کد خبر: ۲۶۵۹۶۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۵ - ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - 2020October 13
حدود دو ماه پيش روسيه از موفقيت خود در توليد واکسن کرونا خبر داد و از همان زمان تا امروز هم بسياري از کارشناسان و مديران حوزه سلامت ايران، هر روز نظري درباره توليد واکسن ارائه مي‌دهند، اما کسي به غير از وزير بهداشت و درمان، از جزئيات آن خبر نمي‌دهد.

شفاآنلاین>سلامت>رکورد زدن کرونا در کشور به امری عادی تبدیل شده و روز گذشته آمار جدید و نگران کننده‌ای از مرگ و میر و ابتلای مردم در یک روز از سوی وزارت بهداشت اعلام شد، طبق آمار رسمی این وزارتخانه ۲۷۲ تن از هموطنان به‌دلیل این بیماری جان خود را از دست دادند و چهار‌هزار و ۲۰۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی که دو‌هزار و ۶۳ نفر از آنها بستری شدند. 


به گزارش شفاآنلاین:این درحالی است که اولین ركوردی كه نگرانی جدی مردم را به‌دنبال داشت، همان روزی بود كه آمار فوتی‌های كووید۱۹ در ایران، دو رقمی شد و بعد هم از مرز ۱۰۰ نفر گذشت. دو رقمی شدن و سه‌ رقمی شدن فوت بیماران مبتلا به كووید۱۹ در زمانه‌ای اتفاق افتاد كه رعایت پروتكل‌های بهداشتی در كشور، در حد قابل‌قبولی بود و محدودیت‌های تردد اجتماعی و فعالیت مشاغل، با دقت و نظارت بیشتری اعمال می‌شد. پس از آن، دولت با رفع همه محدودیت‌ها و اكتفا به توصیه‌های بهداشتی، بیهوده تلاش كرد مردم را نسبت به ‌شدت بیماری‌زایی ویروس كرونا حساس نگه دارد كه این اتفاق در تناقض آشكار با لغو محدودیت‌های تردد اجتماعی و آزاد‌سازی فعالیت مشاغل غیرضرور بود. ظرف چهار ماه گذشته و از ابتدای اردیبهشت كه سفر بین‌استانی هم آزاد شد و شاغلان اصناف مختلف به محل كسب و كار خود برگشتند، در چند نوبت، ركوردهای فوت شكسته شد، ۲۲۱ نفر، ۲۳۰ نفر، ۲۳۹ نفر و... ولی مشاهده رفتار جمعی مردم در تمام شهرها نشان می‌دهد كه حتی این اعداد هم اهمیت خود را از دست داده است.

طبق آمار و گفته مسئولان نيمي از آمار مبتلايان و مرگ در کشور متعلق به تهران است و همه بيمارستان‌هاي پايتخت ظرفيت بستري بيمار جديد را ندارند. در اين شرايط مردم پايتخت از شنبه 19 مهر، اگر ماسک نزنند با جريمه مواجه خواهند شد. در اين ميان مسئولان از کاهش رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي در استان تهران ابراز نگراني شديد مي‌کنند و اميدوارند با اعمال جريمه مردم بيشتر خود را مکلف کنند تا از ماسک استفاده نمايند. طبق اعلام معاون امنيتي و انتظامي استانداري تهران گفت: «رعايت نکردن پروتکل‌هاي بهداشتي در تهران سبب شد تا به وضعيت بحراني کرونا برسيم و اکنون با وجود اشباع بيمارستان‌ها، چاره‌اي جز برخورد وجود ندارد». حميدرضا گودرزي با اعلام اينکه ميزان رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي در استان تهران به 32‌درصد رسيده است، از تداوم اين شرايط ابراز نگراني شديد کرد.

ميزان جريمه در تهران

از روز يکشنبه، دولت براي نزدن ماسک در بيرون خانه جريمه تعيين کرد و نحوه شناسايي متخلفان در استان تهران نيز اعلام شد.در اين راستا قرار است افراد بالاي 18 سال در همه مکان‌ها اعم از سربسته و باز تهران از ماسک استفاده کنند و تيم‌هاي انتظامي، بازرسان بهداشت و درمان و عوامل بسيج نيز بر اين امر نظارت خواهند داشت و در صورت استفاده نکردن از ماسک بار اول تذکر و ثبت مشخصات و بار دوم به ميزان 50‌هزار تومان جريمه مي‌شوند. همچنين در حوزه واحدهاي صنعتي و صنفي در صورت عدم رعايت موارد بهداشتي در مرحله اول تذکر، مرحله دوم 300‌هزار تومان جريمه، بار سوم يک‌ميليون تومان جريمه و در صورت تکرار در مرتبه چهارم پلمب مي‌شوند. همچنين در ناوگان حمل‌و‌نقل عمومي نيز همه موظف به استفاده از ماسک هستند و جريمه جابه‌جايي افرادي که از ماسک استفاده نمي‌کنند 500‌هزار تومان براي شرکت اتوبوسراني است. همچنين در اتوبوس و تاکسي در صورت عدم استفاده راننده بار اول تذکر بار دوم 100‌هزار تومان جريمه و به ازاي هر مسافري که از ماسک استفاده نکند 20‌هزار تومان جريمه مي‌شوند. طبق اعلام سيما سادات لاري، سخنگوي وزارت بهداشت و درمان، «قرار نيست جريمه استفاده نکردن از ماسک به‌صورت نقدي يا با کارتخوان از افراد اخذ شود، وظيفه نظارت و تذکر به افرادي که ماسک نمي‌زنند و پروتکل‌هاي بهداشتي را رعايت نمي‌کنند برعهده نيروهاي انتظامي و بسيج است».

شيب ابتلا به کرونا در استان‌ها

اما وضعيت شيوع کرونا در تهران باعث نگراني نشده و با افزايش شمار مبتلايان و مرگ و مير در استان خراسان رضوي، روز گذشته ناصر خوش‌خبر، معاون استاندار خراسان‌جنوبي گفت: «طي شبانه‌روز گذشته (از يکشنبه تا دوشنبه) شش نفر بر اثر ابتلا به کرونا در اين استان جان‌باختند و محدوديت‌هاي کرونايي با توجه به تشديد شيوع کرونا در خراسان جنوبي اعمال مي‌شود». اين گفته‌ها در شرايطي است که در 11 استان قم، لرستان، سمنان، ايلام، مازندران، خوزستان، تهران، کرمانشاه، همدان، آذربايجان شرقي و اصفهان روند ثبات با تغييرات مختصر صعودي مشاهده شد. در 15 استان خراسان جنوبي، خراسان شمالي، آذربايجان غربي، يزد، کردستان، چهارمحال و بختياري، مرکزي، خراسان رضوي، البرز، زنجان، کرمان، گيلان، گلستان، کهگيلويه و بويراحمد و بوشهر روند صعودي يا شروع پيک جديد مشاهده مي‌شود. در پنج استان سيستان و بلوچستان، فارس، هرمزگان، قزوين و اردبيل روند ثبات با تغييرات مختصر و نامنظم وجود داشته است.

از واکسن ايراني کرونا چه خبر؟

حدود دو ماه پيش روسيه از موفقيت خود در توليد واکسن کرونا خبر داد و از همان زمان تا امروز هم بسياري از کارشناسان و مديران حوزه سلامت ايران، هر روز نظري درباره توليد واکسن ارائه مي‌دهند، اما کسي به غير از وزير بهداشت و درمان، از جزئيات آن خبر نمي‌دهد. او همواره تاکيد دارد که دانشمندان ايراني در حال ساخت واکسن هستند و تا يک سال ديگر به واکسن ايراني کرونا دست پيدا مي‌کنيم. حال آنکه واکسن ايراني، تازه مرحله کلينيکال و آزمايش روي حيوانات را با موفقيت پشت سر گذاشته و هنوز هيچ‌آزمايش مثبتي روي انسان ها نداشته است. روز گذشته در يک اظهارنظر، سعيد نمکي، وزير بهداشت از آزمايش موفقيت‌آميز واکسن ايراني کرونا بر روي ميمون‌ها خبر داد و گفت: « آزمايش انساني اين واکسن تا سه هفته آتي آغاز مي‌شود». نمکي همچنين تاکيد کرد که تمام اقدامات ما در اين زمينه منطبق بر استانداردهاي بين‌المللي و پروتکل‌هاي سازمان جهاني بهداشت و سازمان غذا و دارو است، گزارش اين اقدامات از امروز به سازمان جهاني بهداشت ارائه مي‌شود. گام‌هاي موثري براي دسترسي به واکسن بر مي‌داريم اما همچنان ابهاماتي درباره ميزان ماندگاري، اثرگذاري و... در مورد واکسن کرونا وجود دارد و روي آن کار مي شود. در پايان ذکر اين نکته الزامي است، که هيچ ‌مستندات و عکسي از آزمايشگاه‌ها و شرکت‌هاي دانش‌بنيادي که مشغول ساخت اين واکسن هستند، منتشر نشده و بايد ديد که اين صحبت‌هاي بلندپايه‌ترين مقام بهداشتي در کشور تا چه اندازه به واقعيت نزديک است. بدون ترديد در شرايطي که شيوع کرونا در فصل پاييز وارد مرحله‌ ترسناک خود مي‌شود، اميد ميليون‌ها نفر در ايران به سخن‌هاي وزير بهداشت است تا در شرايط تحريم، اين واکسن مهم براي همه انسان‌ها و کشورهاي دنيا در داخل کشور توليد شود و سنگ تحريم و کمبود ارز مانع از ورود آن نشود، همان اتفاقي که بر سر واکسن‌هاي آنفلوآنزا در امسال رخ داد.آرمان ملی

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
بهزاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
0
0
هراس افکنی همراه با دروغ پراکنی ؟
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: