کد خبر: ۲۶۶۷۰۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۲ - ۰۶ آبان ۱۳۹۹ - 2020October 27
رئیس ترجمان دانش انستیتو تحقیقات تغذیه کشور، گفت: چاقی باعث افزایش خطر ابتلا به نوع حاد ویروس کرونا می شود و خطر بستری شدن را تا ۳ برابر افزایش می دهد.
شفاآنلاین>سلامت>مرجان عجمی، با بیان اینکه همه گیری ویروس کرونا تبدیل به یک چالش جهانی شده و گسترش سریع بیماری باعث مرگ بسیاری از افراد در سرتاسر جهان شده است، افزود: چاقی، یک علل زمینه‌ای مهم برای ابتلا به کرونا و بیماری‌های دیگری مثل فشار خون، اختلال در چربی‌های خون مانند کلسترول، تری گلیسیرید، دیابت نوع ۲، بیماری‌های عروق کرونری، سکته‌ها، بیماری‌های کیسه صفرا، سرطان و استئوآرتریت است.

به گزارش شفاآنلاین: عجمی ادامه داد: افرادی که چاق هستند و یا سایر مشکلات متابولیکی مانند دیابت و فشار خون بالا دارند، بیشتر از دیگران نیاز به بستری شدن در بیمارستان و بخش مراقبت‌های ویژه به دلیل ابتلا به ویروس کرونا دارند.

عجمی اظهار داشت: چاقی باعث افزایش خطر ابتلا به نوع حاد ویروس کرونا می‌شود و خطر بستری شدن در بیمارستان به دلیل ویروس کرونا را تا ۳ برابر افزایش می‌دهد.

وی، چاقی را موجب کاهش عملکرد سیستم ایمنی، کاهش ظرفیت ریه و دشواری تهویه هوا دانست و تصریح کرد: با افزایش شاخص توده بدنی، خطر مرگ ناشی از ویروس کرونا افزایش می‌یابد و همچنین تحقیقات نشان داده‌اند که چاقی با کاهش احتمال اثربخشی واکسن آنفلوانزا، هپاتیت و کزاز در ارتباط است.

رئیس ترجمان دانش انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور به توصیه‌های تغذیه‌ای اشاره کرد و گفت: مدت‌ها است نقش تغذیه در ارتباط با سیستم ایمنی اثبات شده است، افرادی که برنامه غذایی نامناسبی دارند بیشتر در معرض خطر عفونت‌های مختلف باکتریایی و ویروسی هستند. عفونت‌های مزمن وضعیت تغذیه‌ای افراد مبتلا را بدتر می‌کند. علاوه بر این، کووید ۱۹ در بین افراد مسن و مبتلایان بیماری‌های مزمن مانند دیابت، فشارخون بالا، سرطان و عفونت‌هایی مانند AIDS/HIV شدیدتر است.

عجمی افزود: یک رژیم غذایی سالم، بر مصرف میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات و مغزها، مصرف متوسط ماهی، غذاهای لبنی و مرغ، و مصرف محدود گوشت قرمز و فرآوری شده، کربوهیدرات تصفیه شده و شکر تاکید دارد. روغن‌های مایع گیاهی مثل کانولا آفتابگردان و زیتون که دارای اسیدهای چرب غیر اشباع هستند به جای روغن حیوانی و دمبه که سرشار از اسیدهای چرب اشباع است بهتر است استفاده شود. و مصرف روغن‌های گیاهی جامد و کره گیاهی که سرشار از اسیدهای چرب ترانس است محدود شود.

وی همچنین در ادامه به ویتامین D اشاره کرد و اظهار داشت: ویتامین D باعث افزایش پاسخ ایمنی ذاتی سلول می‌شود، زیرا بیان ژن گیرنده‌های آن در سلول‌های ایمنی اتفاق می‌افتد. کمبود ویتامین D در افراد چاق به دلیل احتباس آن در بافت چربی شایع است.

رئیس ترجمان دانش انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور، گفت: نتایج مطالعات نشان داده است ک کمبود ویتامین D باعث افزایش خط عفونت تنفسی پنومونی می‌شود. نقش مکمل یاری با ویتامین D برای پیشگیری و یا درمان ویروس کرونا، هنوز به خوبی شناخته نشده است اما در صورت کمبود آن در بدن، دریافت مکمل تحت نظر پزشک یا متخصص تغذیه توصیه می‌شود.

عجمی افزود: داشتن فعالیت بدنی با شدت متوسط تا شدید، در افراد چاق به ندرت دیده می‌شود اما می‌تواند باعث تقویت ایمنی و کاهش احتمال مرگ ناشی از عفونت‌های ویروسی و بیماری‌های حاد تنفسی شود. داشتن فعالیت بدنی در دوران قرنطینه خانگی می‌تواند دشوار باشد. حتی با رعایت فاصله اجتماعی نیز می‌توان فعالیت بدنی داشت. فعالیت بدنی باعث کاهش فشار خون، استرس و اضطراب می‌شود. توصیه می‌شود که در زمان قرنطینه خانگی از فعالیت‌هایی مانند تمیز کردن خانه و یا جارو کشیدن، غافل نشوید. زیرا این موارد هم فعالیت بدنی محسوب می‌شوند.

وی گفت: در مطالعه‌ای بر روی ۹۷ هزار و ۸۴۴ نفر که به مدت ۹ سال انجام شده بود، نشان داد که میزان مرگ ناشی از بیماری‌های عفونی در افرادی که حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته فعالیت بدنی داشتند، به میزان ۴۰ درصد کمتر از افراد بی تحرک بود.

رئیس ترجمان دانش انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور تصریح کرد: بنابراین در شرایط فعلی که بحرانی همچون همه گیری کرونا سلامت انسان‌ها را به خطر انداخته است به نظر می‌رسد نقش تغذیه سالم و متعادل و همچنین داشتن فعالیت بدنی و پیروی از اصول سبک زندگی سالم نه تنها خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مثل بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و سرطان را کاهش می‌دهد بلکه باعث ارتقای عملکرد سیستم ایمنی در مقابل بیماری‌ها می‌شود و کیفیت زندگی را افزایش می‌دهد.

برچسب ها: کرونا ، کووید19 ، افراد چاق
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: