کد خبر: ۲۶۶۸۱۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۵ - ۰۸ آبان ۱۳۹۹ - 2020October 29
مسوول فنی شیمی درمانی پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی گفت: هورمون درمانی بیش از ۵۰ درصد از بازگشت دوباره سرطان سینه زنان جلوگیری می کند.
شفاآنلاین>سلامت>هورمون درمانی مانند شیمی درمانی، نوعی از درمان در سرطان پستان است که سلول‌های سرطانی را در تمام نقاط بدن (حتی سلول‌هایی که از طریق جریان خون به سایر قسمت‌های بدن پخش شده‌اند) درمان می‌کند.

به گزارش شفاآنلاین:این روش درمانی بیشتر زمانی استفاده می‌شود که سلول‌های سرطانی دارای گیرنده‌های هورمونی (استروژنی و پروژسترونی) باشند. به عبارت دیگر این درمان در افرادی که در تومور آنها گیرنده های استروژن و پروژسترون، مثبت باشد اثر بهتری دارد.
 
دکتر ‌الهام مهرآوران متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی روز سه شنبه به مناسبت ماه اکتبر، ماه اطلاع رسانی سرطان پستان در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا اظهار داشت: هورمون درمانی در مداوای بیماران سرطانی نقش مهمی دارد و یکی از روش های موثر برای مداوای این بیماران می باشند.
وی ادامه داد: هورمون درمانی معمولا بعد از انجام جراحی، شیمی درمانی و رادیوتراپی برای این بیماران آغاز می شود، اما در برخی موارد هورمون درمانی قبل از جراحی برای کاهش اندازه توده پستان، مورد استفاده قرار می‌گیرد،  به عبارتی با توجه به شرایط بیمار و نظر پزشک، هورمون درمانی ممکن است قبل از عمل جراحی هم انجام شود.
 
به گفته این متخصص انکولوژی، ایران همانند کشورهای پیشرفته دنیا از این روش درمانی و براساس روش های بین المللی استفاده می شود.
 
هورمون درمانی روش استاندارد جهانی
 
مهرآوران با یادآوری این که هورمون درمانی یکی از روش های استاندارد درمان سرطان پستان در دنیا است، تصریح کرد: با استفاده از این روش درمانی، از عود سرطان و یا از ایجاد سرطان جدید تا حد زیادی جلوگیری می شود. ‌
 
وی در پاسخ به این سوال که با این شیوه درمانی چه مقدار طول عمر برای بیمار اضافه می شود؟ اظهار داشت: این موضوع به موارد مختلفی از جمله اندازه تومور، درگیری غدد لنفاوی، سن بیمار بستگی دارد.
متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی در فواید هورمون درمانی گفت: پیشگیری از عود بیماری، کاهش بروز سرطان در پستان سالم و کاهش توقف رشد سلول سرطانی در مراحل پیشرفته از مهمترین مزیت های این روش درمانی است.
مهرآوران، تهوع، سردرد، گرگرفتگی، دردهای ماهیچه ای و مفاصل و ناتوانی های جنسی از جمله عوارض این روش درمانی اعلام کرد و گفت: احتمال ابتلا به پوکی استخوان، آب مروارید، لخته شدن خون در وریدها و سرطان رحم در این افراد هم وجود دارد.
 
وی تاکید کرد که افراد قبل از هومورن درمانی از لحاظ فاکتورهای خطر مثل مصرف سیگار، چاقی، سابقه سکته قلبی، سکته مغزی و لخته شدن خون در ورید بررسی می شوند.
این متخصص با بیان این که در هورمون درمانی از  ۲ داروی تاموکسیفن و ‌لتروزول بیشتر استفاده می شود، خاطرنشان کرد که هر کدام از این داروها عوارض خاص خود را دارند که پزشک انکولوژیست مراقب است تا بیمار با کمترین عوارض طی درمان مواجه شود.  
 
مهرآوران ادامه داد: در مورد تاموکسیفن یکی از عارضه هایی که در فواصل مراجعه بیمار باید مد نظر باشد بررسی ضخامت رحم است که با انجام سونوگرافی به صورت دوره ای (در صورت لزوم) مراقبت از بیمار صورت می گیرد و همچنین داروی لتروزول بیشتر روی استخوان‌ها اثر منفی دارد و ‌بیشتر مواقع لازم است که برای جلوگیری از عوارض دارو به بیماران کلسیم و ویتامین D داده شود. ‌
 
وی در پاسخ به این سوال که با وجود این عوارض چرا از این روش استفاده می شود؟ گفت: روش هورمون درمانی برای مبتلایان به سرطان پستان، بسیار ارزشمند و مفید است و مزیت های آن از عوارض نادر آن خیلی بیشتر است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: