کد خبر: ۲۶۳۴۹۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۵ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - 2020August 19
در سال ۹۷ توافقی انجام شد که باید سالانه ده هزار پرستار استخدام شوند که البته این توافق متعلق به زمان پیش از کرونا بود و درحال حاضر علاوه بر کمبود کادر پرستاری که پیش از این بحران هم بود، به گفته دبیرکل خانه پرستار، ۶۰ تا ۷۰ درصد کادر درمان مبتلا به کرونا شده و مجبور به ترک موقتی کار می‌شوند.

شفاآنلاین>سلامت>در این روزهای سخت که انگار سایه سیاه کرونا رفتنی نیست، دنیا یک قهرمان بیشتر ندارد: کادر درمان؛ که در چند ماه گذشته سینه به سینه کرونا ایستاده اند و با وجود خطر دائمی که آنها را تهدید می‌کند تلاش کرده اند مردم را از چنگال کرونا بیرون بکشند.

به گزارش شفاآنلاین:در حالی که در چند ماه اخیر و شرایط فعلی در تمام دنیا تلاش می‌شود تا از کادر درمان برای از خودگذشتگی‌ها و تلاش‌هایشان قدردانی شود، اما در ایران، کمبود نیرو، قراردادهای ۸۹ روزه و بی‌مزایا، کارانه‌های معوق و حداقلی و... بارهایی سنگین‌تر از کرونا هستند که کمر پرستاران را خم کرده است.

قول و قرارهایی که پابرجا نمی‌مانند

کمبود نیرو، یکی از مسائلی است که فعالان پرستاری همواره به آن اشاره می‌کنند. به گفته آنها در صورتی که نیروی پرستاری کشور دو برابر شود، تازه مردم حداقل رسیدگی را دریافت می‌کنند. بر همین اساس در سال ۹۷ توافقی انجام شد که باید سالانه ده هزار پرستار استخدام شوند که البته این توافق متعلق به زمان پیش از کرونا بود و درحال حاضر علاوه بر کمبود کادر پرستاری که پیش از این بحران هم بود، به گفته دبیرکل خانه پرستار، ۶۰ تا ۷۰ درصد کادر درمان مبتلا به کرونا شده و مجبور به ترک موقتی کار می‌شوند. اما این توافق چندان به سرانجام نرسید.

محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار در این رابطه می‌گویدقرار بود ده هزار نفر در سال ۹۷ استخدام شوند که این اتفاق نیفتاد و در سال ۹۸ با توجه به قولی که داده شده بود، حدود ۱۸۰۰ نفر استخدام شدند و در اسفند ۹۸ که کرونا وارد ایران شد در حال گذراندن مراحل گزینش خود بودند؛ قول داده بودند که سه هزار نفر دیگر هم به کارگیری کنند که نشد و قرار بود  از بین پرستاران ۸۹ روزه و شرکتی، با عده‌ای قرارداد کاری معین ببندند.

شریفی مقدم توضیح می‌دهد: این قراردادها، استخدام رسمی نیست و به این شکل است که به جای شرکت، بیمارستان با این پرستاران قرارداد می‌بندد و شرایط همان شرایط قانون کار است؛ هرچند که آگهی‌های آن اعلام شده، اما تا به حال استخدامی انجام نشده است. این استخدام‌ها به اسم پرستاری و به کام بقیه اعضای کادر درمان است و در نهایت چیزی برای پرستار نمی‌ماند.


در همین رابطه محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور چند وقت پیش در گفت‌وگوی زنده اینستاگرامی با کادر درمان و پرستاران، گفت: قبلا منابع لازم برای جذب ۳ هزار نفر نیرو شرکتی تهیه شده بود و بعد با بررسی تعدد نیروهای شرکتی و قراردادی؛ مقرر شد که زمینه جذب ۱۰ هزار نفر فراهم شود. البته با اولویت افراد شرکتی و قراردادی موجود. مقدمات لازم هم فراهم شد. در جلسه ستاد کرونا هم با رئیس جمهور صحبت شد و ایشان هم این موضوع را پذیرفتند. 

وی تاکید کرد: به این ترتیب اولین اولویت کادر درمان، دال بر جذب اعضای کادر درمان و استخدام آنها پیگیری و مصوب شد. البته ما همچنان نیازمند جذب نیروی جدید هستیم و چنانچه تا پایان سال اعلام نیاز شود، باز هم دولت کوتاهی نخواهد کرد و بیش از ۱۰ هزار نفر را هم می توانیم جذب کنیم.

نوبخت: وزارتخانه فعلا برای فوق العاده ویژه پرستاران پول ندارد

برقراری فوق‌العاده ویژه که پیش از این برای پرسنل ستادی وزارت بهداشت اجرا شده بود، از دیگر مطالبات مهمی است که پرستاران رسمی و پیمانی خواهان اجرای آن هستند.

 فوق‌العاده ویژه از مزایایی است که می‌تواند توسط برخی دستگاه‌ها اجرا شود و الزام آور نیست. در موارد خاص دستگاه دولتی مجاز است با توجه به عواملی از قبیل مهارت، مسئولیت، ریسک‌پذیری، تاثیر اقتصادی فعالیت‌ها در درآمد موسسه، مخاطرات شغل، موقعیت شغل در بازار کار داخلی و بین‌المللی، میزان ارباب رجوع و حساسیت کار، برای حداکثر ۲۵ درصد از مشاغل موسسه حداکثر تا ۵۰ درصد سقف امتیاز حقوق ثابت و فوق العاده‌های مستمر، فوق العاده ویژه برقرار کند. مشاغل مورد نظر و میزان فوق‌العاده مذکور، براساس دستورالعمل مصوب هیئت امنا تعیین می‌شود.

محمود عمیدی، فعال صنفی پرستاری هم  با اشاره به اینکه در وزارت بهداشت و درمان فوق‌العاده برای پرسنل ستادی و اداری دانشگاه‌ها و وزارتخانه اجرا شده است، گفته بود: پرستاران خواستار این هستند که فوق‌العاده ویژه‌ برای آنها نیز در نظر گرفته شود. در پی شیوع کرونا به جز حق‌الزحمه ساعتی ۲۵ هزار تومان که هنوز پرداخت نشده است، تاکنون افزایشی که مخصوص پرستاران باشد، در نظر گرفته نشده است.

به گفته این فعال صنفی پرستاری، پرسنل ستادی و اداری وزارتخانه و دانشگاه‌های علوم پزشکی نه تنها فوق‌العاده ویژه را دریافت می‌کنند، بلکه اضافه‌کاری تشویقی نیز می‌گیرند. البته این اضافه‌کاری برای پرستاران ممنوع است اما به هر حال این امکان وجود دارد که مزایای مزدی همچون بند ۱۰ ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری اجرا شود.


اما در همین حال که پرستاران خواهان اجرای فوق العاده ویژه بودند، محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه در لایو اینستاگرامی خود گفت که وزارت بهداشت فعلا منابع مالی لازم برای فوق العاده ویژه را ندارد و تا زمانی که وزارتخانه امکان پرداخت آن را بیابد، مسئولیت آن با سازمان برنامه و بودجه خواهد بود.

محمد شریفی مقدم، دبیر کل خانه پرستار در این رابطه  می‌گوید: قرار بود فوق العاده ویژه از مهر ماه برای پرستاران اجرا شود اما آقای نوبخت موضوع را انکار کردند و گفتند که برای این موضوع بودجه نداریم و در بودجه سال آینده لحاظ خواهد شد.

نوبخت در این رابطه گفته بود: وزارت بهداشت، اسفندماه در یک مرحله افزایش پرداخت ماهانه به پرستاران داشته است. از ابتدای فروردین هم ۱۵ درصد دیگر به دریافتی کادر درمان اضافه شده است. اما باید در نظر داشته باشید که فوق العاده ویژه شغل، دارای بار مالی است و ضرورت دارد که تامین شود. این در حالی است که دو مرحله افزایش یاد شده دریافتی پرستاران، در بودجه سال گذشته وزارت بهداشت نیامده بود و این وزارتخانه در حال حاضر منابع لازم برای فوق العاده ویژه را ندارد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: نهایتا این طور توافق شد که اولا هیچ بدهی‌ای به شما نداشته باشیم. از این رو معوقات را خواهیم پرداخت. مقرر شد که وزارتخانه هم منابعش را تجهیز کند و ببیند که از کی می‌تواند فوق العاده ویژه را بپردازد و در تنظیم لایحه بودجه سال آینده نیز منابع آن دیده می‌شود. تا آن زمان ما متعهد شدیم که به وزارت بهداشت، ماهانه فوق العاده ویژه کرونا را از اول مهر ماه پرداخت کنیم.

شفاآنلاین را در اینستاگرام هم دنبال کنید

وی در بخش پایانی این گفت و گو افزود: در مجموع توافقات با وزارت بهداشت شامل «استخدام ۱۰ هزار نیروی شرکتی»، «تامین کارانه مشعوق تا یکی دو ماه آینده؛ به گونه‌ای که معوقات به صفر برسد» و «پرداخت فوق العاده ویژه کادر درمان از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور مادامی‌که وزارتخانه امکان پرداخت آن را بیابد» شد.

خبرآنلاین

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: