کد خبر: ۲۶۶۷۹۲
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۰ - ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - 2020October 28
تحقیقات نشان می‌دهد که استعمال سیگار الکترونیکی، سبب آسیب ریه و منجر به عفونت دستگاه تنفسی می‌شود.

شفاآنلاین>سلامت>به نقل از ساند هلث هند لستینگ ولث، پزشکان می‌گویند سیگار‌های معمولی به دلیل دارا بودن توتون می‌تواند باعث آسیب رسیدن به بافت‌های ریه شود. با این حال، تفکر اشتباه عمومی این است که سیگار‌های الکتریکی به مراتب سالم‌تر از سیگار‌های معمولی بوده و گزینه‌ای مناسب برای ترک استعمال دخانیات است.

به گزارش شفاآنلاین:سیگار برقی یا سیگار الکتریکی وسیله‌ای است که استعمال دخانیات را شبیه‌سازی می‌کند. این کار توسط تولید بخارات خاصی که بو، طعم، مزه و احساس کشیدن سیگار واقعی را به مصرف‌کننده بدهد، اما زیان‌های سیگار واقعی را نداشته یا این زیان‌ها به حداقل برسد در این گونه سیگار‌ها انجام می‌شود.

سیگار الکتریکی اولین‌بار در سال ۲۰۰۳ و در کشور چین تولید شد، اما امروزه در نقاط مختلف جهان فروخته می‌شود و میلیون‌ها مصرف‌کننده دارد. در کشور‌های مختلف، قوانین متفاوتی در مورد فروش و استفاده از سیگار‌های الکترونیکی وضع شده‌است. ارزش تولید جهانی این محصول در سال ۲۰۱۳ میلادی به مرز ۳ میلیارد دلار رسید.

در حال حاضر، برخی از شرکت‌های بزرگ تولید سیگار در جهان که در سال‌های اخیر با کاهش قابل توجه در فروش مواجه بوده‌اند، به سرمایه‌گذاری در تحقیق و تولید سیگار برقی روی آورده‌اند. مطالعه جدیدی در آمریکا نشان داده ‌است در سال ۲۰۱۶، حدود ۱۱ میلیون از بالغین آمریکایی، مصرف‌کننده متداول سیگار الکتریکی بودند. با این حال، شواهد نشان می‌دهد این سیگار‌ها بی ضرر نیستند.

 یک جوان انگلیسی پس از تنها ۶ ماه مصرف سیگار الکتریکی باعث نابودی ریه‌های خود شد. بررسی‌های پزشکی نشان داد ریه‌های این جوان ۱۹ ساله همانند یک پیرمرد ۸۰ ساله است. این جوان برای ترک سیگار به مصرف سیگار الکتریکی روی آورده بود، اما پس از شش ماه به دلیل وخامت حالش مجبور به بستری در بیمارستان شد.

شرایط عمومی این جوان بسیار وخیم بود و برای ۱۰ هفته از دستگاه تنفس مصنوعی استفاده می‌کرد و تحت مراقبت‌های ویژه در بیمارستان نگه داری می‌شد. پزشکان می‌گویند احتمالاً پاسخ ایمنی شدید بدن به مواد شیمیایی موجود در سیگار الکتریکی منجر به شرایط حاد این جوان شده است. با این حال، پس از بهبودی نسبی و مرخص شدن این بیمار، پزشکان برآورد می‌کنند ریه‌های او همانند فردی ۸۰ ساله است.

احتمالاً برای بهبود کامل ریه این جوان بیش از ۲ سال زمان نیاز است. با این وجود، نمی‌توان با اطمینان از کارایی ۶۰ درصدی ریه‌های او در آن زمان سخن گفت.

این جوان می‌گوید: پدر بزرگم ۶۵ سال سن دارد، ولی ریه‌های جوان‌تر و سالم تری نسبت به من دارد. من تنها حدود ۶ ماه است اقدام به استعمال سیگار الکتریکی کردم، اما طی همین مدت آسیب‌های جدی به ریه هایم وارد شد و پزشکان می‌گویند ریه هایم مانند یک پیرمرد ۸۰ ساله است.

سیگار الکتریکی

سیگار الکتریکی و کرونا

تحقیقات بر روی کودکان و نوجوانان نشان می‌دهد برخی از این قشر سنی در مقابل کرونا آسیب پذیری بیشتری دارند. دانشمندان آمریکایی اعلام کردند کودکان و نوجوانانی که دخانیات استعمال و یا از سیگار الکتریکی استفاده می‌کنند، ۷ برابر بیشتر از سایر همسالان خود در مقابل ویروس کرونا آسیب پذیر هستند.

محققان اعلام کردند افراد پس از مصرف دخانیات و به ویژه سیگار الکتریکی که متاسفانه در میان نوجوانان رواج دارد، دچار آسیب ریوی می‌شوند. مواد شیمیایی در دخانیات همزمان با تاثیر مخرب بر ریه ها، سیستم قلبی – عروقی بدن را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. این موضوع منجر به آسیب پذیری فرد در مقابل ویروس کرونا فارغ از هر سنی که داشته باشد، می‌شود.

لیندی مک گی، استاد دانشگاه تگزاس آمریکا در این رابطه بیان کرد: این موضوع به شدت باعث نگرانی است. اگر بخواهیم منطقی باشیم استعمال دخانیات و سیگار الکتریکی پر مخاطره‌ترین اقدام در همه گیری شیوع ویروس کرونا برای یک انسان است.

استفاده از سیگار الکتریکی می‌تواند بر شدت شیوع ویروس کرونا تاثیر گذار باشد، زیرا ویروس می‌تواند از طریق قطرات ریز بازدم سیگار به محیط منتقل و افراد را بیمار کند. همزمان، بسیاری از نوجوانان به صورت گروهی اقدام به کشیدن سیگار الکتریکی می‌کنند. اگر یکی از افراد در این گروه به کووید ۱۹ مبتلا باشد، به راحتی می‌تواند آن را به دیگران منتقل کند. اشتراک قرار دادن سیگار الکتریکی و دخانیات از دیگر راه‌های انتقال ویروس است.

محققان می‌گویند دو موضوع بسیار مهم وجود دارد که کمتر به آن‌ها توجه می‌شود. نخست اینکه استعمال دخانیات و سیگار الکتریکی از سوی اعضای بالغ خانواده می‌تواند منجر به آسیب پذیری کودکان و نوجوانان در مقابل ویروس کرونا شود و دیگر اینکه تصور غلطی در جامعه وجود دارد که سیگار‌های الکتریکی بهتر از دخانیات هستند و خطر کمتری برای سلامتی فرد دارند.

دانشمندان تاکید دارند باید به نوجوانان درباره خطر استفاده از سیگار الکتریکی توضیح داده شود. خطر استعمال دخانیات نه تنها در زمان شیوع ویروس کرونا، که در تمامی طول عمر فرد می‌تواند باعث کاهش سطح سلامتی و ابتلای او به بیماری‌های دیگر شود.

برچسب ها: آسیب ، سیگار ، الکترنیکی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: