کد خبر: ۲۶۸۰۳۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۰ - ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - 2020November 22
روسیه در حالی واکسن مزبور را به تصویب رساند که هیچ تحقیق و مطالعه ای در خصوص مرحلۀ سوم، انجام نداده است. در مورد میزان تأثیر آن نیز هیچ اطلاعی در دست نیست به همین علت حتی جامعۀ علمی با شک و تردید به این خبر می نگرد.


شفاآنلاین>سلامت>ماجرای تولید واکسن اسپوتنیک وی توسط روسیه که اولین واکسن در جهان به شمار می آید که روز 11 اوت گذشته در مرکز تحقیقات گامالیا به ثبت رسیده و تولید آن حتی در تاریخ 15 اوت یعنی چند ماه پس از شروع پاندمی جهانی آغاز شده است، هنوز در پرده ای از ابهام قرار دارد. 

به گزارش شفاآنلاین:تأثیر این واکسن به میزان 92 درصد برآورد شده است. نتانیاهو نیز به این موضوع اشاره کرد که با پوتین در خصوص امکان خرید این واکسن گفتگو کرده است. لیکن در رابطه با آن ابهامات فراوانی وجود دارد: خبر آن تقریباً همزمان با واکسن فایزر- بایونتک اعلام شده است و بدتر از آن هنوز نتایج مرحلۀ سوم آزمایش در دسترس قرار نگرفته است. در واقع هنوز معلوم نیست که آیا مرحلۀ سوم به راستی آغاز شده یا خیر. 

آخرین اخبار مربوط به آزمایش واکسن اسپوتنیک وی به اوایل ماه سپتامبر بر می گردد. زمانی که تیمی متشکل از دانشمندان روسی اولین و تنها گزارش رسمی مربوط به آن را منتشر کردند. کاری که به لحاظ متدلوژیکی بسیار دشوار ارزیابی گردید و روی تعداد بسیار اندکی از داوطلبان اجرا شد. به جز آن این واکسن روسی فقط قادر به تولید فقط میزان اندکی از پادتن ها می باشد و هیچ چیزی در خصوص مصونیت موثری که قادر به ایجادش باشد، نمی دانیم.

در واقع روسیه در حالی واکسن مزبور را به تصویب رساند که هیچ تحقیق و مطالعه ای در خصوص مرحلۀ سوم، انجام نداده است. در مورد میزان تأثیر آن نیز هیچ اطلاعی در دست نیست به همین علت حتی جامعۀ علمی با شک و تردید به این خبر می نگرد. 

بازار احتمالی این واکسن به ویژه بازار شرق و شاید حتی آمریکای جنوبی است. پوتین در یک ویدئوکنفرانس اجلاس آسیای شرقی اعلام کرد که بسیاری از کشورها در خصوص خریداری واکسن اسپوتنیک وی ابراز تمایل کردند. چین و هند نیز ممکن است شروع به تولید واکسن اسپوتنیک وی نمایند. ایل جورناله (ایتالیا)


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: