کد خبر: ۲۶۶۸۵۸
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۰ - ۰۸ آبان ۱۳۹۹ - 2020October 29
قرص لوراتادین یک داروی ضد حساسیت است. از این نوع قرص در درمان یا کاهش نشانه های حالات آلرژیک استفاده می گردد. در این مقاله به بررسی این دارو می‌پردازیم.

شفاآنلاین>سلامت>هر چند قرص لوراتادین (Loratadine) بر خلاف سایر داروهای آنتی هیستامین به آن شدت خواب آور نیست اما در مواردی دیده شده خواب آور است بنابراین پس از مصرف، هنگام رانندگی و کار با وسایلی که نیاز به هوشیاری دارند احتیاط کنید.

به گزارش شفاآنلاین:این نکته را یادآوری میکنیم که قبل از مصرف قرص لوراتادین در موارد ذیل با پزشک خود مشورت نمایید.

در صورت ابتلا به هرنوع بیماری به خصوص نارسایی های کبدی، بزرگی پروستات، گلوکوم، سابقه آریتمی قلبی و کاهش پتاسیم خون. سابقه حساسیت به لوراتادین یا داروهای دیگر، همچنین حساسیت به مواد دیگر از قبیل غذاها و رنگها. در صورت مصرف هر نوع داروی دیگر، در صورت بارداری و شیردهی.

می توان گفت که اکثر ما انسانها به نوعی از حساسیت به صورت دایم و یا به صورت فصلی مبتلا هستیم. گرچه می توان گفت که پاییز و بهار بیشترین فصول شایع حساسیت ها بوده و اولین روش درمان که تجویز می شود نیز استفاده از داروهای آنتی هیستامین است که به کاهش علایم حساسیت ها کمک شایانی می کند. قرص لوراتادین یکی از متداول ترین و کارآمد ترین قرص های آنتی هیستامین بوده که به راحتی نیز از طریق دستگاه گوارش جذب می شود.

چه موقع لوراتادین را باید خورد؟

دسترسى به قرص لوراتادین به عنوان یک قرص ضد آلرژی و ضد حساسیت آسان است، چرا که بدون نیاز به نسخه پزشک به راحتى به دست بیماران مى رسد. این قرص معمولاً در بسته هاى ۲۰تایى عرضه مى شود. لوراتادین به راحتى از طریق لوله هاى گوارش جذب خون مى شود و بین یک تا سه ساعت پس از مصرف اثر درمانى اش شروع مى شود و معمولاً اوج خاصیت درمانى لوراتادین حدود ۸ تا ۱۲ ساعت پس از مصرف آن است که بیمار به طور واضح اثرات بهبودى را در خود احساس مى کند.

قرص لوراتادین (Loratadine) با نام های تجارتی و اختصاری Clarityn Allergy ,Clarityn در بازار و داروخانه ها موجود و قابل خرید می باشد. در علم پزشکی قرص لوراتادین جزو طبقه بندی دارویی آنتی هیستامین ها (ضد حساسیت) قرار گرفته و بنا بر نظر پزشکان و متخصصان میزان خطر مصرف بیش از دوز مجاز دارو کم و همچنین میزان وابستگی و اعتیاد به دارو نیز کم اعلام شده است. جالب است بدانید که برای تهیه قرص لوراتادین از داروخانه ها نیاز به نسخه پزشک نیست اما فقط کسانی که حالت های حساسیت دارند بهتر است از این دارو استفاده کنند.

قرص لوراتادین یک داروی ضد حساسیت قوی بوده که برای تسکین و تخفیف عطسه، آب ریزش بینی، خارش و سوزش چشم، بکار می رود. همچنین در درمان حساسیت های پوستی نیز مؤثر است. دس لوراتادین، فرآورده خرد شده لوراتادین است که برای درمان حساسیت های پوستی از آن استفاده می شود. لوراتادین به شکل قرص و محلول در داروخانه ها موجود بوده و طبق نظر پزشکان بهترین زمان مصرف دارو یک بار در روز و اندازه دوز مجاز مصرفی دارو لوراتادین (۱۰ میلی گرم در روز) و دس لوراتادین (۵ میلی گرم در روز) تایید شده است.

تأثیر قرص لوراتادین

چه افرادی لوراتادین نخورند؟!

افرادى هستند که بر حسب شرایط ویژه شان مجاز نیستند قرص لوراتادین استفاده کنند:

  • زنان باردار
    خانم هاى باردار باید حواسشان باشد که تنها لوراتادین نیست که برایشان ممنوعیت دارد بلکه هر ترکیبى که لفظ دارو را مى توان روى آنها نهاد برایشان خطر دارد و باید با احتیاط مصرف شود. در هر صورت خانم هاى باردار باید حتماً این دارو را با تجویز و مشورت پزشک مصرف کنند.
  • مادران شیرده
    لوراتادین به دلیل ساختمان شیمیایى اش به داخل پستان ترشح و وارد ترکیب شیر مى شود. از این رو به مادران شیرده توصیه مى شود لوراتادین را حتى المقدور مصرف نکنند و در صورت داشتن یک بیمارى خاص در صورتى مجاز هستند لوراتادین مصرف کنند که حتماً زیر نظر پزشک متخصص باشند.

چگونگی تأثیر قرص لوراتادین

اثرات این دارو ظرف ۲ ساعت پس از شروع درمان با دارو، در بدن ظاهر شده و ضمنا این اثرات مدت ۲۴ ساعت پس از قطع مصرف هر دوز دارو، در بدن باقی می مانند. آنتی هیستامین ها مهار کننده اثرات هیستامین ها در بدن می باشند. از اثرات هیستامین در بدن می توان به آبریزش بینی و عطسه و قرمزی و اشک چشمها اشاره کرد که با خوردن داروهایی مثل قرص لوراتادین این اثرات دفع و از بین می روند. یاداور می شوم که مانند بسیاری از داروهای دیگر این دارو نیز باید در یک محفظه سربسته در جای خشک و خنک دور از دسترس کودکان نگهداری شود. مصرف این دارو را می توان به محض رفع نیاز، بدون هیچ مشکلی قطع نمود.

عوارض جانبی  قرص لوراتادین

قرص لوراتادین هم مانند سایر داروهای شیمیایی عوارض جانبی مخصوص به خود را دارد. اگر چه تمام این عوارض در یک فرد دیده نمی شود ولیکن در صورت بروز عوارضی مانند تب، گلودرد، خون ریزی با خون مردگی غیرعادی و ضعف یا خستگی غیرعادی بلافاصله با پزشک تماس بگیرد سایر عوارض جانبی به مرور زمان و تطبیق بدن با دارو از بین می رود به هرحال در صورت ادامه عوارضی نظیر تاری دید با هر گونه تغییر در بینایی، گیجی، کندی شدن ضربان قلب، افزایش حساسیت به نور آفتاب، کهیر، عصبانیت و هیجان غیر عادی پزشک خود را مطلع نمائید.

برچسب ها: لوراتاددین ، عوارض ، قرص
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: