کد خبر: ۲۶۶۸۳۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۵ - ۰۸ آبان ۱۳۹۹ - 2020October 29
هنگامی که شما به گلودرد مبتلا می‌شوید، می‌توانید با خوردن شماری از نوشیدنی ها، به کاهش علائم بیماری کمک کنید.

شفاآنلاین>سلامت>به نقل از پایگاه «prevention»، گلودرد یکی از نشانه‌هایی درد آوری است که بسیاری از افراد در سراسر جهان با آن درگیر هستند و همین سبب می‌شود تا برخی به دنبال رهایی فوری از این احساس دردآور باشند؛ حال چه از طریق خوردن دارو‌های ضد التهابی باشد و یا توسل به نوشیدنی‌های گیاهی که به نرم شدن گلو و رهایی از التهاب در مدت زمان کوتاه کمک می‌کند.

به گزارش شفاآنلاین: وقتی شما گلودرد و سرفه دارید، نخستین چیزی که میل غریزی تان شما را ترغیب می‌کند که بخورید، به احتمال زیاد یک نوشیدنی گرم مانند یک فنجان بزرگ چای است. غریزه شما درست می‌گوید. «استفن پارودی» (Stephen Parodi) متخصص بیماری‌های عفونی می‌گوید: برخی چیز‌ها تسکین موضعی درد هستند و برخی به تولید مخاط کمک می‌کنند. با این حال دکتر پارودی می‌گوید تحقیقات این مسأله را که یک نوع چای، مفیدتر از بقیه انواع دیگر برای علائم سرماخوردگی معمول ویا آنفلوانزا هستند را تأیید نکرده است.

او می‌گوید: هیچ تحقیقات خاصی وجود ندارد که بیان کند یک نوع چای خاص و یا ترکیب خاصی برای درمان خانگی بهترین است و هر فرد به رویکرد‌های مختلفی پاسخ می‌دهد.

«لیزا مک دونالد» مالک کافه «TeaHaus» در شهر «آن آربور» در ایالت میشیگان آمریکا که زندگی حرفه‌ای اش را صرف یادگیری خواص چای کرده است، نظری متفاوت نسبت به دکتر پارودی دارد. او می‌گوید:این برای من مهم است که مردم بفهمند چای‌های سفید، سبز، اولانگ، زرد و سیاه همه یک گیاه هستند و بنابراین همه آن‌ها سالم اند. من شدیدا مردم را به نوشیدن چای که از آن لذت می‌برند، تشویق می‌کنم، چرا که هیدراته ماندن (رساندن آب به بدن) و استفاده از فواید چای مهم است.

این بدان معناست که اگر شما تلاش فراوان می‌کنید که یک فنجان چای سبز بنوشید- در زمانی که می‌توانید به آسانی چند فنجان چای سیاه بخورید- شما ممکن است تمامی فرصت‌های نوشیدنی تان را در فصل سرماخوردگی و آنفلوآنزا از دست بدهید. پس چایی‌های زیر را امتحان کرده، به آن‌ها یک قاشق عسل اضافه کنید و ببینید کدام را بیشتر دوست دارید. قول می‌دهیم در مدت زمانی کوتاه گلودرد شما را آرام کند.

۱- چای ریشه شیرین بیان

ریشه شیرین بیان از گیاهی به نام «Glycyrrhiza glabra» سرچشمه می‌گیرد که ماده‌ای اساسی در طب سنتی چین محسوب می‌شود. در حالی که ممکن است شیرین بیان به عنوان یکی از بهترین مواد تسکین دهنده مشکلات گوارشی مانند سوزش سر معده شناخته شود، برپایه یک مقاله‌ای که در سال ۲۰۱۵ از سوی آکادمی علوم پزشکی چین منتشر شد، به خواص ضد میکروبی و ضد ویروسی شیرین بیان اشاره شده که می‌تواند در مبارزه با باکتری‌ها و ویروس‌هایی که باعث گلودرد‌های عفونی می‌شوند، کلیدی باشد.


۲- چای ریشه گل ختمی

«Althaea officinalis» یک گیاهی است که بیشتر با نام «ریشه گل ختمی» شناخته می‌شود و ماده‌ای چسبناک و ژل مانند به نام «لیزاب» یا «موسیلاژ» ترشح می‌کند که می‌تواند اثر تسکینی برای گلو داشته باشد. بنابر پژوهش کوچکی که سال ۲۰۱۴ به انجام رسید، این ماده همچنین دارای خواص تسکین درد است؛ خصوصا زمانی که صحبت از التهاب- یکی از علائم گلودرد- انجام می‌شود.

لیزا مک دونالد پیشنهاد می‌کند ریشه شیرین بیان و ریشه گل ختمی را در یک چای گیاهی با هم ترکیب کنید. چای به دست آمده کاملا شیرین و نرم است که گلو را نرم می‌کند.


۳- چای بابونه و عسل

این متخصص چای می‌گوید: اگر یک چای کلاسیک‌تر می‌خواهید، چای بابونه و عسل گزینه‌ای مناسب برای گلودرد است. این چایی بسیار آرام‌بخش است.

عسل به شما کمک می‌کند تا گلو را با لایه‌ای که به تسکین درد کمک می‌کند، بپوشانید. نشان داده شده است بابونه که سرشار از آنتی اکسیدان است، نرم کننده گلو، تسکین دهنده درد و گرفتگی صداست.


۴- چای زنجبیل

زنجبیل و خسرودار (گانگال) که دارای ریشه‌ای مشابه هستند، به دلیل اثرات ضد التهابی شان مشهور هستند.
این متخصص چای‌ها می‌گوید: در حالی که این چای برای درمان التهاب و عفونت عالی است؛ اما افزودن کمی دارچین به این چای می‌تواند اثر آن را بسیار بیشتر کند؛ همچنانکه عطر و طعم خوبی به آن می‌بخشد.


۵- چای زردچوبه

زردچوبه که از همان خانواده زنجبیل است، مدتهاست که در کشور‌های آسیای جنوبی به عنوان یک ضد عفونی کننده استفاده می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که خوردن زردچوبه به عنوان چای ممکن است دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی باشد؛ همچنانکه برای آرام شدن ناراحتی معده شناخته می‌شود.


۶- چای نعنا فلفلی

اگر به طور خاص به دنبال تسکین دهنده خنک هستید، نعنا فلفلی می‌تواند کار را تمام کند. نعنا فلفلی سرشار از جوهر نعنا (منتول) است که مسئول خنک سازی شما با نعناست. نعنا فلفلی و جوهر نعنا هردو خاصیت ضد باکتری دارند؛ بنابراین اگر گلودرد شما در نتیجه عفونت باکتریایی باشد، مفید خواهد بود.


۷- چای نارون لغزنده

این دمنوش گیاهی از بخش داخلی پوست درخت نارون لغزنده که یک درخت بومی آمریکای شمالی است، تهیه می‌شود. همانند ریشه گل ختمی، «نارون لغزنده» سرشار از موسیلاژ بوده و ژلی تولید می‌کند که می‌تواند گلو را پوشش و تسکین دهد. در تولید برخی قرص‌های مکیدنی برای تسکین گلودرد از این ماده استفاده می‌شود.


۸- چای سبز

احتمالا چیز‌های بسیاری درباره فواید فوق‌العاده چای سبز کلاسیک شنیده اید، اما اجازه دهید آن را تکرار کنیم. این نوشیدنی محبوب سرشار از اسید‌های آمینه، ویتامین‌ها و مواد معدنی است، اما ستاره واقعی، محتوای آنتی‌اکسیدانی آن است. بر همین اساس است که چای سبز با پیشگیری از بیماری و سلامت بهتر قلب پیوند خورده است. خواص ضد التهابی، ضد باکتری و ضد ویروس این نوشیدنی برای بدن انسان معجزه می‌کنند؛ خصوصا زمانی که احساس بیماری دارید. چای سبز طعم پایینی دارد؛ از این رو می‌توانید برای بهبود عطر و طعم چای سبز اندکی عسل یا دارچین به آن اضافه کنید.


برچسب ها: گلودرد ، نوشیدنی ، گیاهی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: