کد خبر: ۲۶۶۳۲۹
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - 2020October 19
در این مطلب ضمن آشنایی با پرهیزات ضروری فصل پاییز با ۷ دستورالعمل تغذیه‌ای ویژه این فصل که نقش زیادی در پیشگیری و درمان "سرما‌خوردگی و آنفلوآنزا" دارد، آشنا می‌شویم.

 شفاآنلاین>سلامت>با فرا رسیدن فصول سرد سال، احتمال ابتلای افراد به بیماری‌هایی نظیر آنفلوآنزا و سرماخوردگی افزایش می‌یابد، از سوی دیگر با توجه به همه گیری کرونا در پاییز امسال و شباهت علائم کووید ۱۹ با سرماخوردگی، ممکن است در صورت ابتلای افراد به سرماخوردگی، نگرانی‌هایی ایجاد شود و همین امر، بار مراجعه به مراکز درمانی و در نتیجه احتمال انتقال کووید ۱۹ را افزایش دهد.

به  گزارش شفاآنلاین:بنابراین بهترین راهکار، رعایت برخی اصول بهداشتی و تغذیه‌ای ساده بر اساس آموزه‌های طب سنتی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌ها است.

ــ سعی کنید غذا‌ها را بیشتر به صورت آبپز، بخارپز و کبابی طبخ کنید و از مصرف غذا‌های سرخ‌کرده بپرهیزید.

توصیه‌های تغذیه‌ای ویژه فصل پاییز

۱ ــ مصرف روزانه یک تا دو بار از سوپی که در آن از این مواد استفاده شده باشد: یک فنجان رشته فرنگی، ۶ لیوان آب، دو قاشق غذاخوری روغن کنجد، نصف نعلبکی شوید، مقداری کمی گوشت بلدرچین، کمی پیاز، نمک و زردچوبه و کمی زنجبیل آسیاب شده با یک لیمو عمانی البته می‌توانید به جای بخشی از آب مورد استفاده در پخت این سوپ، از یک تا لیوان عرق یونجه هم استفاده کنید که اثر گرمابخشی و قوت‌زایی این سوپ را به‌شدت افزایش می‌دهد.

۲ ــ مصرف سوپ جو، حریره جو، سوپ شیر با گشنیز، جعفری، ماش، سیر و پیاز

۳ ــ خوردن شلغم، نوشیدن شربت لیموترش تازه با عسل و دمنوش بابونه

۴ ــ نوشیدن جوشانده ۱۰ عدد عناب با کمی عسل، شربت‌های حاوی دمنوش آویشن و مصرف دمنوش پونه یا عرق آن

۵ ــ حریره‌ای که با دستور زیر تهیه شود برای کنترل علائم سرماخوردگی و رفع کوفتگی بدن مفید است: دو قاشق آرد را در دو لیوان آب سرد حل کنید؛ سپس ۵ قاشق شکر یا عسل، ۵ قاشق گلاب، یک قاشق روغن زیتون، کمی دارچین و کمی زعفران را مخلوط کرده و روی حرارت مرتب هم بزنید و هر ساعت یک نعلبکی به صورت گرم میل کنید.

۶ ــ غرغره کردن و خوردن جوشانده عدس، غرغره سکنجبین یا آب و عسل و نمک و چند قطره سرکه روزی ۵ تا ۶ بار به جلوگیری از التهاب گلو و درمان علائم سرماخوردگی و عفونت‌های گلو بسیار مفید است.

۷ ــ استفاده از لعاب به دانه و جوشانده عناب باعث نرم شدن گلو و کاهش سرفه و گلودرد می‌شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: