کد خبر: ۲۶۶۴۶۹
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۵ - ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - 2020October 21
خیلی از کارشناسان نظام سلامت هشدار می‌دهند که اگر تعطیلی کلانشهرها جدی گرفته نشود و همین سیاست‌های فعلی ادامه پیدا کند، باید تاوان سنگینی پس بدهیم.
شفاآنلاین>سلامت>بسیاری از فعالان جامعه پزشکی تاکید دارند که محدودیت‌های جزئی و موقت نمی‌تواند راه حل کنترل بحران کرونا باشد.

به گزارش شفاآنلاین:کرونا در ایران به مرحله غیرقابل کنترل نزدیک شده است و هر روز رکوردهای تازه‌ای از آمار مبتلایان و مرگ و میرها ثبت می‌شود. مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا هم در تشریح شرایط بحرانی فعلی، تاکید کرده است: «آمار رسمی مرگ ناشی از کرونا، واقعی نیست. برای آنکه بدانیم در واقعیت چند نفر روزانه تلف می‌شوند، عدد فوتی‌ها باید ضرب در ۲.۵ شود تا عدد اصلی به دست آید.»
رضا ملک زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت نیز همین اظهارنظر را تایید می‌کند و می‌گوید: «آمار واقعی مبتلایان و فوت‌شدگان نسبت به آمار اعلام شده در رسانه‌ها، حتی به دو و نیم برابر هم می‌رسد. بسیاری از افراد ناقل این ویروس هستند، در حالی که تست این افراد منفی بوده است.»
در این شرایط وخیم، بسیاری از فعالان جامعه پزشکی تاکید دارند که برای کنترل این شرایط باید تعطیلی کامل، حداقل به مدت دو هفته در کلان‌شهرها برقرار شود. به اعتقاد آنها، اعمال محدودیت‌های جزئی و موقت نمی‌تواند تاثیر چشمگیری در کنترل بحران کرونا داشته باشد.
ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران هم خواستار تعطیلی کامل تهران است و تصریح می‌کند: «حدود 50 درصد مرگ ناشی از این اپیدمی کشنده در تهران اتفاق افتاده است. با توجه به پایتخت بودن، جمعیت زیاد، رفت و آمد بالا و ارتباط با همه استان‌های کشور، این آمارها دور از ذهن نیست.»
او تاکید می‌کند: «گسترش بیماری به حدی رسیده که ستاد مقابله با کرونا محدودیت‌های موقت در تهران و برخی از شهرهای کشور اعمال کرده است. اگرچه این امر می‌تواند در قطع زنجیره رو به گسترش بیماری کمک شایانی داشته باشد، اما با توجه به دوره کمون 14 روزه بیماری، این محدودیت‌های کوتاه مدت جز مسکنی کوتاه، اثربخشی دیگری ندارد. بنابراین می‌طلبد تا اگر قرار است محدودیتی اعمال شود، طول مدت آن حداقل یک ماه باشد.»
همچنین محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران هم خواستار تعطیلی کامل تهران است و تاکید می‌کند: «هر روز آمار فوتی‌های کرونا در کشور به عدد ۳۰۰ نزدیک می‌شود که این آمار در تهران روزانه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر فوتی است. بنابراین به نظر می‌رسد عملکرد دست‌اندرکاران ستاد مقابله با کرونا برای مقابله با این بیماری جوابگو نبوده است. به همین دلایل، نیازمند تعطیلی کامل دو هفته‌ای تهران و کلان‌شهرها هستیم، در غیر این صورت از پس موج سوم کرونا بر نمی‌آییم.»
بسیاری از نمایندگان جامعه پزشکی هم تاکید کرده‌اند که اگر می‌خواهیم توان کادر درمان و نظام سلامت برای کنترل بحران کرونا حفظ شود، تعطیلی دو هفته‌ای تا یک ماهه در کلان‌شهرها باید هرچه سریع‌تر اتفاق بیفتد.
تبعات تعطیل نشدن کلان‌شهرهای پرخطر
خیلی از کارشناسان نظام سلامت هشدار می‌دهند که اگر تعطیلی کلانشهرها جدی گرفته نشود و همین سیاست‌های فعلی ادامه پیدا کند، باید تاوان سنگینی پس بدهیم.

سجاد موسوی، کارشناس اقتصاد سلامت  به اهمیت تعطیلی شهرهای پرخطر اشاره می‌کند و می‌گوید: «تعطیلی کامل کلان‌شهرها باید به شکل فوری، اجرا شود. هرچقدر این تعطیلی‌ها را به تعویق بیندازیم، به همان میزان هم باید منتظر افزایش آمار مرگ و میرهای کرونایی باشیم. اگرچه گفته می‌شود که تعطیلی کامل شهرهای پرخطر به اقتصاد این شهرها آسیب می‌زند، اما واقعیت این است که تعطیل نشدن شهرهای پرخطر در اوج شیوع کرونا، تلفات اقتصادی بیشتری به دنبال خواهد داشت.»
او تاکید می‌کند: «اینکه تعطیلی‌ها به شکل نصفه و نیمه اجرا شود، یا بازارها و اماکن عمومی همچنان پذیرای مردم باشد، این سیاست‌ها نمی‌تواند موج سوم کرونا را کنترل کند. تداوم این شرایط، اقتصاد سلامت را فلج خواهد کرد. هزینه درمان برخی بیماران حاد مبتلا به کرونا، گاهی از مرز 100 میلیون تومان هم می‌گذرد. اغلب این هزینه‌ها نیز از جیب نظام سلامت تامین می‌شود. در این شرایط اگر ورودی بیمارستان‌ها کمتر نشود، نظام سلامت از توان مالی کافی برای رسیدگی به بیماران مبتلا به کرونا برخوردار نخواهد بود.»
موسوی خاطرنشان می‌کند: «تعطیلی کامل کلان‌شهرها می‌تواند آمار بستری‌ها را کاهش دهد. در این صورت، قدری از فرسودگی و خستگی کادر درمان هم کاسته خواهد شد. باید در نظر داشت که تجهیزات بیمارستانی نیز در حال فرسوده شدن است و در خیلی از مراکز درمانی، امکان جایگزینی تجهیزات فرسوده وجود ندارد. تامین داروها و نیروی انسانی نیز برای بسیاری از مراکز درمانی به یک چالش بزرگ تبدیل شده است. در این شرایط کاملا ضروری است که نظام سلامت به مدت چند هفته از این فشار مضاعف خارج شود تا زیرساخت‌های نظام سلامت دچار فروپاشی نشود. تعطیلی کامل کلان‌شهرها می‌تواند به ساختارهای نظام سلامت، فرصت احیا بدهد.» همچنین محسن مصلحی، دبیر شورای عالی نظام پزشکی کشور نیز در گفتگو با سپید، خواستار تعطیلی شهرهای پرخطر و اعمال محدودیت‌های جدی است. او از سیاست‌های فعلی برای مقابله با کرونا، انتقاد می‌کند و می‌گوید: «برای مقابله با بحران کرونا، برنامه‌ریزی مدون و سیاست‌گذاری مشخصی به چشم نمی‌خورد. بخصوص در حوزه نگاه به نیروی انسانی فعال در حوزه سلامت که در خط اول مبارزه با بیماری کرونا هستند، برنامه‌ریزی اصولی برای حفظ این نیروها وجود ندارد. این فقدان برنامه‌ریزی هم به شکل مستقیم و غیرمستقیم به کادر درمان آسیب می‌زند.»
او یادآور می‌شود: «شاهد هستیم که سیاست‌گذاری‌ها در سطح جامعه، توام با برنامه‌ریزی اصولی نبوده است. رعایت پروتکل‌های بهداشتی، حمایت از اقشار آسیب‌پذیر جامعه و اعمال محدودیت‌ها در دوران کرونا نیز به درستی انجام نشده است. مجموعه این اقدامات از نوعی بی‌توجهی به شرایط کادر درمان حکایت دارد. بسیار ساده‌انگارانه است که بحث کنترل کرونا در سطح جامعه را رها کنیم و سپس به دنبال مهار این بیماری در مراکز درمانی باشیم.»
مصلحی خاطرنشان می‌کند: «نمی‌شود پروتکل‌های بهداشتی در سطح جامعه رعایت نشود، نظارت‌ها را رها کنیم، حمایت مالی از اقشار آسیب‌پذیر جامعه عملیاتی نشود، معافیت‌های مالیاتی صورت نگیرد، محدودیت سفرهای غیرضروری انجام نشود و کنترل تجمعات را رها کنند، سپس همه بار مقابله با کرونا را به بخش بهداشت و درمان منتقل کنند. این کار نوعی بی‌توجهی بزرگ به نظام سلامت و بویژه کادر بهداشت و درمان است.»
او انتقاد می‌کند: «فقدان برنامه‌ریزی‌ها به وفور دیده می‌شود. در حالی که کارشناسان بارها درباره نحوه مقابله علمی با بیماری کرونا به مسئولان تذکر دادند، اما متاسفانه هم‌اکنون در شرایطی هستیم که دست اندرکاران مدیریت کرونا در حال طی کردن روزمرگی هستند و سیاست مشخصی برای کنترل بیماری ندارند. انگار امیدوار هستند که به مرور زمان، اتفاق‌های بهتری بیفتد. یعنی برنامه‌ریزی وجود ندارد که به دنبال نتیجه باشیم. به همین دلایل اگر سیاست‌های فعلی تداوم یابد، اوضاع نامطلوب کادر درمان در آینده نیز تداوم خواهد داشت.»
چرا کرونا در ایران، رکورد می‌زند؟
وضعیت ابتلا به کرونا در ایران به نقطه بحرانی رسیده است. در 24 ساعت منتهی به ۲۹ مهر و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، پنج هزار و ۳۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۲۵۴ نفر از آنها بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵۳۹ هزار و ۶۷۰ نفر رسید. در همین بازه زمانی، ۳۲۲ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۳۱ هزار و ۳۴ نفر رسید. همچنین چهار هزار و ۸۱۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.
بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند. استان‌های هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار قرار گرفته‌اند.
مردانی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا نیز به دلایل رکوردشکنی‌های روزانه کرونا اشاره می‌کند و می‌گوید: «علت این رکوردشکنی را می‌توان در عدم رعایت موازین و الگوهای پیشنهادی ستاد مقابله با کرونا یافت. مسافرت‌های غیر ضروری، عدم رعایت مسائل بهداشتی، شرکت در مجامع و تجمع‌ها، ساده‌انگاری مردم و... همگی عواملی برای افزایش آمار ابتلا، بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا در کشور است.»
او با اشاره به محدودیت‌هایی که برای سفر به پنج استان در تعطیلات اخیر انجام شد، یادآور می‌شود: «تا جایی که ما مطلع هستیم محدودیت‌ها به شکل خاص اجرا نشد و افرادی بودند که به سفر رفتند، زیرا با اعلام ساعت ۱۲ شب برای اعمال محدودیت‌ها مردم زمان کافی برای رفتن به سفر داشتند. برای تعطیلات پیش‌رو که مدت آن طولانی‌تر است، در صورت عدم اعمال قوانین جدی و سخت، فاجعه‌ دیگری در آمار کرونا رخ خواهد داد. بیش از شش ماه است تاکید ما بر اعمال محدودیت‌ها است. در شرایطی که تمام ایران در وضعیت قرمز دارد، سهل‌انگاری از سوی هیچ کسی پذیرفته نیست.»
مردانی خاطرنشان می‌کند: «مقابله با کرونا نیاز به سیاست‌گذاری چندجانبه دارد، صرف اینکه با اعمال موقت محدودیت بخواهیم آمار بیماران و تلفات کرونا را کاهش دهیم، موفق نخواهیم شد. فاصله‌گذاری اجتماعی، ماسک زدن، تعطیلی برخی ادارات یا دورکار شدن آنها و... در شرایطی که آمار جانباختگان کرونا در حال افزایش است، اقداماتی خواهد بود که در کنار یکدیگر موثر هستند.»
او با اشاره به وضعیت وخیم مراکز درمان کرونا، توضیح می‌دهد: «این بیمارستان‌ها سرشار از بیمار، بدون تخت خالی هستند و شرایط مناسبی وجود ندارد. با توجه به تعطیلات پیش‌رو نگرانی ما بیش از گذشته است. پیشنهاد می‌دهیم از هر ماشین هنگام خروج از شهر و رفتن به سفرهای غیرضروری، مبلغ یک میلیون تومان جریمه اخذ شود و مبالغ حاصل از این جریمه را در پیشگیری و درمان کرونا هزینه کنند.»
همچنین مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز خواستار تعطیلی کامل کلان‌شهرها است و تاکید می‌کند: «اوضاع بسیار اسفناک است. برای قرنطینه هم خیلی دیر است، زیرا کرونا در همه جای کشور وضعیت وحشتناکی پیدا کرده است. به‌ویژه تهران اوضاع وحشتناک‌تری دارد. در هیچ دوره‌ای در این چند ماه، این تعداد بستری و این تعداد مبتلا و متوفی نداشتیم.»
او تصریح می‌کند: «حداقل راهی که برای ما مانده، این است که دو هفته تعطیلات اعلام کنند تا بیماری فروکش کند. شاید کمی از بار مراجعان به بیمارستان‌ها کم شود. اینکه چرا ستاد مقابله با کرونا تعطیل نمی‌کند یا مهار را جدی نمی‌گیرد، برای من هم سوال است. بر اساس علم پزشکی باید تعطیلی انجام گیرد. من به مسائل سیاسی وارد نیستم تا بدانم چرا تعطیلات برقرار نمی‌کنند. تعطیل نکردن‌ها به نظر سیاسی است، نه بر اساس علم پزشکی.»
از سوی دیگر، علی ماهر، عضو ستاد مقابله با کرونا در تهران هم با اشاره به تبعات تداوم وضعیت فعلی، هشدار می‌دهد: «روزانه بیش از ۱۰۰ نفر در تهران بر اثر کرونا فوت می‌کنند و بیشتر از هزار نفر بستری می‌شوند. با این وضعیت، بیمارستان‌های تهران بیشتر از دو هفته دوام نمی‌آورد. اگر روند کرونا همینطور باقی بماند، بیمارستان‌های صحرایی و نیروهای غیرحرفه‌ای وارد چرخه درمان کرونا می‌شوند.»
با توجه به تاکید فعالان جامعه پزشکی برای تعطیلی تهران و کلان‌شهرهای پرخطر، باید منتظر ماند و دید که آیا در نهایت، ستاد ملی مقابله با کرونا با درخواست‌های کادر درمان موافقت می‌کند، یا اینکه همچنان در بر همان پاشنه سابق خواهد چرخید؟روزنامه سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: