کد خبر: ۲۶۴۹۵
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۱ - ۰۸ تير ۱۳۹۳ - 2014June 29
شفا آنلاين-روزه‌داری آنقدر ویژگی‌ها و جاذبه‌های مثبت دارد که چنانچه بدرستی به نوجوانان معرفی شود خود با علاقه و بدون اجبار به سمت آن می‌روند.
به گزارش شفا آنلاين،به ابتکار انجمن پیشگیری و درمان چاقی، نخستین روز ماه مبارک رمضان به عنوان روز پیشگیری از چاقی نامگذاری شد.

 با در نظر گرفتن عوامل پدید آورنده چاقی و نتایج مطالعات انجام شده توسط مراجع علمی در سطح دنیا، اصلاح سبک زندگی تنها روش علمی و مؤثر در پیشگیری و درمان چاقی به حساب می‌آید

ماه مبارک رمضان بار دیگر فرا رسید و دعاهای سحر و افطار آشنا‌ترین صداها در سایه روشن دل انگیز سحرگاهان و مغرب می‌شود. رمضان افزون بر این‌که فرصتی برای نزدیکی با خالق، فرصتی برای آمرزش و بخشش گناهان و پالایش روح از ناصافی‌ها و آلودگی‌های حیات مادی است از منظر کارشناسان و متخصصان حوزه سلامت و آسیب‌های اجتماعی فرصتی برای تقویت آموزه‌ها و اصول سبک زندگی سالم نیز است، چراکه بهداشت و سلامت جسم و روان مهمترین مؤلفه‌های سبک زندگی سالم هستند.

دکتر بهروز داوود‌ نژاد روانشناس و کارشناس مشاوره و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی می‌گوید: مهمترین عاملی که باعث می‌شود باورهای دینی نقش مهمی در سلامت روانی افراد داشته باشد این است که انسان در سایه این باورها خود ناظر و قاضی اعمال خویشتن است. انگیزه فرد برای گناه نکردن، تخطی نکردن از هنجارهای اجتماعی و آسیب نزدن به دیگران، اجبار و قدرت بیرونی در محیط اجتماعی نیست بلکه انگیزه اصلی رضایت خالق است. همین باعث می‌شود که باورها در فرد درونی شود.

وی می‌افزاید: وقتی در باور فرد دیندار فکر کردن به گناه به اخلاص او در عبادت صدمه می‌زند و روزه‌اش را باطل می‌کند، سعی می‌کند تا مثبت اندیشی و معاداندیشی را جایگزین سوءظن به دیگران یا اندیشیدن به گناه کند. از آنجایی که رفتار ما تحت تأثیر افکار ماست، خود بخود رفتار فرد روزه دار نیز متفاوت است.

این کارشناس در ادامه با اشاره به این‌که روزه‌داری عمل و عبادتی است که باید در باور فرد درونی شود می‌گوید: یکی از نکاتی که خانواده‌ها در تربیت فرزندانشان باید در نظر بگیرند آن است که حتی اگر فرزندشان در سن تکلیف قرار گرفته باشد نباید با اجبار او را وادار به روزه‌داری کنند. تحمیل و اجبار نوجوانان به روزه‌داری نتیجه‌ای معکوس دارد و باعث می‌شود در سال‌های آینده و بویژه زمانی که از حیطه اجبار و نظارت فیزیکی والدین خارج شدند، رفتارهای مغایر با دین در آن‌ها تقویت شود.

داوود ‌نژاد می‌گوید: روزه‌داری آنقدر ویژگی‌ها و جاذبه‌های مثبت دارد که چنانچه بدرستی به نوجوانان معرفی شود خود با علاقه و بدون اجبار به سمت آن می‌روند. وقتی ماه رمضان فرا می‌رسد در رسانه‌ها اخبار انتظامی درباره روزه‌داری برجسته می‌شود. مثلاً در ماه رمضان دهها خبر درباره برخورد انتظامی با روزه خواران و... برجسته می‌شود. من منکر این برخوردها نیستم.

زیرا وظیفه همه ما احترام به هنجارها و ارزش‌های دینی و حفظ آنهاست. آنچه بر آن تأکید دارم این است که این خبرها نباید برجسته شود. باید خبرهای مثبت درباره ارزش‌های ماه رمضان، برگزاری جشن‌ها و مراسم آیینی در این ماه، برجسته‌تر باشد و در ذیل آن هم به هنجار شکنان هشدار داده شود.

امروز به جنگ چاقی برویم

انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران نخستین روز ماه مبارک رمضان را با عنوان روز کشوری پیشگیری از چاقی اعلام کرده است. فریدون عزیزی رئیس پژوهشکده غدد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن هشدار نسبت به روند رو به رشد اضافه وزن و چاقی در کشور، بویژه چاقی در کودکان و نوجوانان می‌گوید: حدود 70 درصد تهرانی‌های بالای 20 سال دارای اضافه وزن یا چاقی هستند که از جمله پیامدهای آن افزایش موارد بیماری‌های قلبی عروقی، ابتلا به دیابت، چربی بالای خون و فشارخون است.

رئیس انجمن متخصصان غدد درون ریز و متابولیسم ایران ضمن ابراز تأسف از روند رو به رشد اضافه وزن و چاقی در کشور می‌گوید: در تهران نمایه توده بدنی حدود 45 درصد افراد بین 25 تا 30 و در حدود 25 درصد هم بالاتر از 30 است. بنابراین هر قدر که نمای توده بدنی بالا‌تر از 30 باشد عوارض قلبی – عروقی، دیابت، بسیاری از بیماری‌های دیگر و مرگ و میر شایع‌تر می‌شود.

وی می‌افزاید: با توجه به لزوم عزم ملی در مقابله با چاقی به عنوان یک مسأله مهم بهداشتی و به ابتکار انجمن پیشگیری و درمان چاقی جهت نامگذاری یک روز در تقویم سالانه سلامت برای یادآوری اهمیت این موضوع به جامعه و مسئولان، در خصوص تاریخ مناسب آن با استادان، بزرگان و صاحبنظران این حوزه رایزنی به عمل آمد و در نهایت نخستین روز ماه مبارک رمضان با عنوان روز کشوری پیشگیری از چاقی مورد تصویب هیأت مدیره انجمن قرار گرفت.

عزیزی در خصوص تناسب این نامگذاری می‌گوید: با در نظر گرفتن عوامل پدید آورنده چاقی و نتایج مطالعات انجام شده توسط مراجع علمی در سطح دنیا، اصلاح سبک زندگی تنها روش علمی و مؤثر در پیشگیری و درمان چاقی به حساب می‌آید و بدون آن سایر اقدامات نتیجه مطلوبی در پی نخواهد داشت.

وی با اشاره به الگوی اسلامی ایرانی به عنوان شیوه برتر در ارتقای سلامت جسمی و معنوی آحاد بشر و نیز تأکید رهبر معظم انقلاب بر اصلاح سبک زندگی بر این مبنا، آغاز ماه مبارک رمضان را بهترین بهانه برای شروع تغییر در شیوه زندگی و رعایت اصول بهداشتی در تغذیه و فعالیت بدنی دانسته و ابراز امیدواری می‌کند این نامگذاری به شرط تصویب توسط هیأت دولت مورد استقبال سایر ممالک اسلامی نیز قرار بگیرد.

ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: