کد خبر: ۲۶۷۶۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۶ - ۱۰ تير ۱۳۹۳ - 2014July 01
شفاآنلاین-دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: اضافه وزن و چاقی، به ویژه چاقی شکمی با تشدید مقاومت به انسولین، کنترل دیابت را با مشکل مواجه می‌کند.

به گزارش شفاآنلاین، سید مرتضی صفوی درباره بررسی شیوع و الگوی چاقی و ارتباط آن با کنترل دیابت در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 اظهار داشت: دیابت از جمله بیماری‌های متابولیکی است که با افزایش قند خون، اختلال در متابولیسم درشت مغذی‌ها و کمبود نسبی یا مطلق انسولین همراه است.

به گفته وی، چاقی قوی ترین ریسک فاکتور برای ابتلا به دیابت نوع 2 محسوب می‌شود. اضافه وزن و چاقی، به ویژه چاقی شکمی با تشدید مقاومت به انسولین، کنترل دیابت را با مشکل مواجه می‌کند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: هدف از مطالعه بررسی شیوع و الگوی چاقی و ارتباط آن با کنترل دیابت در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 بود و در این مطالعه مقطعی تعداد 270 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 مراجعه کننده به کلینیک رژیم درمانی دانشکده بهداشت و تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز از نظر ویژگی‌های آنتروپومتری، سطح قند خون ناشتا و کلسترول تام سرم مورد ارزیابی قرار گرفتند.

صفوی افزود: اطلاعات گردآوری شده توسط نرم افزار SPSS و با به کار گیری آزمون آماری "کای دو" آنالیز شد و شیوع اضافه وزن و چاقی در بیماران مورد بررسی 66 درصد برآورد شد.

وی عنوان کرد: شیوع چاقی شکمی در این بیماران 76 درصد بود. در بررسی ارتباط بین چاقی شکمی و کنترل دیابت در این بیماران، هیچ گونه ارتباط معنی داری بین چاقی شکمی و کنترل قند خون ناشتا و کلسترول سرم مشاهده نشد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: اضافه وزن و چاقی، به ویژه چاقی شکمی از جمله تظاهرات بارز در بیماری دیابت نوع 2 است. وزن بدن و به ویژه چربی تجمع یافته در نواحی فوقانی بدن با ایجاد مقاومت به انسولین، می‌تواند بر کنترل متابولیکی در دیابت مؤثر باشد و پیشنهاد می‌شود در کنترل بیماران دیابتی به کاهش وزن و خصوصاً کاهش چربی شکمی مورد توجه باید قرار گیرد.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
Abdulsatarwariwal
|
Afghanistan
|
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
0
0
بسیار خوب است
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: