کد خبر: ۲۶۷۷۰۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - 2020November 15
مسعود یونسیان، اپیدمیولوژیست ، تعارفات مرسوم را کنار می‌گذارد و خیلی صریح و آشکار می‌گوید اگر نگوییم همین حالا هم نظام سلامت ما از هم پاشیده با ادامه این روند حتما که این اتفاق می‌افتد.
شفاآنلاین>سلامت>بازهم تصمیم تعطیلی دو هفته‌ای تهران لغو شد. خبر لغو تعطیلی تهران را البته می‌توان به صورت دیگری هم خواند، این‌که تعطیلی تهران توسط حسن روحانی وتو شد. چرا که به صورت رسمی و پیش از جلسه دیروز، استانداری تهران، شورای شهر پایتخت، وزارت بهداشت و درمان و البته مجلس شورای اسلامی موافقت خود را با تعطیلی تهران اعلام کرده‌بودند و تنها راه تنفس به نظام درمانی را تعطیلی پایتخت می‌دانستند. نشانه دیگر مخالفت حسن روحانی شایعه استعفای دوباره سعید نمکی پس از جلسه دیروز بود، نشانه‌ای که پیش از این هم تکرار شده و البته پس از تکذیب همراه شده‌بود با دلنوشته‌ای از وزیر بهداشت تا به نوعی مخالفت خود را با تصمیمات دولت در این راستا اعلام کرده‌باشد. دیروز هم وقتی خبر از استعفای وزیر شد خیلی زود این موضوع با تکذیب مسؤول اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری همراه شد اما پس از آن زمزمه‌های مخالفت آشکار سعید نمکی با تصمیم لغو تعطیلی تهران به بیرون درز کرد. خروجی جلسه دیروز اما تنها لغو تعطیلی نبود و رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا وعده محدودیت‌های بیشتری هم می‌داد. در حالی دیروز قرار بود جزئیات تعطیلی دو هفته‌ای تهران اعلام شود که جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا بدون اشاره به تعطیلی پایتخت به پایان رسید و محدودیت‌های بیشتر را هم به شنبه آینده حواله داد! تصمیمی که خیلی‌ها را به یاد ضرب‌المثل از این ستون تا آن ستون فرج است انداخت.

به گزارش شفاآنلاین:تهران تعطیل نمی‌شود اما قرار است محدودیت‌های تازه‌ای اعمال شود. این قطعی‌ترین برداشتی است که می‌توان از جلسه دیروز ستاد ملی مقابله با کرونا کرد. این‌که چقدر محدودیت‌های قبلی تاثیر داشته برای کسی مشخص نیست، اما این‌که چقدر در اجرای همان محدودیت‌ها دولت موفق بوده بر همگان آشکار است. اغراق نیست بگوییم کسی وجود ندارد که معتقد باشد محدودیت‌هایی اعم از ممنوعیت فعالیت مشاغل غیرضرور از ساعت 18 در شهر اعمال می‌شود. حالا هم به جای پاسخ به خواسته جامعه پزشکی و دیگر مسؤولان شهری، رئیس جمهوری وعده محدودیت‌های تازه داده‌است، نه تصویب محدودیت‌ها که وعده انجام و تصویبش را. در اعلام جزئیات همان محدودیت‌های وعده داده شده هم تناقضات بسیاری دیده می‌شود. یکی از همان‌ها که از زبان سخنگوی ستاد ملی دیروز اعلام شد، علیرضا رئیسی اعلام کرده‌است؛ « اگر شهرستانی در وضعیت هشدار سطح 3 (قرمز) باشد به‌جز مشاغل ضروری بقیه مشاغل همه تعطیل هستند و این تعطیلی‌ها ممکن است تا دو هفته طول بکشد.» این در حالی است که همین حالا تهران در وضعیت قرمز است اما همه گروه‌های شغلی به فعالیت مشغول هستند!
 فروپاشی نظام سلامت نزدیک است
تعطیلی کامل دو هفته‌ای تهران در شرایط کنونی نامش تدبیر نیست، تنها چاره باقی‌مانده‌است. این را مسعود یونسیان، اپیدمیولوژیست می‌گوید. اشاره او به نکته مهمی است. او از این حرف می‌زند که نباید انتظار معجزه از قفل شدن دو هفته‌ای تهران داشته‌باشیم. اما وقتی این تصمیم به نوعی به مطالبه عمومی تبدیل شده‌است خطری را شکل داده مبنی بر این موضوع که انتظار همگان از تعطیلی تهران را بسیار بالا برده در حالی که تنها ویژگی این تصمیم در شرایط کنونی فرصتی برای بازیابی توان کادر درمانی است. این استاد دانشگاه این بار تعارفات مرسوم را کنار می‌گذارد و خیلی صریح و آشکار می‌گوید اگر نگوییم همین حالا هم نظام سلامت ما از هم پاشیده با ادامه این روند حتما که این اتفاق می‌افتد.  از او درباره تاثیر محدودیت‌های وعده داده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا می‌پرسیم. یونسیان معتقد است ما یا نتوانستیم یا نخواستیم که همان محدودیت‌های نیم‌بند گذشته را به‌درستی اجرا کنیم. منظور این استاد دانشگاه از نبود توانایی در اجرای درست محدودیت‌های پیشین مثال ملموس تلخی است. او به ما می‌گوید در همین چند هفته گذشته قهوه‌خانه‌ای رو به روی دانشگاه تهران وجود دارد که مملو از جمعیت است و برای تعطیلی آن به ارگان و نهادی نیست که تماس نداشته‌باشیم اما دریغ از پیگیری و برخورد.  به باور این اپیدمیولوژیست تنها کار ستاد ملی مقابله با کرونا شده‌است توصیه به مردم، در کنار انتظار از شهروندان برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی؛ حتما که باید دولت هم راهکارهایی داشته‌باشد؛ راهکارهایی که جامعه پزشکی اعم از وزارت بهداشت دارد اما گوش دولت بدهکار نیست. وزیر گریه می‌کند، کارشناسان فریاد می‌زنند اما دولت توصیه می‌کند! وعده می‌دهد و اجرا نمی‌کند.

 محدودیت‌ها تاثیر ندارد

تعطیلی تهران بی‌گمان تصمیم سختی است، مهم‌ترین دلیل این سختی هم معیشت اقتصادی مردمانی است که دولت هیچ چاره‌ای برای آن ندارد. اما نکته مهم در این میان این است که حالا در مرحله‌ای قرار داریم که گزینه‌ای جز این تصمیم روی‌میز نیست. محدودیت‌ها برای مهار یا کند کردن چرخه سرایت تنها به یک شوخی می‌ماند و بس. عباس متولیان، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران می‌گوید: «در شرایط موجود و افزایش بیماران کرونایی در کشور برای قطع زنجیره انتقال چاره‌ای جز تعطیلی کامل دو هفته‌ای تهران و برخی شهرها نداریم.» او در رابطه با محدودیت‌های وعده داده شده به جای تعطیلی تهران هم می‌گوید: با توجه به شرایط موجود و محدودیت امکانات و تجهیزات، اجرای استراتژی اصلی را که به اندازه تعطیلی فعالیت‌ها و قرنطینه کامل مهم است نمی‌توان اجرایی کرد.

 محدودیت‌های تازه چیست؟

آمارهای دیروز از ابتلای بیش از 11 هزار نفر و مرگ 452 نفر حکایت داشت. محدودیت‌های تازه اما چه دارد که قرار است منجر به مهار یا کاهش چرخه سرایت شود؟ دیروز معاون بهداشت وزیر بهداشت اعلام کرد هرگونه جابه‌جایی مسافر به صورت هوایی، زمینی و دریایی بدون دریافت نتیجه تست کرونا از ۲۸ آبان به بعد ممنوع است. پیش از او هم سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از محدودیت‌های تازه‌ای خبر داد که به گفته او از ابتدای آذرماه اجرا خواهد شد. براساس آن سه سطح هشدار اعلام تعیین شده‌است که سطح ۳ شامل شهرهای قرمز، سطح ۲ شامل شهرهای نارنجی و سطح  یک شامل شهرهای زرد می‌شود که براساس این رنگ‌بندی‌ها متناسب با هر وضعیت، محدودیت‌هایی اعلام می‌شود که باید به‌طور قطع اجرا شود. به گفته علیرضا رئیسی اگر شهری در سطح ۳ قرار بگیرد، به‌جز مشاغل ضروری، دیگران همه تعطیل هستند که مدت این تعطیلی به ارزیابی وزارت بهداشت بستگی دارد؛ براساس ارزیابی‌های انجام شده بیش از ۱۰۰ شهر از جمله مراکز استان و تهران در سطح ۳ قرار می‌گیرند. از قرار معلوم تعطیلی‌ها فقط محدود به حوزه مشاغل نیست بلکه شامل دانشگاه‌ها، مدارس و مراکز آموزشی نیز می‌شود.


شاهد از غیب رسید

اگر دنبال یک مصداق عیان می‌گشتیم تا ثابت کنیم پروتکل‌های بهداشتی همین جا در تهران، درست جلوی چشم خیل ناظران بهداشتی زیر پا می‌رود، قضا و قدر این مصداق را دستمان داد و شاهد خودش از غیب رسید. پاساژی معروف در غرب‌شهر تهران دقیقا در بحبوحه هجمه‌های کرونا و تاخت و تاز آمارها، درست زیر دماغ یک مشت محدودیت صنفی و کلی ادعا برای نظارت بر عملکرد کسب و کارها، فراخوان تخفیف داد و خیل مشتریان مشتاق را به فضایی سربسته کشاند،جایی که شک نکنید رکن سومش ویروس کرونا بوده‌است.  با این که پس از دست به دست شدن فیلم این رسوایی در فضای مجازی و واکنش‌های شدید مردم به آن، پلیس اماکن دست به کار شد و این مغازه را بست، ولی نمی‌شود کتمان کرد کرونا در این پاساژ کار خودش را کرد، قبل از این که پلیس یا هر ناظر رسمی سر برسد.  این البته فقط یک مصداق برای رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی میان واحدهای صنفی است، فقط یک نماد از این که نظارت‌ها به قدری ضعیف است که هر کسی در هر گوشه‌ای می‌تواند فراخوان بدهد و مردم را جمع کند و به ریش کرونا و آمارها بخندد. اتفاقی که دیروز در تهران رخ داد مشابه کم ندارد که همگی نمادهایی از ناکارآمدی محدودیت‌ها و نحوه نظارت بر اجرای آنها هستند.


شنبه‌های ناکارآمد
«شنبه» برای جامعه ایرانی فقط یک روز معمولی در هفته نیست، این روز دیگر تبدیل به کلیدواژه‌ای بین دولتی‌ها و افراد جامعه ‌ شده است. از همان ابتدای فراگیری که یکباره حسن روحانی از «شنبه» ای حرف زد که قرار بود همه‌چیز به روال عادی برگردد این روز هم تبدیل به‌روز موعودی شد که البته هیچ‌وقت نیامد. این وعده‌های شنبه‌ای نه محدود به او که درمیان دیگر مسؤولان دولتی هم نهادینه‌شده است. تکرار این وعده بار دیگر از زبان حسن روحانی در جلسه دیروز یادآور همه وعده‌های پیشین او و مدیرانش در رابطه با کرونا بود. وعده‌هایی که در طول فراگیری کرونا بارها تکرار شد تا در ادبیات سیاسی رئیس دولت برای شهروندان خالی از معنا شود. به بهانه آخرین شنبه‌ای که رئیس‌جمهوری به آن اشاره‌کرده برخی از این ماجراها را مرور کرده‌ایم، البته وقت‌کشی برای تصمیم‌گیری درباره مسائل کرونایی در 9 ماه گذشته آن‌قدر زیاد است که در صفحه محدود ما نمی‌گنجد به همین دلیل به تعدادی از آنها بسنده کرده‌ایم.
 

۶ اسفند  98 / شنبه شگفت‌انگیز
حسن روحانی، رئیس جمهوری :  «همان‌گونه که از بیماری دشوار آنفلوآنزا عبور کردیم از کرونا نیز عبور خواهیم کرد و از شنبه همه‌چیز به روال عادی برمی‌گردد. گزارشی که وزیر بهداشت در آغاز جلسه دادند گزارش امیدوارکننده‌ای بود، چراکه حرکت به سمت کنترل این ویروس است. مراجعه‌کنندگان در بسیاری از شهرهایی که در روزهای پیش زیاد بوده به‌شدت کاهش پیداکرده‌اند.»



۱۲ اسفند ۹۸ / شنبه امتحان و کنکور
مهرزاد حمیدی، دبیر کمیته آموزش‌وپرورش ستاد مدیریت کرونا: «کارگروهی با مدیریت یکی از اعضای شورای معاونان تشکیل‌شده است که در آن راهکارهای مختلفی برای چگونگی برگزار شدن امتحانات نهایی، امتحانات دوازدهم و کنکور سراسری پیشنهاد و ارائه شد که به‌طور مشخص در این مورد در جلسه روز شنبه در ستاد مدیریت کرونا تصمیم نهایی و قابل‌اجرا، اخذ و به استان‌ها ابلاغ
خواهد شد.» اتفاقی که تا یک هفته پیش از برگزاری کنکور هم نیفتاد!



۲۰ فروردین ۹۹ / شنبه مرحله جدید مقابله
حسن روحانی، رئیس جمهوری : «معیار ما پروتکل‌های وزارت بهداشت و درمان است، اگر وزارت بهداشت و درمان به ما گفت انجام کاری با این پروتکل سازگار است، ما آن را انجام می‌دهیم. اگر هم گفت قابل‌جمع نیست، سلامت مردم را ترجیح می‌دهیم. از شنبه مرحله جدید مقابله با کرونا و موج دوم آغاز می‌شود که نیازمند همکاری مردم است.»



۱۵ اردیبهشت ۹۹ / شنبه شروع مدارس
علی ربیعی، سخنگوی دولت : «برای اطمینان بیشتر جهت این‌که تمام پروتکل‌ها اجرایی می‌شوند رئیس‌جمهوری تصمیم به بازگشایی مدارس را تا بیست و هفتم به تأخیر انداختند و قرار شد سه وزارتخانه بهداشت، کشور و آموزش‌وپرورش موضوع را بررسی کنند و در جلسه بعدی ستاد ملی کرونا این موضوع بررسی خواهد شد.» تصمیمی که تا دو هفته پیش از بازگشایی مدارس قطعی نشده بود.



۲۶ اردیبهشت ۹۹ / شنبه فوتبال
ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت: «ما هشدارها و توصیه‌ها را به فدراسیون فوتبال داده‌ایم و کرده‌ایم و پروتکل‌هایی  را که باید رعایت شود، اعلام کرده‌ایم و فدراسیون فوتبال یک‌نهاد مستقل است که باید دراین‌باره تصمیم‌گیری کند. البته در جلسه ستاد کرونای فردا دراین‌باره آخرین تصمیمات گرفته می‌شود.»


۲۸ تیرماه ۹۹ / شنبه ایمنی جمعی
حسن روحانی، رئیس‌جمهوری:  «تخمین ما بر این است که تاکنون ۲۵ میلیون ایرانی به این ویروس مبتلا شده‌اند و قریب حدود ۱۴ هزار نفر هم عمرشان را در این مدت ازدست‌داده‌اند. تعداد زیادی از افراد بستری بودند و در این ۱۵۰ روز آمده است که مجموعا بیش از ۲۰۰ هزار نفر در بیمارستان‌ها بستری بودند. در این گزارش آمده است ما باید این احتمال را بدهیم که ۳۰ تا ۳۵ میلیون نفر در معرض ابتلا خواهند بود.»



۱۱ مرداد ۹۹ / شنبه پروتکل‌های محرم
حسن روحانی رئیس‌جمهوری: «همه دستورالعمل‌های بهداشتی لازم برای ماه محرم تا پایان هفته آینده مشخص و به همه دستگاه‌ها ابلاغ می‌شود. همه باید این پروتکل‌ها را مراعات و اجرا کنند. باید امسال به نکات بهداشتی در ماه محرم توجه کنیم تا عزاداری‌های شکوهمندی داشته باشیم.»



۵ مهر ۹۹ / شنبه وعده برخورد
حسن روحانی، رئیس‌جمهوری: «در وهله اول کسانی که مسؤول ارائه خدمتی عمومی هستند از رانندگان تاکسی و وسایل نقلیه عمومی تا کارمندان و کارکنان ادارات و بانک‌ها اگر از ماسک استفاده نکرده یا مقررات را رعایت نکنند، مشمول مجازات خواهند شد و در وهله بعد نیز هرکسی که بدون رعایت دستورالعمل‌ها و استفاده از ماسک در عرصه‌های اجتماعی حضور یابد، با او برخورد و مجازات خواهد شد.»


اول آبان ۹۹ / شنبه برنامّ‌ریزی برای تعطیلات
محمود واعظی، مسؤول دفتر رئیس جمهوری: «روز پنجشنبه‌ (امروز) رئیس‌جمهوری جلسه‌ای با روسای کمیته‌های مختلف دارد. امروز هم در وزارت کشور جلسه‌ای برگزار می‌شود که برای تعطیلات هفته آینده برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری می‌کنیم.» این گفته‌ها در حالی صورت می‌گرفت که عملا تصمیمات منجر به تعطیلی روز یکشنبه آغازشده بود.


۱۶ مهر ۹۹. شنبه ماسکی
حسن روحانی، رئیس‌جمهوری: «روی طرح ماسک از خانه تا خانه به‌عنوان یک اصل مهم تأکید و مقرراتی برای آن مصوب خواهیم کرد که فعلاً از شنبه در تهران اجرایی می‌شود و بعدا شاید برای دیگر استان‌ها هم باشد.» طرحی که هنوز هم اجرایی نشده است.


۲۰ آبان ۹۹ / شنبه سلام بر سینما
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: محدودیت‌های کرونا برای مراکز فرهنگی و هنری اعم از سالن‌های تئاتر و سینما برداشته شد. این مراکز می‌توانند از 20 آبان تا ساعت ۱۸ فعالیت  داشته باشند.


۲۴ آبان ۹۹ / سریال شنبه‌ها ادامه دارد
حسن روحانی، رئیس‌جمهوری: «ناگزیر از اعمال محدودیت‌های شدید هستیم. طرح محدودیت‌ها از اول آذر در سراسر کشور به اجرا درمی‌آید. در این طرح هر شهر مقرراتی خاص خود را دارد و نتیجه آن هفتگی بررسی خواهد شد.»روزنامه جام جم
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: