کد خبر: ۲۶۵۴۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۶ - ۰۹ تير ۱۳۹۳ - 2014June 30
شفاآنلاین-رئیس سازمان حج و زیارت از آغاز ثبت نام برای اعزام به عتبات از 10 تیر و به صورت کاملا اینترنتی خبر داد.
به گزارش شفاآنلاین، در برنامه گفتگوی ویژه خبری یک شنبه شب شبکه دوم سیما، آقای سعید اوحدی گفت: مردم می توانند هم از منازل و هم از دفاتر زیارتی در پایگاه اینترنتی www.atabat.org.ir اقدام به ثبت نام کنند.
وی افزود: همه ساله با پایان شعبان پرونده اعزام به عتبات بسته می شد و ماه رمضان فرصتی برای رفع کاستی ها و نواقص بود ولی امسال به علت استقبال و درخواست های متعدد تصمیم گرفتیم که اعزام هوایی را از 14 رمضان شروع کنیم.
اوحدی گفت: پرداخت هم از طریق همین پایگاه اینترنتی انجام می شود و پس از آن ثبت نام کننده 72 ساعت برای تسلیم مدارک به کارگزاری فرصت دارد.
وی اعزام به عتبات را صرفا هوایی ذکر و تصریح کرد: به علت شرایط کنونی عراق اعزام زمینی متوقف شده است ولی امیدواریم با ایجاد امنیت کامل، امکان اعزام زمینی هم فراهم شود.
رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به کاهش بسیار مناسب هزینه های حج عمره همزمان با افزایش نسبی سطح کیفی خدمات گفت: کار سنگینی انجام شد و ما توانستیم با چانه زنی بسیار خوبی که با شرکت های عراقی داشتیم، قیمت ها را برای دوره جدید ثبت نام نسبت به دوره قبل اعزام حدود 10 درصد کاهش دهیم که اتفاق بسیار خوبی است.
وی افزود: سلانه یک و نیم میلیون زائر ایرانی به عتبات مشرف می شوند ولی به دلیل ساختارهای عراق، شاید آنها در شرایط کنونی خیلی راغب به سرمایه گذاری در حوزه شهرهای مقدس نباشند از این رو با هدف توسعه رشد و تحریک بخش خصوصی برای توسعه خدمات رفاهی زائران، شرکتی زیر پوشش سازمان به نام شرکت توسعه و عمران امید زائر ثبت شد که کار آن ریل گذاری و تعیین مسیر است.
اوحدی گفت: خوش بختانه اتفاق بسیار خوبی که افتاد تاسیس کنسرسیومی با سرمایه 1000 میلیارد ریالی متشکل از سه بانک بزرگ ملی، ملت و گردشگری، حوزه توسعه اقتصاد عراق و ستاد بازسازی عتبات به عنوان سهام داران این کنسرسیوم بود که سازمان حج و زیارت هم از طریق شرکت خود 5 درصد در این کنسرسیوم سهامدار است.
وی افزود: دو سرمایه گذار معتبر و بزرگ از حاشیه خلیج فارس و لبنان برای سرمایه گذاری در عراق و ساخت هتل ها و آشپزخانه مرکزی اعلام آمادگی کردند و تفاهم نامه به امضا رسیده است.
اوحدی تصریح کرد: سوم خرداد هم مراسم کلنگ زنی هتل بزرگ شلمچه که امیدواریم ظرف 2 و نیم سال آینده به بهره برداری برسد زده شد و هم چنین کلنگ زائرسرای بزرگ و بستان و چزابه هم زده شده است که به جد دنبال آن هستیم که تا اربعین سال 93 به بهره برداری برسد.
وی به پی گیری طرح هتل بزرگ مهران و نیز تعریف 5 طرح شامل 3 هتل و 2 آشپزخانه مرکزی، یکی در نجف اشرف و دیگری در کاظمین اشاره کرد و گفت: تفاهم نامه اولیه امضا شده و امیدواریم ظرف سه سال آینده شاید تحول جدی هم در عراق و هم در مسیر زمینی باشیم.
رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه زمان آغاز اعزام زائران حج تمتع را 14 شهریور ذکر کرد و گفت: امسال 50 درصد مدینه قبل و 50 درصد مدینه بعد خواهند بود و از جمله کارهای خوب اضافه شدن خراسان و اصفهان و در مجموع فراهم شدن امکان انتخاب برای مدینه قبل یا بعد بودن زائران 13 استان است، کاری که در مورد مدینه قبل فقط در انحصار ایستگاه تهران بود.
وی افزود:‌ با تمهیدات بانک مرکزی سود سپرده های ودیعه گذاران حج عمره و تمتع 17 درصد در نظر گرفته و قرار شده است که کار کارشناسی جدی در بانک مرکزی در این زمینه انجام شود تا اگر قرار است تعدیلی در نرخ سود اتفاق بیافتد، حتما شاهد آن باشیم.
اوحدی در ادامه صرفه جویی 130 میلیون دلاری در اعزام 805 زائر را ناشی از اقدامات سازمان حج و زیارت در کاهش هزینه ها و همچنین همکاری شرکت های ماهان و هما ذکر کرد و گفت: ما 15 و 6 دهم درصد کاهش نرخ خدمات عمره را در عین ارتقای کیفیت شاهد بودیم، در بخش آشپزخانه هم توانستیم تخفیف هایی را بگیریم به صورتی که 2 و نیم میلیون دلار دیگر هم در این بخش صرفه جویی شد.
وی با اعلام افزایش 100 درصدی مصرف کالاهای داخلی برای زائران ایرانی در حج تمتع 93 درباره ارز مسافری زائران افزود: با مساعدت بانک مرکزی 200 دلار برای هر زائر هوایی عتبات و عمره اختصاص داده می شود، البته این میزان برای حج تمتع در سال گذشته 300 دلار بود ولی امسال هنوز اعلام صورت نگرفته است ولی به نظر می رسد دست کم مشابه سال گذشته باشد.
رئیس سازمان حج و زیارت همچنین از تهیه چادرهایی 40 نفره با ارتفاع بلند برای جانبازان خبر داد و گفت: ما از انتقال پروازها به فرودگاه امام خمینی (ره) استقبال می کنیم البته اگر ملاحظات لازم از جمله دسترسی حجاج، توقفگاه برای بدرقه کنندگان و برخی از دیگر امکانات جانبی فراهم شده باشد.
وی به اعزام از مسیر آبی هم اشاره کرد و افزود: مذاکرات خوبی با کشتی رانی والفجر انجام شده و مدیرعامل شرکت کشتی رانی جمهوری اسلامی هم از تعدیل قیمت ها خبر داده است از این رو امیدوار هستیم که به زودی شاهد راه اندازی مسیر آبی هم باشیم که ظرفیت خوبی به ویژه برای اعزام زائران در مراسم اربعین به شمار می رود.
اوحدی تعداد زائران در نوبت عمره را 6 میلیون و 800 هزار و در حج تمتع 1 میلیون و 500 هزار ذکر کرد و گفت: امید می رود با وعده مسئولان عربستانی و تکمیل طرح بزرگ توسعه مسجدالحرام، ظرفیت اعزام به دو برابر برسد.
وی افزود: امسال نقل و انتقال فیش عمره هم به صورت هدفمند آزاد شد و برای آن که واسطه گری کاملا حذف شود، این کار زیر نظر سازمان و از طریق کارگزاران ذیربط انجام خواهد شد.
اوحدی در پایان سهمیه دستگاه ها برای اعزام را بسیار محدود و برای اقشاری مانند دانشجویان، خانواده شهدا، پلیس گذرنامه، گمرک و مسئولان فرودگاه ها ذکر کرد و گفت: با توجه به 64 درصد افزایش عمره گذار که امسال در مقایسه با سال قبل داشتیم،‌این میزان سهمیه ها زیر 2 تا 3 درصد می شود.
برچسب ها: ثبت نام ، اعزام ، عتبات
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: