کد خبر: ۲۶۶۷۹۶
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۰ - ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - 2020October 28
معاون وزیر بهداشت:
راه جلوگیری از شیوع کرونا این است که حلقه‌های آن شکسته شود که این کار توسط مردم امکانپذیر است و درخواست داریم مردم همکاری بیشتری داشته باشند.

شفاآنلاین>سلامت>قاسم جان بابایی روز چهارشنبه در حاشیه نشست ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل ویروس کرونا در بیرجند افزود: اگر همه مردم ورود جدی کرده و بیماری را مدیریت کنند، از ۲ هفته بعد تا یک ماه دیگر شاهد کاهش روند بیماری از جمله در استان خراسان جنوبی خواهیم بود به حدی که به کمترین تعداد برسد.

 به گزارش شفاآنلاین:جان بابایی بیان کرد: خراسان جنوبی دارای روند رو به افزایش تعداد بستری و بیماران بدحال و فوتی کرونا است البته این موضوع تنها مربوط به این استان نیست بله خراسان بزرگ و ۲۰ استان دیگر کشور نیز شرایط سختی دارند.

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه ویروس کرونا در کشور می‌تازد و در حال افزایش است اظهار داشت: اگر مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند بدون شک گرفتار خواهند شد.

وی تاکید کرد: مردم باید مراعات کنند و نشست‌های خانوادگی، تجمع‌ها و مراسم را برگزار نکنند یا با حداقل تعداد افراد برگزار شود.

جان بابایی با اشاره به فصل برداشت محصول در برخی استان‌ها و مسائل  کارگری گفت: در برخی شهرها که اکنون فصل برداشت زعفران، پسته یا سایر محصولات است متاسفانه میزان بیماری نیز افزایش یافته است.

وی ادامه داد: کارگران به صورت تجمعی نسبت به برداشت محصول اقدام می‌کنند لذا ضروری است قبل از شروع به کار از طریق بهداشت با پیگیری و نظارت فرمانداران این افراد بررسی شوند.

معاون وزیر بهداشت گفت: آن دسته از کارگرانی که دارای علائم مشکوک به کرونا هستند باید با مراجعه به مراکز بهداشت، تست کرونا انجام دهند.

وی افزود: خوشبختانه امکان انجام آزمایش کرونا برای مردم فراهم است و در خراسان جنوبی حداکثر ظرفیت آزمایش بیش از ۳۰۰ مورد روزانه انجام می‌شود که به زودی این ظرفیت ۲ تا سه برابر خواهد شد.

وی با بیان اینکه آزمایش کرونا به صورت رایگان انجام می‌شود گفت: درخواست داریم اگر در مراکز تجمعی و سایر مکان‌ها کارمند یا کارگری دارای علائم است برای انجام تست کرونا مراجعه کند و اگر تست وی مثبت شود بلافاصله جدا شود.

جان بابایی افزود: اگر در اداره یا محیط کارگری فردی کرونا داشته باشد و نسبت به آن بی توجه باشد، دیر متوجه شود یا با علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا اشتباه گرفته شود امکان دارد این فرد چند نفر دیگر را نیز آلوده کند.

وی گفت: این موضوع سبب می‌شود ساختار کارگری یا کارمندی آن مجموعه به هم بریزد و تعطیل شود همانطور که بانک‌های زیادی در کشور تعطیل شدند چون یک کارمند مبتلا مابقی را هم مبتلا کرد.

وی اظهار داشت: در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هماهنگی و زیرساخت‌های خوبی فراهم شده و تخت‌ها افزایش یافته است و در بازدیدی که از بیمارستان‌ها داشتیم از جهت تخت، تامین اکسیژن و سایر موارد مشکلی وجود ندارد.

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: به هر حال زیرساخت‌های ما محدود است و اگر بار بیماری بیش از ظرفیت ما شود نگران خواهیم شد که یکسری افراد پشت در بیمارستان بمانند.

وی با بیان اینکه به زودی منابع مالی به استان خراسان جنوبی اختصاص خواهد یافت گفت: در این مدت تخت‌های آی. سی. یو در استان به میزان ۲۵ درصد افزایش یافته است و باز هم بیشتر خواهد شد.

جان بابایی ادامه داد: همچنین امکانات تشخیصی، نمونه‌گیری‌ها و تخت‌های بستری خراسان جنوبی افزایش خواهد یافت به اضافه منابعی که تا پایان ماه به دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تزریق خواهد شد.

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز (چهارشنبه) برای ارزیابی وضعیت بیماری کرونا در خراسان جنوبی، نحوه ارائه خدمات درمانی و همچنین خداقوت به کادر درمان که در حال ارائه خدمت به بیماران هستند، به این استان سفر کرد.

وی پس از ورود به بیرجند از بخش‌های بیماران کرونا در بیمارستان‌های ولیعصر (عج) و رازی در مرکز استان بازدید کرد.

در حال حاضر ۱۴ بیمارستان زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در استان مرزی خراسان جنوبی فعالیت می‌کنند و تعداد تخت‌های فعال بیمارستان‌های استان در سال‌های اخیر از ۹۰۰ مورد به یک هزار و ۵۰۰ تخت افزایش یافته است.

مراجعه بیماران تنفسی و کرونایی به بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی استان خراسان جنوبی در هفته‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته است و کماکان روند صعودی را طی می‌کند.

خراسان جنوبی که اوایل شهریور امسال با افزایش بیماران تنفسی در این  استان به وضعیت هشدار بازگشته بود، بیش از یک ماه و نیم است که جزو استان‌های در وضعیت قرمز قرار دارد.

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۲۷ شهریور امسال نیز با سفر به نهبندان در جنوب استان خراسان جنوبی از بیمارستان شهید دکتر احمد آتشدست و ساختمان در حال احداث اورژانس این بیمارستان بازدید کرد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: