کد خبر: ۲۶۶۸۶۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۰۹ آبان ۱۳۹۹ - 2020October 30
شیوع ویروس کرونا بخش‌های مختلفی از اقتصاد کشور را مختل کرد

شفاآنلاین>اجتمایی>شیوع ویروس کرونا بخش‌های مختلفی از اقتصاد کشور را مختل کرد، صنعت گردشگری و هتل‌داری از جمله بخش‌هایی بود که از همان ابتدا تا به امروز با چالش‌های بی‌شماری روبه‌رو شد. لغو پروازها، کنسل کردن سفرها، افزایش محدودیت‌ها و کاهش چشمگیر سفرهای گردشگری از جمله مشکلاتی است که این‌روزها دست به گریبان با صنعت گردشگری و هتل‌داری است و آنطور که گفته می‌شود ادامه این شرایط در نهایت به سقوط صنعت گردشگری و هتل‌داری ختم خواهد شد.
به گزارش شفاآنلاین:صنعت گردشگری و هتل‌داری با شیوع ویروس کرونا در ردیف بخش‌های زیان‌ده قرار گرفتند. با همه‌گیر شدن این ویروس و ‌نبود مسافر داخلی و توریست خارجی برای اقامت در هتل‌ها به‌خصوص در استان‌های پرسفر، ادامه حیات برای این صنعت دشوار شد. اصلی‌ترین زیانی که ویروس کرونا برای صنعت گردشگری و هتل‌داری به همراه داشت افزایش بیکاری فعالان در این حوزه است. بسیاری از مسئولان و فعالان در این زمینه معتقدند در این شرایط کرونایی صنعت گردشگری و هتل‌داری نیازمند حمایت است چراکه اگر شرایط به همین شکل پیش برود، فاجعه‌ای در انتظار این بخش از اقتصاد بوده و جامعه شاهد سیل عظیم بیکاران خواهد بود.
تعطیلی 30 درصد هتل‌ها
 از ابتدای سال جاری تا کنون هتل‌ها و مراکز اقامتی در شرایط دشواری به سر می‌برند، کاهش مسافر، بیکاری نیروی شاغل و تعطیلی برخی از مراکز اقامتی از جمله مشکلاتی است که چالش‌های بی‌شماری را برای این صنعت به وجود آورده است. اما مشکلات تنها به خالی بودن هتل‌ها ختم نمی‌شود، حذف توریست خارجی، لغو همایش‌ها و برنامه‌ها از عوامل درآمدزای هتل‌ها به شمار می‌رود و با شروع بحران کرونا تمامی این عوامل لغو و برخی از هتل‌ها در مسیر تعطیلی قرار گرفتند. اخیرا جمشید حمزه‌زاده رئیس جامعه هتل‌داران ایران در گفت‌وگو با ایسنا از تعطیلی ۳۰ درصد هتل‌ها و بیکاری دو سوم نیروی شاغل در این بخش خبر داد.
وی در تشریح وضعیت هتل‌های کشور به دنبال رکود بزرگ گردشگری با شیوع ویروس کرونا، گفت: «در وضع موجود که هتل‌ها مسافر ندارند، حدود ۳۰ درصد از این واحدهای اقامتی ترجیح داده‌اند تعطیل بمانند. بقیه هم با اعمال تخفیف‌های ویژه تا ۷۰ درصد باز مانده‌اند. میزان خسارت و زیان مالی واردشده به هتل‌ها تا پایان شهریورماه نیز ۸۵۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است. هتل‌ها ماه‌ها است که مسافر ندارند و میانگین اقامت در کل کشور زیر ۲۰ درصد است. حتی هزینه‌های آب و برق را نمی‌توان تامین کرد. ترجیح بسیاری بر تعطیلی هتل‌ها است، چون هزینه نگهداری حتی نسبت به قبل از کرونا بیشتر شده است. با این حال در برخی شهرها امکان تعطیلی وجود ندارد، اگر آن هتل بسته شود، دیگر جای مناسبی برای اقامت وجود ندارد.»
چنین آمار و ارقام نشان‌دهنده مرگ تدریجی صنعت گردشگری و هتل‌داری در ایام کرونایی است و آنطور که بسیاری از فعالان در این حوزه می‌گویند ماه‌های گذشته صنعت هتل‌داری تنها در حال خسارت دیدن بود اما اکنون این بخش فریاد نابود شدن را سر داده است. حال این پرسش مطرح می‌شود که کلید حل مشکلات این صنعت در روزهای کرونایی در دستان کیست؟
بسیاری از فعالان در حوزه گردشگری و هتل‌داری کلید حل مشکلات را دستان دولت می‌بینند و معتقدند این بخش نیازمند حمایت‌های دولتی بو‌ده، به گفته آنها این حوزه یک صنعت درآمدزا برای کشور است و دولت باید هرچه سریع‌تر برای نجات آن اقداماتی را در دستور کار قرار دهد، هرچند که گفته می‌شود، این‌ روزها حمایت از این صنعت به دست فراموشی سپرده شده است. فرزاد ابراهیم‌زاده، مدیر یکی از هتل‌های مدرن یزد در گفت‌وگو با ایسنا، از برخورد غیرمنصفانه دستگاه‌ها با هتل‌ها گلایه می‌کند و می‌گوید: «صنعت هتل‌داری زیر فشار کرونا و بخشنامه‌های اجرا نشده رو به نابودی است و وضعیت بسیار نامناسبی را سپری می‌کند.»
چراغ خاموش هتل‌ها
هتل‌های خالی از مسافر، پروازهای لغو شده، تعطیلی اماکن تفریحی و... تصویر این روزهای گردشگری ایران بوده و حاکی از آن است که صنعت گردشکری به شدت از شیوع این ویروس متضرر شده است. ماه‌هاست که چراغ مراکز اقامتی خاموش بوده و مشخص نیست که این سوت و کوری تا کی ادامه داشته باشد اما آن چیزی که معلوم است کرونا بسیاری از آنها را تا پای ورشکستگی کشانده و این بخش آینده روشنی را برای خود تصور نمی‌کند. صنعت گردشگری و هتل‌داری یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصاد کشور بوده، که این‌روزها آسیب‌های فراوانی از شیوع ویروس کرونا دیده، در این میان انتظار می‌رود که با حمایت‌های لازم از فعالان این صنعت بتوان خسارات را کمی جبران کرد تا هم صنعت را از مرگ تدریجی نجات داد و هم مانع از بیکاری شاغلان این بخش شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: