کد خبر: ۲۶۳۲۴۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۹ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - 2020August 16
در شرایطی که موج دوم کرونا همچنان قرار بر جولان دارد و همه از آمدن پاییزی سخت در همپوشانی کرونا و آنفلوانزا خبر می دهند؛ مدافعان سلامت حقی بر گردن همگان دارند و آن پایبندی به دستورالعمل های بهداشتی اعم از زدن ماسک و رعایت فاصله اجتاعی هستند.

شفاآنلاین>سلامت>مدافعان سلامت که در همان روزهای آغازین شیوع کرونا با تمام وجود آنها فروگذار نبودند این روزها نیاز به حمایت بیشتری دارند چرا که موج دوم بیماری شیوع یافته و بر خلاف انتظار ، حساسیت مردم به رعایت پروتکل های بهداشتی کم رنگ تر شده است.

هفته قبل ، زهرا شیرویه سوپر وایزر بخش کرونا بیمارستان آیت الله بروجردی بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داد و نامش بعنوان اولین شهید مدافع سلامت لرستان جاودانه شد.

 این اتفاق بیش از پیش این نکته را یادآوری می کند که پرستاران و کارکنان مجموعه بهداشت و درمان ، جان خود را در این مسیر بر کف دست نهاده و البته که آنها هم کودکانی و خانواده هایی چشم به راه دارند و منصفانه تر این است با رعایت نکات بهداشتی ، مدافعی برای سلامت خود و دلسوزانی باشیم که در این راه جان خود را از دست می دهند.

پرستاران و کارکنان مجموعه بهداشت و درمان همان افراد با حوصله ای هستند که در شرایط عادی و بدون کرونا نیز با خویشتن داری عصبانیت ها و بی تابی های بیماران  و همراهان بیماران را تحمل می کنند و با آرامش بیشتری به حرف های بیماران گوش می دهند ؛ کاری که شاید پزشکان کمتر وقت انجام آن را داشته باشند.

در روزگاری که کرونای پیچیده و ناشناخته،  افراد را ناگزیر به دوری از همدیگر کرده بود  پرستاران با تمام توان و تلاش شبانه روزی خود دادرس راستینی بر بالین بیماران هستند ؛  بیمارانی که علاوه بر درد بیماری در انزوا و ناامیدی در مرزی میان مرگ و زندگی به سر می بردند اما پرستاران از جان خود گذشتند و دوری از عزیزان و فرزندان خود را تحمل می کنند.

جاودانه شدن اولین شهید سلامت در لرستان

 رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان بروجرد با اشاره به شهادت اولین شهید مدافع سلامت لرستان گفت: شهید زهرا شیرویه با توجه به اینکه با بیماران کرونایی ارتباط مستقیم داشت و مجاهدت های بسیاری در این بخش از خود نشان داد ند که متاسفانه به کرونا مبتلا شد.

وی افزود: شهید شیرویه سرپرستار بخش بیماران کرونایی بیمارستان آیت الله بروجردی بود که با توجه به وخامت حالی که داشتند برای ادامه درمان به بیمارستان مسیح دانشوری تهران اعزام شد که در نهایت بر اثر کرونا جان خود را از دست داد.

شرکت در تجمعات مهمترین عامل ابتلای به کرونا

بنا بر گفته دکتر محمد کاکاوند ، رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان بروجرد ، میزان شیوع کرونا و مرگ و میر ناشی از  این بیماری بالا رفته است و مهمترین عامل شیوع بیماری بخصوص در شهرستان بروجرد شرکت در تجمعات و مراسم های عروسی و عزا است بطوریکه بیشتر کسانی که مبتلا به این بیماری می شوند طی چند روز قبل ، در تجمعاتی ازاین دست شرکت داشته اند.

وی با تاکید بر اینکه نیروها و کادر درمانی دیگر خسته شده‌اند و نیازمند نیرو هستیم، افزود: خیلی از کادر درمانی مبتلا به کرونا شده و تا زمانی‌که مردم رعایت نکنند پیروز نخواهیم شد.

کاکاوند یادآور شد: حساسیت مرم نسبت به این بیماری از بین رفته است و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند.

خستگی نیروی انسانی مجموعه بهداشت و درمان 

کاکاوند با اشاره به فرسودگی و خستگی نیروی انسانی بیمارستان ها و مراکز بهداشت و درمان گفت: کادر بهداشت و درمان بصورت شبانه روزی در سخت ترین شرایط کار می کند و بسیاری از افراد بهداشت و درمان نیز مبتلا شده اند.

وی افزود : تاکنون بیش از ۹۰ نفر از پرسنل بهداشت و درمان شهرستان بروجرد به کرونا مبتلا شده اند و در مواردی پیش آمده که خود ناقل بیماری بوده اند و عضوی از خانواده خود را از دست داده اند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان بروجرد با تاکید بر رعایت دستورالعمل ها گفت: معلوم نیست این شرایط تا کی ادامه دارد و اکنون پرسنل بهداشت و درمان با فرسودگی و خستگی ناشی از کار تمام وقت به سر می برند در حالیکه مردم همچنان می چرخند و این ویروس را انتقال می دهند.

کرونا هیچ دورهمی را نمی طلبد

دکتر شهرام ممدوحی ، معاون شبکه بهداشت و درمان شهرستان بروجرد گفت: موج دوم کرونا و همزمان با تیرماه، میزان مرگ و میر ناشی از کرونا در مقایسه با اسفند و فرودین ماه ۲ یا ۳ برابر شده است که علت عمده آن به فرهنگ مردم و رها کردن رعایت نکات بهداشتی برمی گردد.

وی گفت: شرکت در مراسمات شادی و عروسی و مهمانی های خانوادگی که جوانان از قلیان های مشترک استفاده می کنند یکی از مهمترین علل ابتلا و افزایش شیوع کرونا در بروجرد است در صورتیکه مردم باید به این فرهنگ برسند که این بیماری دوستی و تجمع و مهمانی های شلوغ را نمی طلبد.

همراهی کرونا و آنفلوانزا و پاییزی سخت 

ممدوحی با اشاره به اینکه مهر و آبان سختی پیش رو داریم گفت: به دلیل همپوشانی آنفلوآنزا و کرونا ، مهر و آبان سختی پیش بینی می شود اما یک خوشبینی هم وجود دارد که با رعایت اصول بهداشتی و زدن ماسک توسط مردم می توان امیدوار بود که آنفلوانزا هم کنترل شود.

معاون شبکه بهداشت شهرستان بروجرد در خصوص نحوه اعلام آمار مرگ و میز ناشی از کرونا گفت: افرادیکه تست پی سی آر از آنها گرفته می شود یعنی نمونه از گلو و حلق داده اند را کرونا مثبت باشند را ما بعنوان آمار مبتلایان قطعی به کرونا اعلام می کنیم اما هستند کسانیکه به مطب های خصوصی و یا مراکز ۱۶ گانه مراجعه می کنند که با علائم بالینی مشکوک به کرونا تشخیص داده می شوند.

شفاآنلاین را در اینستاگرام هم دنبال کنید

ممدوحی یادآور شد: اکنون آنچه که بعنوان داروهای خط اول درمان کرونا در کشور است در بروجرد موجود است و مورد استفاده قرار می گیرد بطوریکه در بازدید معاون وزیر بهداشت نیز بر این نکته تاکید شد که آنچه که در درمان اینجا اعمال می شود با بیمارستان مسیح دانشوری برابری می کند.

آنچه در بحران کرونا همه ما از  آن میگریزیم ، همان خطری هست که پرستاران و مجموعه بهداشت و درمان ،خطرش را به جان میخرند بنابراین شایسته است ما بعنوان شهروندانی مسئول با رعایت نکات بهداشتی و دستورالعمل ها اعلام شده به وظیفه خود در مهار کرونا همچنان پایبند باشیم .

ایرنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: