کد خبر: ۲۶۲۴۰۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - 2020August 01
آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که خانواده سالم به چه خانواده‌ای گفته می‌شود و یک خانواده سالم باید از چه ویژگی‌هایی برخوردار باشد، یا نه اصلا خود شما از یک خانواده سالم برخوردار هستید؟


شفاآنلاین>اجتماعی>اغلب اوقات زمانی که از خانواده کارآمد و پویا سخن به میان می‌آید ذهن انسان به سمت رفاه مادی و لزوما برطرف کردن نیازهای مادی اعضای خانواده به ویژه فرزندان سوق پیدا می‌کند، این در حالی است که تنها لازمه یک خانواده سالم و در عین حال پویا و کارآمد تامین امکانات مادی، تهیه مسکن و محل سکونت بهتر نیست بلکه خانواده سالم نیازهایی فراتر از نیازهای مادی را می‌طلبد.

اعضای یک خانواده به ویژه فرزندان فراتر از نیازهای مادی به همدلی، همراهی، در آغوش کشیده شدن، دیده شدن و مورد توجه قرار گرفتن و دوست داشتن و دوست داشته شدن از سوی والدین خود نیازمند هستند و اساس خانواده‌ای سالم بر صداقت، اعتماد و اجازه بیان احساسات و عواطف هر یک از اعضا خانواده بنا نهاده شده است.

یک استاد جامعه‌شناسی می‌گوید: آنچه که سبب شده که خانواده‌های امروزی نسبت به گذشته از دوام کمتری برخوردار باشند غیاب و نبود اعتماد در خانواده‌ها است.

به گزارش شفاآنلاین:اکبر ولدبیگی در خصوص لزوم اعتماد در یک خانواده سالم اظهار کرد: امروزه پایین آمدن ستون‌های اعتماد یک خانواده، سقف خانواده‌های امروزی را نیز کوتاه کرده است.

وی عنوان کرد: مشغولیات فکری و شغلی، تغییر ذائقه‌ها و سلیقه‌های عشقی در عصر حاضر قداست گذشته را از بین برده است.

ولدبیگی افزود: هرچند که خانواده و انتخاب در گذشته نیز دل‌مشغولی‌ها و بن‌بست‌های خاص خود را داشت اما با این حال ویژگی‌ خانواده قدیم بر زندگی‌های امروزه برتری از ماندگاری و ثبات بیشتری برخوردار است زیرا زندگی‌های قدیم تلاش و کوشش دو طرفه را به همراه داشته است.

وی ادامه داد: ماحصل زندگی‌های قدیم و تربیت نسل‌های دهه 50، 60، 70 بوده که همانگونه که می‌بینید معرفت، نجابت و بزرگواری انسانی در رگ و پوست آن‌ها ریشه دوانده و این ویژگی‌ها تا زمان حاضر نیز در وجود آن‌ها نهادینه شده است.

اکبر ولدبیگی با اشاره به اینکه سلامت عاطفی و هوش عاطفی از نکات مهم در بحث خانواده‌های امروزی است بیان کرد: هوش‌بهر با هوش عاطفی بسیار متفاوت است و هوش عاطفی شامل مهارت‌هایی است که در زندگی مشترک به کارگیری آن‌ها ضروری است، این را به خاطر داشته باشید که سواد مالی، اندوخته‌های مالی، افزایش کیفیت رفاه زندگی و تغییر محل سکونت تنها لازمه داشتن یک خانواده سالم نیست.


وی خاطرنشان کرد: هوش عاطفی یکی از ضروریات خانواده‌های امروزی است به این معنی که ما برای عزیزترین و مهم‌ترین فرد زندگی خود وقت بگذاریم و آن‌ها را مدیریت عاطفی کنیم.

به گفته این جامعه‌شناس، آشفتگی‌های درون خانوادگی، به وجود آمدن مثلث‌های عشقی، خودکشی فرزندان، بچه‌های فراری و طلاق‌های زودهنگام همه و همه ماحصل خلاهای عاطفی در خانواده‌ها است.

اکبر ولدبیگی با تاکید بر این مسئله که هوش عاطفی جبرانی برای همە کمبودها است، تصریح کرد: لازم است خانواده‌ها قبل از اقدام به فرزندآوری این نکته را در نظر داشته باشند که آیا از شایستگی‌ عاطفی لازم برخوردار هستند یا خیر؟ متاسفانه خانواده‌ها قبل از درنظر گرفتن شایستگی‌های عاطفی، شایستگی مالی را ملاکی برای فرزندآوری می‌دانند.

وی از دیگر مشکلات موجود در خانواده‌های امروزی را عشق‌های یک طرفه‌ای خواند و گفت: عشق‌های یک طرفه زمینه‌ساز مشکلات و دردسرهای عاطفی بسیاری در زندگی است؛ از همین رو بیان عواطف و احساسات خود یک هنر است و زمانیکه از سواد عاطفی سخن می‌گوییم منظور توانایی افراد در بیان احساسات عاطفی است.

ولدبیگی تاکید کرد: بهتر آن است که خانواده‌ها به جای دغدغه در خصوص خرید لباس‌های مارک‌دار و امکانات آنچنانی برای فرزندان، در طول شبانه‌روز ساعاتی را به ناز و نوازش و مورد توجه قرار دادن فرزندان خود اختصاص دهند و عملا به آن‌ها اثبات کنند که دوستشان دارند.

وی در خصوص والدینی که صرفا از عینک مادیات به زندگی نگاه می‌کنند، عنوان کرد: لازم است که خانواده‌ها به ویژه والدین در امر ازدواج به جای استفاده از حسن نیت گمراه کننده چاشنی عقلانی را که منجر به تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی درست خواهد شد افزایش دهند و به هیچ‌وجه اجازه ندهند که احساسات بیش از حد جلوی عقل و تصمیم‌گیری صحیح آن‌ها را بگیرد.

این جامعه‌شناس در ادامه سخنان خود اظهار کرد: تغییر اولویت در زندگی هوشمندی دیگری است که به بهتر شدن کیفیت زندگی منجر خواهد شد.

ولدبیگی تاکید کرد: اگر اولویت‌های زندگی ما در حال حاضر با چاشنی لذت همراه نیست بهتر است اولویت‌های زندگی خود را تغییر داده و زندگی خود را براساس اولویت‌های مهم در زندگی پیش ببریم.

به گفته وی، بهتر آن است که دیدگاه‌های کمال‌گرایانه در خصوص بحث ازدواج را کنار گذاشته و بر این باور باشیم که ازدواج پک دردسرها و کنار آمدن با مشکلات و خالی نکردن میدان زندگی است، زیرا تقبل دردسرها خود به نوعی نمایانگر پختگی و بلوغ عاطفی است.

ولدبیگی عنوان کرد: راز یک ازدواج و زندگی موفق در صبوری، تحمل دردسرها، دوری گزینی از کمال گرایی و آرمان‌گرایی در زندگی است.


تعاملات درون خانوادەای در دوران کرونا

اکبر ولدبیگی در ادامه اذعان کرد: واقعیت آن است که کرونا بیش از آنکه یک بحران فیزیکی، فیزیولوژیکی یا جسمی را به دنبال داشته باشد، خلا روانی بسیاری را در جامعه ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: آمارهای انجام شده در سطح کشوری و استانی بیانگر آن است که کرونا بیش از هر زمان دیگری افسردگی‌ها، خودکشی‌ها، تنهایی‌ها، تنش‌های درون خانواده‌ و سوءتفاهم‌ها را افزایش داده است.

ولدبیگی اضافه کرد: ایزولاسیون یا قرنطینه خانگی تا زمانی معنی دارد و اگر ادامه‌دار شود به یک دردسر عظیم مبدل خواهد شد، زیرا دوری از تفریحات، دورهمی‌ها، باهم بودن‌های خانوادگی و دوستانه شرایط را به ویژه برای کودکان سخت و طاقت‌فرسا کرده و هوشمندی عاطفی در این دوران به معنای انجام بازی‌های جمعی و خانوادگی و وقت‌گذرانی با فرزندان است.

وی بیان کرد: از آنجایی که بسیاری از والدین به دلیل مشغله کاری بیش از حد نتوانسته‌اند آنچنان که شاید و باید برای فرزندانشان وقت بگذارند، حال فرصت مناسبی برای باهم بودن‌های بیشتر با فرزندان است.

اکبر ولدبیگی تصریح کرد: فرزندان به والدین خوب سرپرست بیشتر از والدین ثروتمند علاقه‌مند هستند و این نکته را باید به خاطر داشت که لزوما رفاه مادی که امروزه به یک اولویت در زندگی انسان‌ها تبدیل شده؛ نمی‌تواند بسیار کارآمد باشد.

وی با اشاره به لزوم افزایش هزینه‌های مصرفی فرهنگی در سبد خانوارهای ایرانی اشاره و عنوان کرد: متاسفانه کشور ایران با تمدن 3 هزار ساله خود کمترین میزان مصارف فرهنگی را در سبد خانوار دارد و 4 درصد میزان مصرف فرهنگی خانوار در کشور فرهیخته‌ای همچون ایران به راستی قابل قبول نیست و منظور از اولویت‌بندی‌های زندگی اهمیت به مسائل فرهنگی است و باید این مهم را به فرزندان خود آموزش داد.

به گفته این جامعه‌شناس، آرمانگرایی و کمال‌گرایی مهلک‌ترین دامی است که انسان می‌تواند در دام آن گرفتار شود و باید این را بپذیریم که همه انسان‌ها قرار نیست ما را درک کنند، زیرا با پذیرش این مسئله در کنار اینکه زندگی هم برای ما و هم برای دیگران دلچسپ‌تر خواهد شد سبب کاهش سطح توقعات و انتظارات دیگران خواهد شد.

اکبر ولدبیگی اظهار کرد: دوست داشتن و دوست‌ داشته شدن چه برای شریک زندگی چه برای فرزندان باهم معنی پیدا می‌کند، به ویژه فرزندان بیش از هر نیازی در زندگی به عشق و دوست داشتن و احساس تعلق نیازمندند و سایر نیازها بعد از احساس تعلق معنی خواهد یافت.

وی ادامه داد: همه مباحث انجام شده در چارچوبی به نام مدیریت هوشمند زندگی جای می‌گیرد و هوش‌بهر کسی است که از هوش عاطفی لازم در زندگی برخوردار باشد، زیرا داشتن هوش عاطفی زندگی لذت‌بخشی را برای ما و دیگران فراهم خواهد کرد.

شفاآنلاین را در اینستاگرام هم دنبال کنید


به گفته این جامعه‌شناس، این اصل را در زندگی خود بپذیرید که هیچ انسانی کامل نیست و انسان‌ها موجوداتی ناقص‌الخلقه هستند، و کوتاه آمدن در زندگی در بسیاری از مواقع از بار هزینه‌های اضافی زندگی کم خواهد کرد.

ولدبیگی در پایان یادآور شد: اگر کانون زندگی را همچون مدرسه‌ای بدانیم که هرروز در آن مشغول یادگیری هستیم؛ قطعا به میزان ثبات و ماندگاری زندگی‌ کمک خواهد کرد.

ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: