کد خبر: ۲۶۵۶۸۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - 2020October 07
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توییتر، ضمن تقدیر از همراهی رسانه‌ها با مدافعان سلامت ،نوشت: مدافعان سلامت را تنها نگذاریم.
شفاآنلاین>سلامت>سید عباس صالحی در ادامه پیام توییتری خود آورده است: با تشدید ابتلا به کرونا علاوه بر اقدامات جدی صداوسیما، در ضرورت استفاده از ماسک و تشدید مطالبه عمومی، مطبوعات (۴۰۱ مطلب) خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری (۱۱۵۴مطلب) در هفته جاری تولید و منتشر کرده‌اند.
وی تاکید کرد: مدافعان سلامت را تنها نگذاریم.

به گزارش شفاآنلاین: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو کابینه دولت دوازدهم همچنین، 20 اسفند ماه سال گذشته نیز در توئیتی مجزا از عملکرد رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی و افزایش روحیه عموم مردم، در پرداخت رسانه‌ای مقابل شیوع کرونا قدردانی کرد.

صالحی در این توئیت نوشت: شیوع کرونا روزهای پراسترس و طاقت‌فرسایی را برای خانواده‌ها و مشاغل مختلف رقم زده است؛ و برخی مشاغل همانند کادر درمانی بیمارستان‌ها در تمام ساعات مشغول خدمت به بیماران و عامه مردم کشورمان هستند.

وی تاکید کرد: اطلاع‌رسانی همه‌جانبه، صحیح و آموزش‌محور نیز از روزهای اول شیوع کرونا خصوصا در کشورمان مورد توجه رسانه‌های مختلف مکتوب، دیداری و شینداری است. این جریان خبری همچنان هم با پوشش بخش‌های مختلف خبری و آموزشی خصوصا به شکل همه‌پذیر در ابعاد مختلف جریان دارد و به شکل علمی و جدی‌تری نیز دنبال می‌شود. هرچند که در حال حاضر شاید این بخش از رسالت رسانه‌های جمعی، لااقل همانند عملکرد کادر درمانی کشورمان به درستی دیده نشود و به چشم نیاید.

نقش رسانه‌ها در مقابله با شیوع کرونا

بطور«طبیعی جریان رسانه‌ای و اطلاعات در همه زمینه‌های مقابله با کرونا نقش داشته است»، بطوریکه رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی درباره پیشگیری، مقابله و آموزش مواجهه با کرونا نقش تعیین‌کننده داشتند، زیرا هر فرد بر مبنای اطلاعات صحیح می‌تواند در موارد فوق وظایف خود را بداند و به انجام رساند. علاوه بر این در زمینه‌های مختلفی همچون حمایت از کادر درمان – ایجاد همگرایی – همکاری – هم افزایی و شریک سازی در شرایط بحران ناشی از کرونا نیز نقش محوری داشتند. 

خبرنگاران در خط مقدم جبهه اطلاع‌رسانی و به عنوان سربازان گمنام در فضای کرونایی کشور

با توجه به اهمیت اطلاع‌رسانی در پیشیگری از افزایش شیوع ویروس کرونا، مساله ابتلا به ویروس کرونا کاملا یک موضوع فردی است که ماهیتش ناشناخته بودن و نتیجه آن غافلگیری است. در این میان به میزانی که اطلاعات با مرجع و منبع مشخص‌ باشد، اثرات تکلیف مردم در نحوه مواجهه با بحران معین و اقدام صحیح در سریع‌ترین زمان ممکن می‌شود و برعکس. ایجاد اضطراب، نگرانی و ناامیدی سم مهلک ابتلا به هر مریضی از جمله کرونا است که رسانه‌ها در این موضوع نیز سهم مهمی داشتند.

معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی معتقد است که رسانه‌ها وظیفه خودشان را در ایام مقابله با کرونا به نحو قابل توجهی اجرا کردند، البته این عملکرد قابل قبول به این معنی نیست که واکاوی نکنیم و جریان رسانه‌ای را مورد آسیب‌شناسی قرار ندهیم. ما هم اکنون در دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها این کار را انجام می‌دهیم تا بتوانیم با پرداختن به موضوعاتی همچون مهارت‌افزایی، مرجعیت‌سازی، نحوه پوشش اخبار و ...  از تجربه کرونا برای تقویت مهارت رسانه‌ای در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی استفاده کنیم. 

محمد خدادی می افزاید: در شرایط فعلی، ستاد ملی مبارزه با کرونا وظیفه اصلی تصمیم‌گیری را بر عهده دارد و تمام سازمان‌ها، نهادها، وزارتخانه‌ها و اصناف بر اساس شیوه‌نامه‌هایی که وزارت بهداشت تعیین می‌کند، موظف به رعایت کلیه موارد هستند. ما نیز در معاونت مطبوعاتی مطابق همان دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌هایی که تصویب شده، سیاست‌گذاری می کنیم. 

او افزود: البته باید این نکته را نیز در نظر داشت که رسانه‌ به هیچ عنوان تعطیل شدنی نیست و اتفاقا در زمان بحران کار اهالی رسانه و وظیفه آنها چند برابر می شود و حضور، نقش و سهمشان نیز باید نسبت به شرایط عادی افزایش پیدا کند. در شرایط فعلی رسانه‌ها باید تقویت جریان اطلاع رسانی برای پیشگیری از افزایش شیوع ویروس تمام تلاششان را به انجام رسانند . البته خبرنگاران همیشه به بحران عادت دارند و در هر شرایطی از هشت سال جنگ دفاع مقدس گرفته تا سیل و زلزله همیشه در صحنه حضور داشته‌اند.

آمارهای موجود تولید،‌ انتشار، چاپ و نشر اخبار و مطالب، گزارش‌، مصاحبه، یادداشت، مقاله اعم از برخط، مکتوب، فضاهای مجازی و تصویری و... پیرامون شیوع ویروس منحوس کرونا نشانگر عملکرد و حضور مستمر و مثبت خبرنگاران، تصویربرداران و اصحاب رسانه همراه و همگام با دیگر حوزه ها و دستگاههای مرتبط و بخصوص ستاد ملی مقابله با کرونا و مدافعان سلامت است.

ایرنا

برچسب ها: سلامت ، کرونا ، کووید ۱۹
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: