کد خبر: ۲۶۷۸۹۸
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۰ - ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - 2020November 18
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران،آموزش پرستاران را گامی در جهت افزایش کیفیت زندگی افراد دیابتی دانست.

شفاآنلاین>سلامت>علی رضا استقامتی، در حاشیه مراسم رونمایی از پروژه آموزش پرستار دیابت در ایران، گفت: یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مزمن در جهان، دیابت است و تربیت پرستارانی که بتوانند در همه سطوح پیشگیری از مرحله مقدماتی تا مرحله بازتوانی نقش فعالی داشته باشند، اهمیت زیادی دارد.

به گزارش شفاآنلاین: استقامتی افزود: این دوره آموزشی می‌تواند نقش مهمی در تربیت پرستاران حرفه‌ای دیابت داشته باشد.

استقامتی تاکید کرد: هدف نهایی از برگزاری این دوره آموزشی افزایش کیفیت زندگی افراد دیابتی است.

وی که همزمان با هفته ملی دیابت و در راستای شعار فدراسیون بین‌المللی دیابت در سال ۲۰۲۰ مبنی بر اینکه «پرستاران در دنیای دیابت تغییر ایجاد می‌کنند» و همین‌طور اهمیت نقش پرستار در افزایش سطح کیفی و مراقبت از بیماران دیابتی، گفتگو می‌کرد، افزود: در حوزه دیابت سه گروه آسیب‌پذیر داریم که شامل کودکان و نوزادان، مادران باردار و سالمندان می‌شوند و در دوره آموزشی پرستار دیابت مطالب مرتبط با پیشگیری و مراقبت هر سه گروه یادشده گنجانده شده است.

وی در ادامه به توصیه‌های بسیار مهم روزهای کرونایی برای بیماران دیابتی اشاره کرد و تاکید داشت: زمانی که مبتلایان به دیابت دچار عفونت ویروسی می‌شوند، به دلیل تغییرات سطح قند خون در بدن و احتمالاً وجود عوارض دیابت، درمان آنها باید با دقت و جدیت بیشتری انجام شود.

استقامتی گفت: با ابتلاء به دیابت، سیستم ایمنی بدن به خطر می‌افتد و بیماری سخت‌تر و دوره بهبودی طولانی‌تر می‌شود. بر همین اساس، بیماران مبتلا به دیابت علاوه بر رعایت توصیه‌های عمومی باید نکاتی را در نظر داشته باشند.

توجه بیشتر به کنترل منظم قند خون خود به منظور جلوگیری از عوارض ناشی از افزایش سطح قند خون یا افت آن

تماس سریع با مراکز درمانی در صورت وجود علائم تنفسی مثل سرفه و تب بالای ۳۸ درجه که می‌تواند نشان‌دهنده عفونت باشد

مصرف کافی مایعات در صورت ابتلاء به عفونت، چرا که ابتلاء به هر عفونتی می‌تواند سطح قند خون را افزایش داده و نیاز شما به مصرف مایعات را افزایش دهد

اطمینان از داشتن مقدار کافی داروهای دیابت و سایر وسایل موردنیاز برای شرایطی مثل قرنطینه خانگی به مدت چند هفته

اطمینان از دسترسی به مواد غذایی کافی

اطمینان از کنترل سطح قندخون خود در صورت افت ناگهانی آن (داشتن دستگاه گلوکومتر در منزل جهت تست میزان قند خون و همچنین آشنایی با نحوه کار آن)

وجود فردی که از ابتلای شما به دیابت مطلع است و در صورت بیماری می‌تواند به شما کمک کند؛

داشتن یک برنامه منظم، اجتناب از کار و فعالیت بیش از حد و داشتن خواب کافی در شب؛

داشتن رژیم غذایی متنوع و متعادل به منظور ثابت نگه‌داشتن سطح قند خون و تقویت سیستم ایمنی بدن با اولویت دادن به غذاهایی با شاخص گلوکز (قند) پایین (مانند سبزی‌ها) است.

برچسب ها: پرستاران ، دیابت ، کیفت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: