کد خبر: ۲۶۷۶۱۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۵ - ۲۳ آبان ۱۳۹۹ - 2020November 13
داروی ضد افسردگی «فلووکسامین» به پیشگیری از وخیم شدن بیماری در مبتلایان به کووید-۱۹ که هنوز در بیمارستان بستری نشده‌اند، کمک می‌کند.
 شفاآنلاین>سلامت>محققان دانشکده پزشکی دانشگاه «واشنگتن» در این مطالعه، ۱۵۲ بیمار مبتلا به موارد خفیف تا متوسط کووید-۱۹ را مورد بررسی قرار دادند. به ۸۰ نفر از این بیماران برای مدت ۱۵ روز داروی فلووکسامین و به ۷۲ بیمار دیگر دارونما دادند. 

 به گزارش شفاآنلاین:در انتهای این ۱۵ روز هیچ یک از بیمارانی که فلووکسامین مصرف کرده بودند، به کرونای شدید مبتلا نشدند این در حالیست که در گروهی که دارونما مصرف کرده بودند، 6 نفر آنها یعنی ۸.۳ درصد به کرونای شدید مبتلا شدند. 

همچنین بر اساس نتایج این مطالعه بیماران کرونایی که فلووکسامین مصرف کرده بودند به مشکلات جدی تنفسی مبتلا نشدند و یا برای مشکلات عملکرد ریه به بستری شدن در بیمارستان نیاز پیدا نکردند.

دکتر «اریک لنز» استاد روانپزشکی دانشگاه واشنگتن در بیانیه ای اعلام کرد: تا کنون هدف بیشتر درمان های تحقیقاتی کووید-۱۹، بیماران بسیار وخیم کرونا بوده است، اما کشف درمان هایی برای جلوگیری از وخیم شدن کرونا به اندازه ای که نیاز به استفاده از اکسیژن مکمل پیدا کنند و یا در بیمارستان بستری شوند نیز به همان اندازه حائز اهمیت است. مطالعه ما نشان می دهد که داروی فلووکسامین می تواند در این زمینه کمک کند.

فلووکسامین - که به طور گسترده برای درمان افسردگی، وسواس و اختلال اضطراب اجتماعی استفاده می شود - از گروه مهارکننده‌های بازجذب سروتونین است (SSRI) است. این دسته از داروها شامل داروهایی مانند Prozac ، Zoloft و Celexa نیز می شود.

اما برخلاف سایر SSRI ها ، فلووکسامین با پروتئینی به نام گیرنده «سیگما -۱» که به تنظیم واکنش التهابی بدن کمک می کند، تعامل زیادی دارد. دکتر «آنجلا ریرسن» نویسنده اصلی این مطالعه و استادیار روانپزشکی گفت: این دارو به چند روش میتواند به بیماران مبتلا به کووید-۱۹ کمک کند اما به تصور ما فلووکسامین برای کاهش تولید موکلول های التهابی احتمالا با گیرنده «سیگما-۱» تعامل دارد.

وی افزود: تحقیقات گذشته نیز نشان داده اند که فلووکسامین می تواند التهاب را در مدل های حیوانی مبتلا به «سپسیس» (نوعی التهاب که سراسر بدن را فرا می گیرد) کاهش دهد و ممکن است در بیماران مبتلا به کووید-۱۹ نیز چنین کاری انجام دهد. سپسیس بیماری خطرناکی است که در اثر واکنش بیش از حد سیستم ایمنی بدن نسبت به عفونت ایجاد می‌شود و به تدریج سراسر بدن را فرا می‌گیرد.
برچسب ها: ضد افسردگی ، کرونا ، دارو
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: