کد خبر: ۲۶۸۵۲۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۵ - ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - 2020December 02
این شرکت معتقدند واکسن جدید مدرنا الگوی شیوع بیماری کووید را تغییر خواهد داد.

شفاآنلاین>سلامت>شرکت داروسازی مدرنا اعلام کرد که به زودی درخواست تایید اضطراری واکسن خود را که کارایی آن در موارد شدید کرونا ۱۰۰ درصد است، به دولت آمریکا و کشورهای اروپایی ارائه خواهد کرد.
 
 به گزارش شفاآنلاینپیش از این شرکت مدرنا کارآیی واکسن1273 mRNA-را بر اساس تجزیه و تحلیل نتایج فاز سوم آزمایش‌های بالینی، ۹۴.۱ درصد اعلام کرده بود.

اما این شرکت روز دوشنبه اعلام کرد؛ کارآیی این واکسن در مورد عوارض شدید بیماری ۱۰۰ درصد است. به همین علت مقامات این شرکت معتقدند واکسن جدید مدرنا الگوی شیوع بیماری کووید را تغییر خواهد داد.
مدرنا انتظار دارد حمل واکسن به نقاط توزیع در کشور آمریکا ظرف مدت کوتاهی پس از صدور مجوز اضطراری انجام پذیرد. همچنین این شرکت در تلاش است تا علاوه بر آژانس دارویی اروپا، فرایند بازبینی توسط سایر نهادهای ممیزی از جمله Health Canada، SwissMedic و همچنین سازمان جهانی بهداشت را طی کند.
در اجرای فاز سوم آزمایش‌های بالینی این واکسن بیش از ۳۰ هزار داوطلب آمریکایی و تعدادی از سازمان‌های ممیزی و ناظر این کشور مشارکت داشتند.
به گفته مقامات مدرنا، کارآیی واکسن در تمام گروه‌های سنی، نژادی، اجتماعی و جنسیتی، یکسان بوده است. قرار است اطلاعات مربوط به این فاز از آزمایش‌های بالینی به زودی منتشر شود.
پیشگامان تولید واکسن کووید۱۹ تاکنون عملکردی بسیار بهتر از آنچه تصور می‌شد، داشته‌اند. دو شرکت فایزر و بایون‌تک میزان کارآیی واکسن مشترک خود را ۹۵ درصد اعلام کرده‌اند. این میزان برای واکسن اسپوتنیک که در روسیه تولید شده، بیش از ۹۰ درصد اعلام شده است.
شرکت سینوفارم، یکی بزرگترین شرکت‌های داروسازی چین نیز اعلام کرده است به دنبال اخذ مجوزهای قانونی از مقامات دولتی این کشور برای عرضه واکسن کووید۱۹ ساخت این شرکت به بازار است.
یونیسف روز دوشنبه هفته گذشته اعلام کرد؛ به محض اینکه واکسن جدید کووید در دسترس قرار گیرد، این سازمان با همکاری بیش از ۳۵۰ شرکت و سازمان مختلف فعال در حوزه حمل و نقل هوایی، زمینی، کشتیرانی و ارایه کنندگان خدمات بسته‌بندی و لجستیک در سراسر جهان، عملیات توزیع واکسن در بیش از ۹۲ کشور را هدایت خواهد کرد.
قرار است در طول هفته جاری، یونیسف به بررسی ظرفیت‌های موجود و شناسایی نقاط قوت و ضعف سیستم حمل و نقل بین‌المللی و همچنین نیازمندی‌های آن در آینده نزدیک، بپردازد. یونیسف عملیات تامین واکسن از تولیدکنندگانی که با COVAX قرارداد دارند و توزیع آن در بیش از ۹۲ کشور فقیر یا دارای درآمد متوسط برعهده گرفته است.
کوواکس (COVAX) یا تسهیلات دسترسی جهانی به واکسن (Vaccine Globa- Access Facility) ابتکاری برای سرعت بخشیدن به توسعه، تولید و دسترسی عادلانه کشورهای جهان به واکسن از طریق تسهیل مراحل آزمایش، درمان و تولید واکسن کووید۱۹ است.
امیدواری‌های فراوانی وجود دارد که استفاده از واکسن بیماری کرونا تا پایان سال میلادی جاری آغاز شود.
به همین منظور سازمان جهانی بهداشت برنامه‌ریزی کرده است تا با راه اندازی و تشویق پروژه کوواکس تا پایان سال ۲۰۲۱ میلادی ۲ میلیارد دوز واکسن کرونا را در کشورهای عضو که بیشتر آن‌ها از کشورهای درحال توسعه و فقیر هستند، توزیع کند.
بیش از ۱۸۰ کشور به «کوواکس» یا برنامه جهانی تامین واکسن کووید۱۹ برای همه کشورها پیوسته‌اند تا از طریق یک ساختار جمعی و مشترک با آپارتاید و احتکار واکسن از سوی برخی کشورها مقابله کنند.
کوواکس برنامه‌ای با مدیریت مشترک گروه واکسن GAVI، سازمان جهانی بهداشت و ائتلاف ابتکارات آمادگی برای همه‌گیری (Coalitio- for Epidemic Preparedness Innovations) است که هدف خود را جلوگیری از احتکار واکسن احتمالی کووید۱۹ از سوی دولت‌ها عنوان می‌کند تا استفاده از آن برای افراد هدف در همه کشورها به صورت عادلانه صورت گیرد.
به عبارت دیگر سازمان جهانی بهداشت تلاش دارد تا اولویت عرضه واکسیناسیون در همه کشورها برای افراد خاص و هدف در دستور کار قرار گیرد؛ نه اینکه همه افراد در یک کشور خاص از واکسن بهره‌مند شوند و در دیگر کشورها واکسن در دسترسی نباشد.

سپید


برچسب ها: واکسن ، کرونا ، مدرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: