کد خبر: ۲۶۵۴۴۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۴ - ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - 2020October 03
در این وضعیت خطرناک که هفت ماه است کشور را درگیر خود کرده است، سفر به عنوان یکی از متهمین همیشگی افزایش بار کرونا مطرح بوده است، برخی مقامات وزارت میراث فرهنگی بر افزایش سفر برای نجات جان گردشگری و مشاغل وابسته آن تاکید دارند.
شفاآنلاین>سلامت>اواخر بهمن‌ماه سال گذشته که کرونا وارد کشور شد، همواره وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مردم را از رفتن به سفرهای غیر ضروری برحذر داشته است. این توصیه وزارت بهداشت از این نگرانی ناشی می‌شد که مسافران ممکن است با خود این تحفه نامیمون بیماری‌زا را به همراه خود داشته و به شهرهای دیگر ببرند یا اینکه از آن شهرها سوغاتی خطرناکی را برای ولایت خود به ارمغان ببرند. به محض اینکه تعطیلی اعلام می‌شود، سیل مسافران به سوی جاده‌های شمال یا غرب ایران به راه افتاده و گویی نه خانی آمده و نه خانی رفته و کشور در وضعیت کاملا عادی است. با این حال همیشه دو هفته بعد از هر تعطیلاتی دوباره شاخص‌های ابتلا به بیماری کووید19 روند صعودی را نشان می‌دهند.

به گزارش شفاآنلاین:در این وضعیت خطرناک که هفت ماه است کشور را درگیر خود کرده است، سفر به عنوان یکی از متهمین همیشگی افزایش بار کرونا مطرح بوده است، برخی مقامات وزارت میراث فرهنگی بر افزایش سفر برای نجات جان گردشگری و مشاغل وابسته آن تاکید دارند.

اظهارات متناقض مقامات گردشگری در مورد سفر

اول شهریورماه امسال بود که علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در اظهاراتی عجیب عنوان کرد: «در سطح ملی به کرات این موضوع مطرح است که سفر موجب تشدید کرونا می‌شود، در صورتی که عدم رعایت فاصله اجتماعی، ازدحام و عدم استفاده از ماسک عامل اصلی شیوع است و سفر کمترین تاثیر را دارد.»

بازخورد منفی این سخنان در میان متخصصان سلامت و اصحاب رسانه موجب شد تا در روز‌های بعد مونسان از سخنان خود عقب‌نشینی و بر انعکاس نادرست سخنانش تاکید کند. در اظهارات جدیدتری گفت: در سفر‌هایی که خارج از حوزه گردشگری انجام می‌شود، یعنی به صورت تور نیست، احتمال گسترش بیماری کرونا و انتقال این ویروس وجود دارد، همین مسئله موجب شده تا وزارت بهداشت از مردم درخواست کند، سفر نروند. به طور حتم سلامت مردم در درجه اهمیت اول است و ما حتماً با هماهنگی کامل آنچه را که وزارت بهداشت تصمیم می‌گیرد، اجرا می‌کنیم.»
در هفته گذشته نیز ولی تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی نیز با تاکید بر اینکه ستاد کرونا، محدودیتی برای سفر قائل نشده است، گفت: «اختیارات برای مدیریت سفر به استان‌ها واگذار شده است و آنها تصمیم گرفتند، سفر‌های خارج از ضوابط بهداشتی و پروتکل‌ها برگزار نشود. هر سفری که از سوی دفاتر خدمات مسافرتی برنامه‌ریزی شود و در مراکز اقامتی مورد تایید وزارت میراث باشد، هیچ مشکلی ندارد. اگر نتوانیم صنعت گردشگری را بازگشایی کنیم با مشکلات اقتصادی جدی مواجه خواهیم شد.»
گفته‌های مقامات میراث فرهنگی ناظر بر نگرانی از وضعیت خطرناکی است که صنعت گردشگری کشور را از زمان شیوع کرونا تهدید کرده و موجب زیان‌های بی‌شماری بر این صنعت شده است. بر اساس گفته‌های تیموری و شورای جهانی سفر برآورد میزان خسارت بخش گردشگری ایران تا نیمه اول مردادماه، سال جاری ۱۲ هزار میلیارد تومان است که بخشی از آن خسارت و بخشی دیگر برآورد عدم درآمد است. اشتغال رسمی ایران در حوزه سفر و گردشگری طبق اعلام شورای جهانی سفر، یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر در سال ۲۰۱۹ است، در حالی که دوسوم فعالان این حوزه در ایران به دلیل تاثیرات کرونا از کار بیکار شده‌اند.

توصیه به سفرهای مدیریت شده

در همین حال ولی تیموری، در رابطه با نگرانی‌های وزارت بهداشت مبنی بر خطرناک بودن سفرها اظهار کرد: «هیچ تضادی بین وزارت بهداشت و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی وجود ندارد. هر دو عضو ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا هستیم و تصمیمی که گرفته می‌شود با هماهنگی یکدیگر بوده و به صورت مشترک اخذ می‌شود. از ابتدای سال برای سفر‌هایی برنامه‌ریزی شده به ویژه سفر‌هایی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.»

تیموری ادامه داد: «ما و وزارت بهداشت، سفر‌هایی را که انبوه و بی‌برنامه بوده و نظارتی بر آن‌ها وجود ندارد، مطمئن نمی‌دانیم، اما سفر‌هایی که با مسئولیت بخش خصوصی مانند دفاتر خدمات مسافرتی برنامه‌ریزی می‌شود و در مراکز اقامتی تفریحی مجوزدار خدمات پذیرایی به مسافران ارائه می‌شوند، مورد تایید ما هستند، چرا که به این‌ها پروتکل‌های بهداشتی، ابلاغ شده و آموزش‌های لازم به آن‌ها داده شده است.»

معاون گردشگری وزارت میراث در رابطه با ارجحیت وسایل نقلیه سفر نیز اظهار کرد: «اگر سفر‌ها در قالب تور‌های برنامه‌ریزی شده باشند در پروتکل آن‌ها آمده است که اگر مثلا یک ون ظرفیت ۱۰ مسافر دارد، الان با توجه به پروتکل‌ها باید برای ۵ مسافر برنامه‌ریزی شود، بنابر این این نگرانی‌ها در این رابطه نیز منتفی است.»

از سوی دیگر علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز هزمان با روز گردشگری در رابطه با مخالفت وزارت بهداشت با سفرهای غیرضروری گفت: «در هر صورت سفر در دنیا حدود ۶۵ درصد کاهش پیدا کرده، چراکه سلامت مردم در اولویت است، آنچه که ستاد ملی تصویب می‌کند همه موظف به اجرای آن هستند و ما هم آن را اجرا می‌کنیم البته برنامه‌ها و دستورالعمل‌های خوبی را با همکاری وزارت بهداشت تدوین کرده و در حال اجرای آن هستیم.»

وزیر میراث فرهنگی بیان کرد: «در حال حاضر به جز آب‌درمانی‌ها خوشبختانه هیچ بخشی از گردشگری کشور تعطیل نیست. اما وزارت بهداشت سفر را توصیه نمی‌کند و ما هم به توصیه آن‌ها احترام می‌گذاریم. آنچه ستاد ملی کرونا تصمیم می‌گیرد، باید اجرا شود ما نیز موظف به اجرای آن هستیم.»

هر سفری از نظر وزارت بهداشت خطرناک است

اگرچه در بین گفته‌های مدیران وزارت میراث فرهنگی هماهنگی وجود ندارد و هریک به گونه‌ای خود را فرمانبردار ستاد ملی کرونا یا وزارت بهداشت می‌داند، با این حال توصیه اصلی وزارت بهداشت عدم سفر است، چرا که هر نوع سفر اعم از ضروری و غیر ضروری، زمینی یا هوایی امکان ابتلا به بیماری را افزایش می‌دهد.

محسن فرهادی، معاون مرکز بهداشت محیط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این رابطه  اظهار کرد: «ستاد ملی کرونا محدودیتی برای سفر قائل نشده است، علی‌رغم این موضوع نظر وزارت بهداشت این است که برای سفر باید محدودیت قائل شد. نظر وزارت میراث فرهنگی و گردشگری برخلاف نظر وزارت بهداشت است و تاکید بر انجام سفر دارد. ستاد ملی کرونا مجوزی برای سفر نداده و البته محدودیتی هم بر سر راه آن نگذاشته است.»
فرهادی تاکید کرد: «از نظر وزارت بهداشت سفر بیشتر، یعنی آلودگی و تماس بیشتر و این موضوع بیماری کرونا را افزایش می‌دهد. توصیه وزارت بهداشت همچنان این است که سفر انجام نشود».
معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در رابطه با امکان سفر مدیریت مدیریت شده توسط تورها و آژانس‌های مسافراتی تایید شده بر اساس آنچه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تاکید دارد، تصریح کرد: «طبیعتاً بین سفری که تور گردشگری برنامه‌ریزی می‌کند و به وسیله اتوبوس یا وسایل عمومی دیگری که در آن اجتماعی از افراد ناشناس وجود دارد، انجام می‌شود با سفری که با اتومبیل شخصی انجام می‌شود و اعضای یک خانواده در آن هستند، ارجحیت با اتومبیل شخصی است. با این حال هیچ یک از این دو سفر اطمینان کامل ندارند و در هردو امکان ابتلا به بیماری وجود دارد.»
وی افزود: «در هر مسافرتی افراد از امکاناتی استفاده می‌کنند که تماس عمومی با آنها رخ می‌دهد و این تماس عمومی ریسک انتشار و ابتلای ویروس را بالا می‌برد.»
چندی قبل نیز علیرضا زالی فرمانده ستاد مدیریت کرونا تهران بزرگ در سخنانی اظهار با اشاره به نگرانی‌هایی که از بابت افزایش موارد ابتلاء به کرونا در کشور وجود دارد، گفت: «در تهران الگوی همه گیر شناسی بیماری نشان می‌دهد در مواقعی که حجم قابل توجهی سفرهای برون شهری رخ داده است، معمولاً با یک تاخیر زمانی دو تا سه هفته‌ای، هم در میزان ابتلاء و هم در میزان بستری و مرگ و میر با یک فراز آماری جدی رو به رو بوده ایم.»
وی یادآور شد: «هم در عید نوروز، هم در عید فطر و هم در تعطیلات متراکم خرداد، این افزایش آماری برای ما اثبات شده است، بنابر این یکی از عوامل پرخطر و پر ریسک سفرهایی است که انجام می‌شود، به ویژه در استان‌هایی که وضعیت قرمز بیماری را دارند هرگونه تردد می‌تواند در چرخش این ویروس اثر داشته باشد.»
زالی ادامه داد: «توصیه موکد ما این است که امسال بر خلاف سال‌های گذشته عزیزان در محل سکونت خود باقی بمانند و ترجیحاً از سفرهای غیر ضروری اجتناب کنند، زیرا ما فکر می‌کنیم اگر این سفرها اتفاق بیافتد و مجدداً یک چرخش انجام شود، پیک‌های بعدی بیماری زودتر از آنچه که در انتظار آن هستیم پدید می‌آید و طبیعتاً منجر به خستگی تیم درمانی شده و با توجه به حجم بالای کار تیم‌های درمانی می‌تواند بر استمرار خدمت رسانی تاثیر منفی داشته باشد.»
همانطور که عنوان شد نگرانی‌های وزارت میراث فرهنگی در رابطه با وضعیت صنعت گردشگری کشور قابل درک است از آن سو کشور با ویروسی درگیر است که نشان داده مرزی قائل نیست و به راحتی از مکانی به مکانی دیگر رفته و از تنی به تنی دیگر می‌نشیند. آنچه در این زمان مهم است عمل به توصیه‌های کارشناسان و متخصصان سلامت بوده که ماه‌ها است در خط مقدم در حال مبارزه با این بیماری هستند و سلامت تک تک شهروندان برای آنها در اولویت است. لذا نباید سلامت را گروگان صنعت گردشگری کشور قرار داد. تجارب این ماه‌های اخیر نشان داده در بسیاری از اماکن که بر اساس پروتکل‌ها بازگشایی شده‌اند نه تنها این پروتکل‌ها رعایت نمی‌شوند چه بسا خود عاملی برای انتشار بیشتر ویروس باشند. عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هواپیماها و اتوبوس‌ها اظهر من الشمس است بر همین اساس هم نمی‌توان در رابطه با سفرهای مدیریت شده مد نظر وزارت میراث فرهنگی نیز تضمینی ارائه داد که مردم به سلامت بروند و به سلامت بازگردند.سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: