگاه قضایی به بازار سهام، سرمایه فرار می‌کند، به هیچ عنوان درست نیست اتفاقاً بسیاری از سرمایه‌گذاران از برخورد با تخلفات حقوقی‌ها استقبال هم می‌کنند. در اواخر قرن نوزدهم، ریزش‌هایی در بورس آمریکا رخ داد و اعتماد از بین رفت که کمیسیونی برای رسیدگی به تخلفات در بازار سرمایه این کشور راه‌اندازی شد. ضمن اینکه حذف تدریجی دامنه نوسان همراه با بازارگردانی، بهترین راه برای کاهش دستکاری حقوقی‌ها در بازار سرمایه است.
همچنین روزبه شریعتی؛ تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: روند نزولی بورس ابهامات دارد. حداقل حدود ۱۰۰ شرکت در بازار به بازار جهانی مرتبط هستند و با توجه به حال خیلی خوب این روزهای بازار جهانی، ریزش بورس منطقی نیست.
وی ادامه داد: برای مثال قیمت پایه فولاد یا ورق در بورس کالا، حتی با شیوه نامه جدید که ۸۰ درصد قیمت جهانی را مبنای قیمت پایه قرار می‌دهد، رشد قابل توجهی داشته است، زیرا بازار جهانی فراتر از انتظار صعودی بوده و این اتفاق سابقه نداشته که بازار جهانی تا این حد در بازار داخلی تأثیرگذار باشد. این تحلیلگر بازار سرمایه با انتقاد از شیوه بازارگردانی در بازار سرمایه، گفت: برای مثال در روز شنبه حقوقی‌ها بیش از ۳۰۰ میلیون سهم فولاد را فروختند و صف خرید فولاد ضرب آهنگ بازار را تغییر داد. روز یکشنبه همین اتفاق برای سهم‌های پالایشی و روز دوشنبه برای بانکی‌ها افتاد. البته بسیاری از  تکنیکالیست‌ها صحبت از شناسایی کف جدید یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد می‌کنند اما این موضوع با منطق بنیادی و اقتصادی همخوانی ندارد.
شریعتی افزود: بازار سرمایه با ابهاماتی از جمله بحث لایحه بودجه، روی کار آمدن تیم جدید دولت در آمریکا، نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری ایران و... رو‌به‌رو است و از عدم ثبات رنج می‌برد.
همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمد مهدی زاهدی؛ نماینده مجلس یازدهم با‌ اشاره با اتفاقات بازار سرمایه گفت: آیا یک اتفاق طبیعی، فضای مثبت بازار را در کمتر از چند دقیقه به نارضایتی و صف‌های فروش تبدیل می‌کند؟! به‌نظر می‌رسد دست‌های پنهان یا سیاست‌های پشت پرده‌ای در جریان است که اعتماد عمومی از بازار سرمایه سلب شود.
عده‌ای با اتکا به سیگنال‌های نامعلوم
خرید و فروش می‌کنند
در عین حال رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ششمین همایش مالی اسلامی با تأکید بر اینکه مسئولیت نهایی سود و زیان در بازار سرمایه به عهده خود سهامدار است، افزود: سیگنال دهی، واژه‌ای است که دایما در بازار سرمایه تکرار می‌شود و عده‌ای متأسفانه همچنان با اتکا به این سیگنال‌های نامعلوم اقدام به خرید و فروش می‌کنند. حسن قالیباف اصل؛ به سهامداران توصیه کرد قبل از ورود به این بازار، خود را مجهز به دانش کافی در این خصوص کنند و جهت مشاوره نیز صرفا به محل‌هایی که مجوز سازمان بورس را دارند مراجعه کنند تا دچار زیان نشوند.
وی با بیان اینکه اندازه بازار سرمایه با سالیان گذشته قابل مقایسه نیست، اظهار داشت: هم‌اکنون پایه سهامداری در این بازار به نحو چشم‌گیری افزایش پیدا کرده و بالای ۵۰ میلیون کد سهامداری داریم. سال گذشته، تامین مالی از طریق بازار سرمایه ۲۶۰ هزار میلیارد تومان بود که امسال تا الان این رقم به ۴۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. گفتنی است با افت14 هزار و 870 واحدی بورس در روز گذشته، ریزش بورس در هفته‌ای که گذشت به حدود 115 هزار واحد رسید و همین مسئله موجب زیان بیشتر سهامداران شد.
کیهان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: