کد خبر: ۲۶۵۵۷۶
تاریخ انتشار: ۲۲:۴۵ - ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - 2020October 05
بر اساس یک مطالعه انجام‌ شده، گیاه خواران به زودی می‌توانند همبرگر بدون گوشت مصرف کنند.

شفاآنلاین>سلامت>بر اساس یک پژوهشی که نتایج آن به تازگی منتشر شده، گیاه خواران به زودی می‌توانند از همبرگر‌های درست شده از کلزا ( یک محصول زرد رنگ) بجای سویای معمول استفاده کنند.

به گزارش شفاآنلاین:محققان آلمانی دریافته اند که «کلزا» که عضوی از خانواده «کلم» است، به مانند سویا مغذی است؛ اما افراد را برای مدت طولانی‌تر سیر نگه می‌دارد. کلزا می‌تواند به عنوان منبعی از پروتئین مورد استفاده قرار گیرد؛ چرا که بیشتر سیر کننده بوده و دارای طعم خوش خردل است. طعم خردلی کلزا بدین معنی است که این گیاه برای جایگزین‌های گوشت‌های طعم دار، مانند سوسیس و همبرگر‌های گیاهی جایگزینی مناسب است.

«کریستین ولک» (Christin Volk) متخصص تغذیه از دانشگاه «مارتین لوتر» آلمان در این خصوص می‌گوید: پروتئین کلزا، بر خلاف پروتئین سویا دارای طعم خردل است.

او افزود: بنابراین کلزا برای تولید غذا‌های طعم دار و ادویه دار بجای غذا‌های شیرین، مناسب‌تر است.

خبری خوش برای گیاه خواران: به زودی همبرگر بدون گوشت بخورید

انسان برای داشتن یک رژیم غذایی سالم و متوازن به پروتئین نیاز دارد. گوشت و ماهی نمونه‌هایی از منابع سرشار پروتئین هستند. همچنین گیاهان خاصی می‌توانند پروتئین‌های ارزشمندی را برای شما به ارمغان آوردند که از جمله آن‌ها سویا و کلزاست.

«گابریل استانگل» (Gabriele Stangl) متخصص تغذیه از دانشگاه «مارتین لوتر» می‌گوید: کلزا حاوی آمینواسید‌های ضرروی است که نمی‌توانند در بدن ساخته شود.

او گفت: سویا نیز به عنوان بهترین منبع پروتئین گیاهی در نظر گرفته می‌شود؛ چرا که این ماده حاوی ترکیب مفید اسید‌های آمینه است.

محققان آلمانی در تحقیقاتشان در خصوص جایگزینی گوشت با کلزا دریافتند که این گیاه دارای ترکیب مفیدی از آمینو اسید به مانند سویاست.

کلزا همچنین دربردارنده ترکیبات مواد شیمیایی گیاهی است که توسط گیاهان ساخته می‌شود و می‌تواند تأثیرات مفیدی بر سلامتی فرد داشته باشد.

پروفسور استانگل گفت: تا کنون تنها چند مورد داده در خصوص تأثیرات پروتئین کلزا برای انسان به انجام رسیده است.

این تیم محققان آلمانی دریافتند مصرف پروتئین کلزا اثرات مفیدی در متابولیسم (سوخت و ساز) بدن انسان به مانند پروتئین دارد؛ اما تأثیر آن بر متابولیسم گلوکز و سیری حتی خیلی بهتر نیز است.

دیلی میل در ادامه می‌نویسد: این تیم محققان آلمانی از ۲۰ شرکت کننده برای کشف تأثیر هضم پروتئین کلزا و سویا در متابولیسم بدن استفاده کردند. از این افراد در سه روز متفاوت برای خوردن وعده‌های غذایی مخصوص دعوت شدند. این غذا‌ها شامل نودل‌هایی همراه با سس گوجه فرنگی بود که هیچ پروتئنی اضافه شده‌ای نداشت. پس از هر وعده غذایی محققان طی شش ساعت به شکل منظم، نمونه خون‌هایی را گرفتند.

به گفته پروفسور استنگل، با استفاده از این طرح، آن‌ها توانستند پاسخ متابولیسم حاد هریک از شرکت کنندگان به درمان‌های غذایی را ارزیابی کنند.

محققان اعلام کردند شرکت کنندگان در این پژوهش پس از خوردن پروتئین کلزا، نسبت به جایگزین سویا، احساس سیری طولانی تری داشتند.

گفتنی است یافته‌های این پژوهشگران در مجله علمی «Nutrients» (که نام مجله به معنای مواد مغذی است) به چاپ رسیده است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: