کد خبر: ۲۶۶۸۴
تاریخ انتشار: ۰۵:۲۴ - ۱۰ تير ۱۳۹۳ - 2014July 01
شفا آنلاين-رئیس انجمن ارتوپدی اطفال با اشاره به بیماری‌های شایع استخوانی در دوران نوزادی گفت: بیماری انحراف ستون فقرات در دختران نسبت به پسران شایع‌تر است به همن دلیل سالانه دانش‌آموزان دختر در مقاطع راهنمایی و دبیرستان غربالگری می‌شوند.
به گزارش شفا آنلاين،تقی بغدادی در رابطه با بیماری‌های شایع استخوانی در دوران نوزادی و جنینی گفت: یکی از بیماری‌های شایع در کودکان که ارثی و مادرزادی است در رفتگی لگن است که از هر هزار تولد 25 نوزاد به آن مبتلا است.وی ادامه داد: بیماری دیگر پاچنبری است که به دلیل ارثی ایجاد می‌شود و در هر هزار تولد 1.2 نوزاد به آن مبتلا است.

این بیماری‌ها با انجام سونوگرافی از هفته نوزدهم بارداری و به هنگام تولد در بیمارستان قابل شناسایی و درمان است که در بیماری در رفتگی لگن با بستن کمربند و حتی در صورت لزوم جراحی قابل درمان است.

بغدادی ادامه داد: یکی از مسائلی که والدین باید در مورد این بیماری بدانند این است که چنانچه کودکشان دچار دررفتگی لگن از 7 ماهگی به بعد شد پس از تولد نوزاد خود را قنداق نکنند چرا که دررفتگی ناقص را تشدید می‌کند.رئیس انجمن ارتوپدی اطفال گفت: یکی دیگر از بیماری‌های استخوانی در نوزاد، انحراف ستون فقرات است، این بیماری با اینکه در کشور شیوع بالایی ندارد اما پس از تولد می‌تواند ایجاد شود.

وی تصریح کرد: انحراف ستون فقرات در کودکان به دلیل مشکلات ساختاری نیست بلکه مشکلات عضلانی باعث آن می‌شود و بسیار نادر است اما به دلایل غیر مادرزادی ایجاد می‌شود.بغدادی گفت: مهره‌های ستون فقرات در این بیماری عیب اولیه ندارند اما با افزایش سن نوزاد ایجاد می‌شوند به‌طوری که این انحراف تا 10 سالگی به خوبی نمایان است.

رئیس انجمن ارتوپدی اطفال ادامه داد: انحراف ستون فقرات در دختران نسبت به پسران شایع‌تر است و به همین دلیل در مقاطع راهنمایی و دبیرستان سالانه دانش‌آموزان دختر غربالگری می‌شوند.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از بیماری‌هایی که هنگام تولد رخ می‌دهد باز بودن ستون فقرات در قسمت پشت کمر است، در این شرایط رشته‌های نخاع بیرون زده‌اند و نوزاد دچار فلج نخاعی می‌شود.

بغدادی گفت: به همین دلیل از سال‌ها پیش برای پیشگیری از ابتلای نوزاد به این بیماری توصیه شده که مادران حتماً اسید فولیک مصرف کنند به همین دلیل مادرانی که این ویتامین را کم دارند کودکانشان بیشتر مبتلا به این بیماری می‌شوند.

آرمان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: