کد خبر: ۲۶۴۹۷۸
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۷ - ۰۴ مهر ۱۳۹۹ - 2020September 25
وزیر بهداشت گفت: ادغام خدمات طب سنتی ایرانی در نظام شبکه بهداشتی درمانی کشور به عنوان یک حرکت بزرگ، عالمانه و حکیمانه، از دستورات مهم مقام معظم رهبری است.

شفا آنلاین>سلامت> ،سعید نمکی در ششمین آئین افتتاح پروژه‌های عمرانی پویش ره سلامت و آغاز طرح آزمایشی ادغام خدمات طب ایرانی در نظام شبکه بهداشتی و درمانی در اردکان یزد، اظهار داشت: امیدوارم که خداوند به همه افرادی که در ایجاد نظام شبکه بهداشتی و درمانی تلاش کردند، عمر با عزت و آنهایی که در بین ما نیستند، با اولیا و انبیا همنشین شوند. یکی از عزیزانی که از دیار اردکان در ایجاد ساختار نظام شبکه بهداشتی و درمانی مجاهدانه تلاش کرد، دکتر ملک افضلی است.

به گزارش شفاآنلاین وزیر بهداشت گفت: وقتی از طب سنتی ایرانی صحبت می‌کنیم، مجموعه نفیس و فاخری است که به عنوان یکی از زیربناهای مهم علمی و فرهنگی ایران سال‌های سال در دانشگاه‌های جهان، تدریس شده است و چهره‌های ارزنده‌ای مانند ابن سینا، رازی و جرجانی و سایر بزرگان این سرزمین، در عرصه جهانی درخشیدند و هرگز از یاد دنیا نخواهند رفت.

وزیر بهداشت تصریح کرد: یکی از اهداف بزرگ ما در مورد طب سنتی و ایرانی این است که به دانشجویان یاد بدهیم که وابسته به یکی از دیرینه‌ترین و کهن‌ترین فرهنگ‌های جهان هستند. امروز یکی از مشکلات دانشجوی ما این است که خودش را به فرهنگ بیش از ۷ هزار ساله علمی ایران، مرتبط نمی‌داند و نلسون و هاریسون و خیلی از کتاب‌های خارجی را می‌شناسد اما متأسفانه ابن سینا و بزرگان طب سنتی ایرانی را نمی‌شناسد و این باعث می‌شود که علقه و ارتباط خاک، سرزمین و وطن به مرور سست‌تر شود.

نمکی اضافه کرد: اولین گامی که در این راستا باید برداریم، آشنایی دانشجویان علوم پزشکی با دیرینه عظیم علمی و فرهنگی ایران است. دانشجوی ما باید ابن سینا را بشناسد؛ کسی که ۵۸ سال عمر کرد، صدها رساله نوشت و کتب او سال‌ها در دانشگاه‌های بزرگ دنیا، تدریس شد. دانشجوی امروز باید به جای طبیب، حکیم تربیت شود و این کار اساتید دانشگاه‌ها است. حکیم کسی است که طب، تاریخ، حکمت و فلسفه می‌داند و فردی چند بعدی است که در ارتباط با بیماران از همه هنرها کمک می‌گیرد.

وی افزود: غیر از حوزه آموزش، در عرصه پژوهش در طب سنتی ایرانی باید گام‌های بزرگی برداریم. باید طب سنتی و ایرانی را در چارچوب علم امروز بیاوریم که دانشجوی امروز آن را به عنوان حرکتی عالمانه بپذیرد و مردم باید فرق بین عوام فریبی و کار علمی را در طب سنتی و ایرانی، تشخیص بدهند. طب سنتی ایرانی نباید در دست پلید جهل و خرافه قربانی شود. علمای دانشگاه‌ها باید به این عرصه وارد شوند و بتوانند ریشه‌های اصیل و ناب طب سنتی ایرانی را احیا کنند.

وزیر بهداشت اظهار داشت: ادغام خدمات طب سنتی ایرانی در نظام بهداشتی و درمانی کشور، یک کار ارزنده و جدید است که برای اولین بار در اردکان یزد در اولین سطح در خانه‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی و سپس در بیمارستان‌ها آغاز می‌شود تا بتوانیم آمیزه ای از طب مدرن و ایرانی را در کنار همدیگر داشته باشیم که به جای تقابل به بیماران و نظام سلامت کمک کنند. هیچ زیرساختی برای ادغام فعالیت‌ها مناسب‌تر از شبکه بهداشتی درمانی کشور نیست و حق نداریم فعالیت‌های موازی را در نظام ارائه خدمت، طراحی کنیم.

نمکی یادآور شد: امیدواریم که تا پایان سال بتوانیم در کلیه سطوح ارائه خدمات، شاهد ادغام طب سنتی ایرانی در نظام شبکه بهداشتی و درمانی را شاهد باشیم و آرزوی بنده مبنی بر راه اندازی دانشگاه طب سنتی و مکمل، محقق شود.

وزیر بهداشت با اشاره به بزرگان و مفاخر استان یزد و اردکان، گفت: ویژگی آفتاب کویر این است که ناخالصی‌ها را در وجود کویر نشینان تبخیر می‌کند و پاکیزگی‌ها را به جا می‌گذارد و بنده از دیار یزد و اردکان، خاطرات بسیار شیرینی دارم. اردکان، دیار عاشقان، عارفان و فیلسوفان بزرگی است.

مهر

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
زهرا ميرحسيني
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
0
0
با درود

بزرگان كهن اين سرزمين مانند ابن سينا ...افتخار اين ملت هستن . هر پزشك و دانشجو پزشكي بايد بنيان گذاران و حكيمان و تاريخ علم خود بشناسد ولي اين به اين معنا نيست كه ميشود از طب سنتي ،علمي كه بكفايت در آن تحقيق نشده و اعتبار مناسب ندارد و در حال حاضر جان و سلامت مردم به مخاطره انداخته استفاده علمي كرد. بايد از ترويج نابجا و ورود غير علمي اين رشته خودداري شود .
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: