کد خبر: ۲۶۶۵۲۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۰۲ آبان ۱۳۹۹ - 2020October 23
قرص‌ها و مکمل‌های ملاتونین برای رفع مشکلات خواب کاربرد دارند؛ ولی آیا این قرص‌ها می‌توانند در کاهش اضطراب نیز به ما کمک کنند؟

شفاآنلاین>سلامت>کسانی که در خواب شب خود مشکل دارند و نمی‌توانند به خواب عمیق بروند، با تجویز پزشک از ملاتونین استفاده می‌کنند تا بتوانند راحت بخوابند و ساعات خواب خود را تنظیم کنند. ۶۶ درصد از کسانی که برای مشکلات خواب به پزشک مراجعه می‌کنند قرص‌ها و مکمل‌های ملاتونین را دریافت می‌کنند.

به گزارش شفاآنلاین:مکمل‌های ملاتونین متشکل از هورمون‌هایی هستند که به بدن پیام خواب می‌فرستند.

۱. ملاتونین چگونه خواب را تنظیم می‌کند؟

اگر ما خواب خوبی نداشته باشیم یا در ساعات مناسبی نخوابیم، سیکل بدن به طور ناقص کار می‌کند و دیگر عملکرد ارگان‌های بدن را با مشکل مواجه می‌کند. در واقع مغز ما به طور طبیعی در نبود روشنایی ملاتونین تولید می‌کند. شاید توجه کرده باشید که وقتی لامپ روشن است به خوابیدن میلی ندارید؛ ولی وقتی منبع روشنایی را خاموش می‌کنید خواب آلود می‌شوید. این احساس خواب‌آلودگی نتیجه‌ی تولید ملاتونین در بدن است که به مغز پیام خوابیدن را می‌فرستد.

۲. مکمل‌های ملاتونین و اضطراب

برخی افراد از ملاتونین برای موارد دیگر استفاده می‌کنند. ۳۷ درصد از بیمارانی که برای سلامت ذهن خود به پزشک مراجعه می‌کنند مانند درمان بیماری‌های اضطراب، افسردگی و کنترل استرس، مکمل‌های ملاتونین را دریافت می‌کنند؛ اما آیا قرص‌های آرام‌بخش درمانی برای اضطراب هستند؟ قطعا خیر.

۳. ملاتونین به درمان اضطراب کمکی نمی‌کند

اضطراب از مشکلاتی است که برای حل آن باید ریشه‌ی بیماری را در خود یا محیط اطراف جستوجو و درمان کنیم. قرص‌های ملاتونین برای بیماری اضطراب شبیه یک مّسکن موقتی عمل می‌کنند که نه تنها بیماری را درمان نمی‌کند؛ بلکه به مرور زمان ریشه‌یابی و درمان را نیز دشوار می‌سازد؛ حتی ممکن است اعتیاد به قرص‌های آرام‌بخش نیز به وجود آید.

۴. ملاتونین در «روند درمان اضطراب» کمک می‌کند

قرص ملاتونین درمان نیست؛ بلکه در روند درمان اضطراب در کنار دیگر موارد به بیماران کمک می‌کند. بسیاری از بیخوابی‌های اضطرابی درباره‌ی برخی موضوعاتی که برای ما مهم هستند پیش می‌آیند. صبح روز بعد به علت بیخوابی شب پیش مضطرب‌تر می‌شویم. این تداخل در سیکل خواب، سلامت همه‌ی بدن ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ بنابراین می‌توانیم برای جلوگیری از اضطراب بیشتر، در کنار دیگر راه‌حل‌های درمان، از این مکمل کمک بگیریم.

۵. اثرات جانبی ملاتونین

ملاتونین در بین قرص‌های خواب‌آور کمترین اثرات جانبی را دارد. با این حال ممکن است در هنگام مصرف عوارضی مانند سردرد، سرگیجه، حالت تهوع، سنگینی خواب، افسردگی یا تشدید افسردگی را تجربه کنید.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: