کد خبر: ۲۶۳۲۹۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۶ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - 2020August 17
قرار بود از مطب‌های زیان دیده در دوران کرونا حمایت شود، اما این حمایت‌ها فعلا در حد اظهارنظر باقی مانده و به تصمیم نهایی ستاد کرونا، منوط شده است

شفاآنلاین>سلامت>با وجود گذشت حدود شش ماه از شیوع ویروس کرونا، هنوز اعطای تسهیلات برای حمایت از مطب‌های آسیب دیده در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. قرار بود از پزشکان فعال در مطب‌ها که به دلیل شیوع کرونا متضرر شده‌اند، حمایت مالی به عمل بیاید، اما شواهد نشان می‌دهد که حمایت مالی از مطب‌های آسیب دیده همچنان روی کاغذ باقی مانده است.
به گزارش شفاآنلاین:محمدرضا ظفرقندی، رئیس کل سازمان نظام پزشکی هم درخصوص آخرین وضعیت پرداخت تسهیلات به مطب‌های آسیب دیده از کرونا، یادآور می‌شود: «پرداخت تسهیلات حمایتی به پزشکان آسیب دیده در شرایط کرونا منوط به تایید ستاد کرونا است.»
به گفته ظفرقندی، «در این راستا جلسه‌ای نیز با حضور معاون اول رئیس جمهوری و با حضور اعضای نظام پزشکی برگزار شد. در این جلسه معاون اول رئیس جمهوری پس از شنیدن اظهارات اعضای سازمان نظام پزشکی تعجب کرد که چرا این تسهیلات دولتی شامل حال پزشکان و مطب‌های آسیب دیده از کرونا نشده است و تاکید داشت که پزشکانی که مطبشان طی دوران کرونا تعطیل بوده است، باید مشمول دریافت تسهیلات شوند.»
او خاطرنشان می‌کند: «برخی مطب‌ها مثل دندانپزشکی و مطب برخی رشته‌های دیگر نیز ماه‌ها تعطیل بوده‌اند که برای ادامه فعالیت نیازمند حمایت هستند. سازمان نظام پزشکی با جدیت، پیگیر پرداخت تسهیلات حمایتی پزشکان است. معاون اول رئیس جمهوری نیز دستور برقراری تسهیلات حمایتی برای پزشکان را به معاون سازمان برنامه و بودجه داد و در جلسه‌ای که با وی داشتیم برنامه‌ریزی برای تامین اعتبار انجام شد. معاون سازمان برنامه و بودجه نیز اعلام کرد که تامین اعتبار برای پرداخت تسهیلات انجام شده است و وزیر بهداشت باید این موضوع را در ستاد ملی کرونا مطرح کند. در صورت تایید این موضوع در ستاد ملی کرونا، تسهیلات حمایتی به پزشکان پرداخت خواهد شد.»
مطب‌های آسیب دیده، نیازمند حمایت فوری
بسیاری از مطب‌ها در دوران کرونا در آستانه ورشکستگی قرار دارند. بدون حمایت‌های مالی، بسیاری از مطب‌های آسیب دیده به تعطیلی اجباری روی خواهند آورد.
سمیرا محمودی، پزشک فعال در مطب نیز با اشاره به مشکلات مطب‌داری در دوران کرونا یادآور می‌شود: «در نظر بگیرید که یک پزشک فعال در مطب، جان خودش را در دوران کرونا به خطر می‌اندازد و به ارائه خدمت به بیماران می‌پردازد، اما خیلی از همکاران ما حتی نمی‌توانند از پس هزینه‌های مطب‌داری بربیایند. هزینه‌های مطب‌داری، سال به سال افزایش پیدا می‌کند و هر بار با بالا رفتن قیمت ارز و اجاره مسکن، خودمان را برای یک چالش مالی جدید آماده می‌کنیم. اگر تا چند سال پیش این امید را داشتیم که روزی صاحب مطب شویم، اما حالا سقف آرزوی بسیاری از همکاران، تامین اجاره‌بهای مطب‌ها شده است.»
او تاکید می‌کند: «به دلیل تعطیلی چند ماهه مطب‌ها و با وجود کاهش مراجعان، هم‌اکنون مطب‌ها فرق چندانی با مراکز درمانی ورشکسته ندارند. خیلی از همکاران صرفا به دلیل علاقه به حرفه پزشکی و میل به خدمت به مردم در مطب‌ها حضور دارند، زیرا مطب‌داری در شرایط فعلی به هیچ وجه درآمدزایی ندارد. در صورت حمایت از مطب‌ها می‌توان امیدوار بود که بتوانیم در این شرایط سخت، مطب‌ها سرپا بمانند و تعطیل نشود.»
همچنین محمد جهانگیری، معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی کشور هم با اشاره به مشکلات اقتصادی مطب‌های پزشکی در دوران کرونا، هشدار می‌دهد: «عده‌ای از پزشکان بنابر چالش‌های اقتصادی و عده‌ای به دلیل وضعیت و شرایط کرونا، مطب‌هایشان را تعطیل کردند. بسیاری از مطب‌ها، به‌ویژه مطب‌هایی که در حوزه دندان‌پزشکی اقدام می‌کنند، یا صرفا نسخه‌نویس هستند و یا طی این چند ماه بر اساس توصیه‌هایی که انجام شد فعالیتی نداشتند، دچار مشکل شدند. حتی بار مراجعه مطب‌هایی که فعالیت داشتند هم در این دوران کاهش یافت و مراجعه بیماران به آن‌ها کم بود، چراکه مردم به دلیل همه‌گیری کرونا از مراجعه به همه جا از جمله مطب‌ها هراس داشتند.»
او یادآور می‌شود: «در ابتدا فکر می‌کردیم بعد از گذشت دو تا سه ماه، شرایط مطب‌ها عادی می‌شود و همه برای این مدت تاب‌آوری داشتند، اما زمانی که پیش‌بینی شد بیماری کووید-۱۹ بیش از یکسال طول می‌کشد، موضوع فرق کرد. از طرفی هزینه مطب‌ها افزایش یافته است. به عنوان مثال هزینه‌ها از اجاره مطب گرفته تا آب و برق و گاز و هزینه نگهداری و حقوق و دستمزد افزایش یافته است. وقتی این موارد را کنار هم بگذاریم، می‌بینیم که مطب‌ها با هزینه تمام شده بالایی مواجه خواهند شد. از طرفی هم برای پیشگیری از شیوع کرونا هزینه تامین وسایل حفاظتی و بهداشتی نیز اضافه شد. حال وقتی این موارد را کنار یکدیگر می‌گذاریم با این تعرفه‌ای هم که مشخص شده، هر طور حساب کنید، هزینه‌های مطب‌ها تامین نمی‌شود. طی یکسال آینده شرایط استرس‌زایی برای پزشکان وجود دارد. از طرفی هم تا زمانی که بحث بسته شدن مطب اعلام نشود، ‌بحث مالیات پابرجا است. باید توجه کرد که تعرفه‌های تعیین شده نیز با رشد هزینه‌ها همخوانی ندارد و در این صورت از نظر اقتصادی امکان اداره بسیاری از مطب‌ها وجود ندارد.»
او یادآور می‌شود: «در حال حاضر روش محاسبه برای مطبی که می‌خواهد درآمدزا باشد، این است که شش روز هفته به صورت روزی هفت ساعت کار کند. هم‌اکنون بیشتر مطب‌های ما سه تا چهار روز کار می‌کنند، اما باز هم می‌بینیم که هزینه‌ها سرجای خودشان قرار دارند. این موضوع ‌موجب می‌شود که برخی از مطب‌داران به این فکر کنند که فقط در یک درمانگاه کار کنند. در این صورت بدون هیچ هزینه‌کردی، حق‌الزحمه خود را دریافت می‌کنند. البته این اقدام چند آسیب می‌رساند. تصور کنید که یک واحد ۷۰ متری برای مطب در اختیار حوزه سلامت است. حال وقتی این واحد را تعطیل ‌کنید، از کاربری سلامت به کاربری دیگری تغییر می‌کند. بنابراین دسترسی به خدمات سلامت را کاهش می‌دهد.»
جهانگیری خاطرنشان می‌کند: «اقتصاد مطب از طریق ویزیت تامین می‌شود و امروز در شرایط کرونا، هزینه‌های مطب با این ویزیت‌هایی که تعیین شده و همچنین با کاهش بار مراجعات، همخوانی ندارد. باید روی این موضوع کار شود. در عین حال ما نمی‌گوییم که صرفا ویزیت را افزایش دهیم، بلکه حرف ما این است که هزینه مطب‌داری را کاهش دهید. امروز شهرداری می‌خواهد تمام عوارض را از مطب‌ها دریافت کند. هزینه آب و برق و... به سمت تجاری شدن می‌رود. اجاره‌ها نیز بر سر جای خود هستند. اکنون هزینه مطب‌داری هزینه بالایی است.
اگر می‌خواهیم در حوزه ویزیت از مردم حمایت کنیم، باید حداقل قیمت تمام شده را برای مطب‌ها پایین نگه داشت. باید تسهیلاتی به پزشکان و مطب‌ها داده شود و یا اینکه قیمت‌های ویزیت را متناسب با هزینه‌ها رشد دهیم. به دلیل همین مشکلات، روزانه مراجعاتی را در سراسر کشور داریم که می‌خواهند مطب‌هایشان را تعطیل کنند.»
همچنین معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی با اشاره به اهمیت حفظ مطب‌ها در دوران کرونا،  یادآور می‌شود: «یکی از مکان‌هایی که سالیان سال چندین میلیون متر مربع فضا در اختیار بهداشت و درمان قرار داده، از طریق مطب‌داری انجام شده است. اگر بخواهیم این را در این شرایط جایگزین کنیم، ‌باید چندین هزار میلیارد تومان هزینه کنیم. بنابراین باید این وضعیت را حفظ کنیم. همچنین در همین راستا ستاد ملی کرونا مصوبه‌ای را ارائه داد و در آن اعلام کرد مراکزی که از وزارت بهداشت مجوز دارند، تسهیلاتی را دریافت کنند. البته فکر می‌کردند که وزارت بهداشت به تمام مراکز درمانی مجوز می‌دهد، در حالی که بخشی از مراکز پزشکی اعم از دفاتر و مطب‌ها از سوی نظام پزشکی مجوز دریافت می‌کند. طبق پیگیری‌های سازمان نظام پزشکی قرار شد این موضوع اصلاح شود که در حال پیگیری موضوع هستیم. با توجه به اینکه ارائه این تسهیلات نیازمند منابعی است، ‌در کارگروه سازمان مدیریت هم این مساله مطرح شد تا این اصلاح انجام شود تا تسهیلاتی مانند به تاخیر انداختن اقساط و... به مطب‌ها هم ارائه شود.»
حمایت از مطب‌های آسیب‌دیده؛ اولویتی اضطراری
با وجود تعطیلی چندماهه مطب‌ها، اقتصاد این مراکز درمانی در شرایط وخیمی قرار دارد. از سوی دیگر، برخی کارشناسان نظام سلامت هم ضمن تاکید بر اهمیت ارائه تسهیلات به مطب‌ها، انتقاد می‌کنند که تعرفه‌های فعلی هم نمی‌تواند جوابگوی هزینه‌های مطب‌داری باشد.
نوید ناصری، استاد دانشگاه و عضو هیات مدیره سازمان نظام پزشکی شیراز نیز انتقاد می‌کند: «انتظار تعیین تعرفه گزاف در حوزه خدمات پزشکی نداریم، بلکه می‌گوییم تعرفه‌ها حداقل با هزینه‌ها همخوانی داشته باشد. در نظر بگیرید که در افغانستان، ویزیت پزشک عمومی حدود 35 دلار است، اما تعرفه ویزیت پزشک متخصص در کشور ما حدود دو دلار و نیم است. این تعرفه‌ها به هیچ وجه نمی‌تواند هزینه‌های کرایه و تجهیز مطب را جبران کند. نباید در بحث تعیین تعرفه‌های پزشکی، جزیره‌ای نگاه کنیم و خودمان را منفک از دنیا بدانیم. اگر نگاهی به کشورهای اطراف خودمان داشته باشیم، می بینیم که تعرفه‌ها در ایران به هیچ وجه با کشورهای همسایه‌اش تناسب ندارد. سرکوب کردن تعرفه‌های بخش خصوصی با وجود تعطیلی چند ماهه مطب‌ها در دوران کرونا، ضربه‌های اقتصادی سنگینی به ارائه‌دهندگان خدمت می‌زند.»
عباسعلی صحافیان، متخصص ارتودنسی و استاد بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز به وضعیت مالی نامطلوب مطب‌ها در کشور اشاره می‌کند و می‌گوید: «خیلی از دندانپزشکان، مطب‌ها را تعطیل کرده‌اند. برخی از دندانپزشکان صرفا بخاطر اینکه باید وضعیت بیماران قبلی خود را پیگیری کنند، به مطب می‌آیند. درواقع برخی دندانپزشکان صرفا بخاطر رفع موارد اورژانسی بیماران قبلی خود به مطب می‌آیند تا وضعیت بیمارشان، حاد نشود. برخی دندانپزشکان هم صرفا به دلیل قسط و اجاره‌ای که دارند، مجبور به ادامه کار هستند. در اردیبهشت ماه و با کاهش موارد ابتلا به کرونا، برخی دندانپزشکان تمایل پیدا کردند که مثل سابق کار کنند، اما دوباره با اوج‌گیری بیماری کرونا، برخی از دندانپزشکان ترجیح داده‌اند که مطب‌ها را تعطیل کنند. هم مشکل کرونا و هم مشکل تورم زیاد در حوزه مواد و تجهیزات دندانپزشکی باعث شده است که باز ماندن مطب‌ها برای خیلی از دندانپزشکان، توجیه منطقی نداشته باشد.»
صحافیان یادآور می‌شود: «ماسک N95 که در گذشته بین هزار تا هزار و 500 تومان می‌خریدیم، حالا بیش از 20 هزار تومان شده است. در نظر بگیرید که یک روپوش بسیار نازک پلاستیکی را که به بیمار می‌دهیم، حدود 150 هزار تومان خریداری می‌کنیم. هزینه دستکش و شیلد و سایر تجهیزات محافظتی هم وجود دارد. قیمت سایر مواد و تجهیزات دندانپزشکی نیز چندین برابر شده است. این هزینه‌های تحمیل شده دیده نمی‌شود. مجموع این مشکلات باعث شده است که باز ماندن برخی مطب‌های دندانپزشکی، صرفه اقتصادی نداشته باشد.»
همچنین حسین قشلاقی، عضو شورای عالی نظام پزشکی کشور نیز با اشاره به وضعیت مالی نامطلوب مطب‌ها می‌گوید: «اجاره‌بهای بسیاری از مطب‌ها در طول یکسال اخیر بین 70 تا 100 درصد افزایش یافته است. تداوم این وضعیت به بسته شدن بسیاری از مطب‌ها منجر خواهد شد. بسیاری از پزشکان از وضعیت فعلی ناراضی هستند و باید با همکاری دولت، مجلس و نمایندگان جامعه پزشکی، راهکاری برای حل این مشکل پیدا شود. در سه ماهه اول امسال، قراداد اجاره بسیاری از مطب‌ها با افزایش 70 تا 100 درصدی اجاره‌بها تمدید شده است. البته برخی از پزشکان نیز به این میزان افزایش اجاره‌بها، تن نداده‌اند و فرصت چند ماهه خواسته‌اند تا مطب دیگری با اجاره‌بهایی پایین‌تر، پیدا کنند.»
او تاکید می‌کند: «در دوران شیوع کرونا، بسیاری از مطب‌ها تعطیل بود. پس از بازگشایی مطب‌ها نیز میزان مراجعه کنندگان به مطب‌ها با کاهش چشمگیری مواجه بود. بسیاری از مردم به دلیل واهمه‌ای که از کرونا داشتند، به مطب‌ها و درمانگاه‌ها مراجعه نمی‌کردند. به همین دلیل نیز اقتصاد مطب‌ها به شدت آسیب دید. در این بین، متاسفانه برخی از مالکان ساختمان‌ها این تصور غلط را داشتند که وضعیت کاری پزشکان در دوران کرونا بهتر شده و آنها سرشان شلوغ‌تر شده است. با همین پیش فرض هم اجاره مطب‌ها را به شدت افزایش دادند. این اتفاق باعث شد که وضعیت اقتصادی مطب‌ها بسیار بدتر از قبل شود. خیلی از این مطب‌ها مجبور به تعطیلی هستند. باید در نظر داشت که فقط پزشک در مطب‌ها شاغل نیست. افراد زیادی شامل منشی، دستیار، دفتردار، نیروهای خدماتی و ... در مطب‌ها مشغول هستند. به طور متوسط در مطب‌ها بین یک تا سه نفر، مشغول به کارند. تعطیلی مطب‌ها باعث می‌شود که علاوه بر پزشکان، بسیاری از این افراد هم ضربه ببینند.»
قشلاقی با اشاره به اینکه افزایش چشمگیر اجاره‌بهای مطب‌ها باعث خروج از مطب‌داری خواهد شد، یادآور می‌شود: «در طول دو سال اخیر، تقاضای پزشکان برای فعالیت در درمانگاه‌های بخش خصوصی افزایش یافته است. در گذشته، برخی درمانگاه‌ها به سختی می‌توانستند پزشک متخصص را جذب کنند، اما هم‌اکنون تعداد این پزشکان متخصص و شاغل در درمانگاه‌ها بیشتر شده است. اغلب آنها مثلا حاضر می‌شوند که حدود 20 درصد از تعرفه حق ویزیت را به درمانگاه‌ها پرداخت کنند و یک دفتر کار داشته باشند، تا اینکه خودشان یک مطب اختصاصی اجاره کنند. ریشه این اتفاق هم به دلایل مختلفی بازمی‌گردد. یکی از عمده دلایل این است که مالیات مطب‌ها کاملا سختگیرانه دریافت می‌شود و درآمد مطب‌ها کاملا زیر ذره‌بین قرار گرفته است. هر سال نیز با افزایش چشمگیر مالیات بر درآمد پزشکان شاغل در مطب‌ها روبرو هستیم و برخلاف گذشته، سازمان امور مالیاتی نیز هیچ ملاحظه‌ای در این زمینه ندارد.»

شفاآنلاین را در اینستاگرام هم دنبال کنید
در شرایطی که بر اساس آمارهای رسمی، حدود 80 درصد مبتلایان به کرونا به مطب‌ها مراجعه می‌کنند، این آمارها رسما به این معنی است که بخش عمده بار درمان بیماران مبتلا به کرونا بر دوش پزشکان فعال در مطب‌ها است. در چنین شرایطی حمایت از مطب‌ها به عنوان پایگاه‌های مهم مقابله با کرونا باید در زمره اولویت‌های مهم ستاد ملی مقابله با کرونا قرار بگیرد.

روزنامه سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: