کد خبر: ۲۶۶۴۶۶
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۵ - ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - 2020October 21
میزان سرایت و سرعت انتشار ویروس کرونا بسیار بیشتر از آنفلوآنزا است.
شفاآنلاین>سلامت>استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران افزایش ابتلا به بیماری کرونا و در نتیجه افزایش مرگ و میر در کشور را به دلیل بی‌توجهی بسیاری از مردم به توصیه‌های بهداشتی دانست و گفت: اگر پروتکل‌های بهداشتی و نکات پیشگیری به ویروس کرونا را رعایت کنیم به بیماری آنفلوآنزا هم مبتلا نمی‌شویم.

به گزارش شفاآنلاین:حسین کیوانی ویروس شناس با طرح این سوال که آیا همزمانی آنفلوآنزا و کرونا به مرگ و میر بیشتر منجر می شود؟، افزود: رعایت پروتکل های بهداشتی سبب کاهش ابتلا به آنفلوآنزا می شود، به همین دلیل همزمانی این ۲ بیماری به هیچ وجه نگران کننده نیست.

وی با بیان این که میزان سرایت و سرعت انتشار ویروس کرونا بسیار بیشتر از آنفلوآنزا است، ادامه داد: در صورت رعایت پروتکل های بهداشتی، مواجه شدن این بیماری با کرونا اتفاقات عجیبی را رقم نمی‌زند و سبب مرگ و میر بیشتر مردم نمی‌شود.
 
این ویروس شناس یادآور شد: آنفلوآنزا امسال مساله جدی نیست و مردم نباید نگران این بیماری باشند، در صورت بی توجهی به پروتکل های بهداشتی کشور با همین سیر کرونا روبرو خواهد بود و آنفلوآنزا خطر جدی برای افزایش ابتلا یا مرگ و میر نخواهد بود.
کیوانی، مهم ترین علت کاهش آنفلوآنزا را رعایت بهتر توصیه های بهداشتی از جمله دست ندادن، شستن مرتب دست ها با آب و صابون، استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی اعلام کرد و گفت: میزان ابتلا به این بیماری به علت رعایت توصیه های بهداشتی در نیمکره جنوبی کاهش یافته و به نظر می رسد در نیمکره شمالی هم شاهد این وضعیت باشیم.

فقط افراد دارای بیماری زمینه ای واکسن آنفلوآنزا بزنند

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران همچنین توصیه کرد: مبتلایان به بیماری های زمینه ای واکسن آنفلوانزا بزنند، بیماران ریوی مزمن، قلبی و عروقی، دیابتی، افراد سالمند، کادر پزشکی و زنان باردار باید این واکسن را تزریق کنند.

کیوانی با بیان این که مردم عادی در صورت رعایت اصول بهداشتی ضرورت چندانی برای تزریق واکسن ندارند، تاکید کرد: اگر پروتکل های بهداشتی کرونا را رعایت کنند ابتدا آنفلوآنزا بسیار کاهش می یابد و در این شرایط به نظر می رسد افراد عادی امسال نیاز به تزریق واکسن  ندارند.

وی بر لزوم استفاده از ماسک تاکید کرد و گفت: استفاده از ماسک، شستن دست ها، تماس نزدیک نداشتن در کنترل بیماری کرونا بسیار موثر است.
این ویروس شناس ادامه داد: با رعایت توصیه های بهداشتی، سرعت انتشار کاهش می یابد که ضمن بیمار نشدن برخی افراد، نظام سلامت هم می تواند خدمات مناسب به بیماران ارائه کند.

کیوانی افزود: در حال حاضر ریشه کنی و توقف پاندمی کرونا بسیار بعید است اما با رعایت توصیه های بهداشتی می توان بیماری را مهار کرد و از تعداد تلفات کاست.

وی همچنین گفت: ظرفیت مراکز درمانی محدود است، در حال حاضر ظرفیت برخی بیمارستان ها تقریبا تکمیل شده است و باندازه کافی تخت برای بیماران نیازمند به آی سی یو وجود ندارد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: