کد خبر: ۲۶۲۶۶۸
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۶ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - 2020August 05
با وقوع این انفجار دوست و دشمن لبنان به میدان آمدند و تقریبا همه با ابراز نگرانی آمادگی خود را برای همکاری و کمک به این کشور اعلام کردند
شفاآنلاین>اجتماعی>عصر دیروز (سه شنبه) انفجار عظیمی بیروت را لرزاند، انفجاری که شدت آن نه فقط در کشور لبنان بلکه در قبرس در ۲۴۰ کیلومتری لبنان نیز احساس شد تا جهان در روزهای پر تنش و آشوب این روزها، از تهدیدهای امنیتی رژیم هایی مانند اسرائیل و آمریکا تا ویروس کرونا، در شوکی بزرگ فرو برود.

به گزارش شفاآنلاین،انفجار بیروت که در بندر این شهر روی داد یکی از شدیدترین انفجارهای تاریخ جهان بشمار می رود به حدی که برخی رسانه های از این انفجار به عنوان هیروشیما و ناکازاکی دوم یاد کردند.

شدت انفجار بیروت به حدی بوده که مرکز لرزه نگاری اردن اعلام کرده که نیروی انفجار بندر بیروت معادل نیروی زلزله‌ای با قدرت ۴.۵ ریشتر بوده است.

با وقوع این انفجار دوست و دشمن لبنان به میدان آمدند و تقریبا همه با ابراز نگرانی آمادگی خود را برای همکاری و کمک به این کشور اعلام کردند.

«حسان دیاب» نخست‌وزیر لبنان از اولین مقامات لبنانی بود که به رغم زخمی شدن همسر و دخترش، به سرعت خود را به محل انفجار رساند و از نزدیک موضوع را پیگیری و دستورات لازم را برای کمک به مجروحان و حادثه دیدگان در سر صحنه اعلام کرد؛ دیاب همچنین سه روز عزای عمومی در لبنان اعلام کرد.

نشست فوق العاده شورای عالی دفاعی لبنان نیز شب گذشته به ریاست میشل عون رییس جمهوری این کشور تشکیل شد و این شورا کمیته‌ای را برای تحقیقات درخصوص علت انفجار بیروت تشکیل داد و اعلام کرد، شدیدترین مجازات در حق عاملان آن إعمال خواهد شد.

شورای عالی دفاعی لبنان با اعلام بیروت به عنوان شهر فاجعه زده همچنین تاکید کرد که هیات عالی امدادرسانی برای کمک به خانواده‌هایی که خانه‌هایشان در پی انفجار تخریب شده، مامور شده است و بندر طرابلس (در شمال لبنان) نیز برای انجام و عهده گرفتن فعالیت‌های بندر بیروت مجهز می‌شود.

«حمد حسن» وزیر بهداشت لبنان نیز بامداد امروز (چهارشنبه) آمار جدید تلفات انفجار مهیب بندر بیروت را ۱۰۰کشته (غیرقطعی) و تعداد زخمی ها را نیز بیش از ۴ هزار نفر اعلام کرد.

وزیر بهداشت لبنان تاکید کرد که هنوز بسیاری از قربانیان انفجار، مفقود هستند و مردم برای پیدا کردن آشنایان خود به اداره حوادث غیر مترقبه بیروت رجوع می کنند.

نخست وزیر لبنان در اظهاراتی دیگر اعلام کرد که در انفجار مهیب بندر بیروت ۲۷۵۰ تن نیترات آمونیوم منفجر شده است.

"قاضی مروان عبود"، استاندار بیروت نیز با اشاره به اینکه نیمی از این شهر در اثر انفجار آسیب دیده یا ویران شده، گفت: انفجار بیروت شبیه به انفجار هیروشیما و ناکازاکی بود.

استاندار بیروت در نشستی با فرماندهان، افسران و نیروهای امنیتی لبنان تاکید کرد که بیروت در روزهای مشابهی در سال ۱۹۸۲ هدف یک حمله خصمانه (حمله رژیم صهیونیستی) قرار گرفت که بخش‌های وسیعی از آن را نابود کرد، اما فرزندان لبنان در دفاع از این شهر تلاش کردند و بسیاری دلاورانه جان باختند.

** اشک تمساح مقامات کشورهای غربی برای مردم لبنان

در حالی که کشورهای غربی به ویژه آمریکا و فرانسه در ماه های اخیر مشکلات فراوانی برای مردم لبنان ایجاد کرده اند و این کشور با بحران شدید اقتصادی دست و پنجه نرم می کند، در اقدامی مزورانه پیام های مختلفی به مقامات لبنان ارسال کردند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با اشاره به انفجار بندر بیروت ادعا کرد: ما آماده ارائه کمک به لبنان هستیم و عمیقاً به خانواده‌های قربانیان این انفجار تسلیت می‌گوییم!.

در همین حال، "مورگان اورتاگوس"، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز بدون اشاره به اقدامات واشنگتن علیه مردم لبنان بر آمادگی کشورش برای ارائه "هرگونه کمک ممکن" به لبنان در پی این انفجار تاکید کرد!.

"ژان ایو لودریان"، وزیر خارجه فرانسه نیز که چند روز پیش به لبنان سفر کرد و با اقدامات مداخله جویانه خود مشکلات مردم این کشور را مضاعف کرده بود نیز مدعی شد، فرانسه در کنار لبنان ایستاده و آماده کمک به این کشور در پی وقوع انفجار در بیروت است!.

در همین راستا "بوریس جانسون"، نخست وزیر انگلیس هم از آمادگی کشورش برای کمک به لبنان خبر داد!.

واکنش مقامات رژیم صهیونیستی در این باره قابل تامل بود؛ با توجه به این که هنوز دقایقی از وقوع انفجار عظیم در بند بیروت نگذشته بود که رسانه‌های رژیم صهیونیستی به نقل از مقام‌های این رژیم گزارش دادند که اسرائیل ارتباطی به انفجار بیروت ندارد!.

جالب تر آن که با توجه به وقوع رویدادی در کشوری دیگر عموما مقامات سیاسی پیام تسلیت و همکاری اعلام می کنند، ولی "آویخای ادرعی" سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی در توئیتی مدعی شد که وزارت جنگ و خارجه اسراییل می توانند کمک‌های انسانی و پزشکی به بیروت اعزام کنند!.

** دلیل انفجار بندر بیروت

بر اساس اعلام برخی رسانه های لبنانی، دو انفجار عصر گذشته در بندر بیروت رخ داده که اولی ناشی از منفجر شدن مقایر زیادی از مواد آتش‌زا بوده و دومی که بسیار شدیدتری بوده مربوط به انفجار مخازن نیترات آمونیوم می باشد که ۲۷۵۰ تن در مخازن بندر بیروت ذخیره شده بود.

برخی منابع لبنانی نیز اعلام کردند که ۴ فروند هواپیمای گشت زنی آمریکا در زمان وقوع دو انفجار بیروت در فضای این شهر در حال پرواز و جاسوسی بوده اند.

نکته قابل تامل تر این که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به این انفجار گفته است که "با تعدادی از ژنرال‌ها صحبت کردم و آنها به من گفتند که انفجار بیروت اینگونه به نظر می‌رسد که ناشی از انفجار یک بمب بوده و این انفجار همچون یک حمله به نظر می‌رسد"!.

موضوع دیگر این که برخی رسانه های لبنانی و شبکه های اجتماعی این کشور تصاویری را از لحظه دو انفجار پخش کرده اند که از سمت جنوب بندر بیروت یک شیِ متحرک (احتمالا موشک) در حال اصابت به این بندر می باشد.

در عین حال دولت لبنان هرگونه گمانه زنی ها درباره انفجار دیروز بندر بیروت را فعلا رد کرد و از رسانه های لبنان درخواست نموده فقط بیانیه‌های دولت این کشور را انتشار دهند.

** اهمیت بندر بیروت

روزنامه الاخبار چاپ لبنان درخصوص اهمیت بندر بیروت می نویسد، بندر بیروت روزانه با ۳۰۰ بندرگاه جهانی در تعامل بود و سالانه پذیرای حدود سه هزار کشتی بوده که عمده صادرات و واردات لبنان از آن صورت می‌گرفت.

بیشتر کالاها و مواد وارداتی از جمله غذا، مواد اولیه، دارو و ابزارهای برقی از طریق این بندر وارد لبنان می‌شد و این بندر، بخش اصلی توانمندی لبنان در ذخیره‌سازی است، زیرا انبارهای بزرگی در آن وجود داشت که کالاهای مختلفی در آن ذخیره می‌شد.

یعنی باید گفت که لبنان امروز مهمترین ورودی کالاهای خود را از دست داده و فعلا نمی‌تواند کالاهای مورد نیاز خود را به سرعت وارد کند، هر چند بندر طرابلس در شمال این کشور از سوی مقامات لبنانی برای ورود کالاها به طور موقت در نظر گرفته شده است.

تمامی سیلوهای گندم این بندر نابود شده است؛ ۹۰ درصد از گندم مصرفی این کشور وارداتی بوده و اکثر آن از طریق ترمینالی انجام می‌شده که در قلب این انفجار قرار داشته است.

نکاتی که نادیده گرفته شد

نکته مهمی که در این خصوص وجود دارد این است که، اوضاع شرایط اقتصادی این روزهای لبنان به دلیل توطئه آمریکا و فرانسه بسیار بغرنج شده است؛ هم اکنون بحران اقتصادی و سقوط ۷۰ درصدی ارزش لیره مقابل دلار، لبنان را با مشکلات عدیده‌ داخلی و خارجی روبه‌رو کرده است بحدی که دلار آمریکا که تا چند ماه پیش با ۱۵۰۰ لیر لبنان معامله می شد در روزهای گذشته با ۸۰۰۰ تا ۹۰۰۰ لیره معامله شده است و بانک های لبنان نیز مقدار کمی از سپرده های سپرده گذاران را به دلیل بحران مالی به آنها باز می گرداند.

در چند ماه اخیر فساد موجود در دولت قبلی لبنان موجب اعتراضات شدید مردم این کشور شد و همین امر موجب گردید که دولت غربگرای سعد الحریری در پنجم آبانماه سال گذشته استعفا و در دوم بهمن ماه نیز  "حسن دیاب" که فردی ملی گرا و بدون گرایش به جریان های سیاسی لبنانی بود سکان هدایت کابینه لبنان را با اعتماد میشل عون رییس جمهوری و سپس پارلمان این کشور به عهده گرفت؛ فردی که توانست دست های برخی از عوامل داخلی و خارجی در بحرانی کردن لبنان را نمایان کند و در اقدامی که اکثر ناظران منطقه آن را بی سابقه خواندند، اوضاع آشفته لبنان را تا حدودی سر و سامان دهد.

در چند ماه اخیر بحران تحمیلی اقتصادی به لبنان موجب شده تا مواد غذایی  و بسیاری از کالاها ۸۰ درصد در این کشور افزایش قیمت داشته باشد و نگرانی عمده در میان اقشار مردم لبنان این است که انفجار عظیم دیروز تیر خلاصی بر اقتصاد متزلزل لبنان باشد که تحت تاثیر ویروس کرونا و مشکلات عدیده دیگری قرار گرفته که این روزها دامنگیر لبنانی‌ها شده است.

بندر بیروت تا دیروز گلوگاه اصلی ورود کالا و غذا به لبنان بود و نابودی آن بیش از پیش کسب و کارها و مشاغل در این کشور را تحت تاثیر منفی خود قرار خواهد داد، اما مردم لبنان طی چهار دهه اخیر ثابت کرده اند که مشکلات از این بدتر را همچون اشغال این کشور توسط رژیم صهیونیستی در دهه 80 میلادی قرن گذشته و برخی همپیمانان داخلی آن را با همدلی و وحدت گذرانده اند و در سال های اخیر نیز زندگی نسبتا آرامی داشته اند.

از این رو کارشناسان مسایل منطقه معتقدند که هر چند انفجار عصر دیروز لبنان که ابعاد آن هنوز ناشناخته می باشد، همچون گردنه ای است که مردم لبنان از آن نیز به سلامتی عبور خواهند کرد.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: