کد خبر: ۲۶۰۸۹۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۵ - ۱۶ تير ۱۳۹۹ - 2020July 06
بسیاری از کشورها، شهرها و ایالت‌های جهان برای جلوگیری از گسترش بیماری کرونا تلاش می‌کنند و یکی از مهم‌ترین روش‌ها در آلوده نشدن افرا سالم، رعایت فاصله اجتماعی و حضور نیافتن در تجمعات است.

شفاآنلاین>سلامت>یکی دیگر از مواردی که موجب گسترش بیماری کویید-19 می‌شود، برگزاری مراسم ترحیم است به همین دلیل از آغاز همه‌گیری این بیماری، برگزاری مراسم تدفین و ترحیم نیز دستخوش تغییر شده ومحدودیت‌هایی برای حضور در این مراسم اجرا می‌شود.

به گزارش شفاآنلاین:بسیاری از کشورها، شهرها و ایالت‌های جهان برای جلوگیری از گسترش این بیماری تلاش می‌کنند و یکی از مهم‌ترین روش‌ها در آلوده نشدن افرا سالم، رعایت فاصله اجتماعی و حضور نیافتن در تجمعات است. کشورهای مختلف مراسم عروسی و عزا را محدود کردند؛ ایتالیا خدمات تشییع‌جنازه سنتی را ممنوع کرده است و مقامات ایرلندی به برگزارکنندگان مراسم تشییع‌جنازه اعلام کرده که فقط اعضای نزدیک خانواده می‌توانند در مراسم حضور یابند.

جیمی هارپر، مدیر دفتر برگزاری مراسم تدفین  Nunn and Harperدر رم گفت: مراکز تدفین دستورالعمل‌هایی دریافت کردند که شامل اصلاحاتی جزئی در این زمینه است. مطابق دستورات مراکز کنترل بیماری‌ها وزارت بهداشت ایالتی نیویورک و سایر مقامات، مراسم تشییع‌جنازه بهتر است از طریق تلفن یا از طریق وب‌سایت انجام شود. علاوه بر این در مراسم حضوری، فاصله اجتماعی رعایت شود و از ضدعفونی‌کننده‌ها در همه اماکن استفاده و بعد از مراسم نیز تمامی مکان ها ضدعفونی شوند.

شفاآنلاین را در اینستاگرام هم دنبال کنید


هارپر گفت: به انجمن تشییع‌جنازه اطلاع داده شد که خانواده متوفی در مراسم حضور می‌یابند به همین دلیل مواردی مانند صابون‌های ضد باکتریایی، ضدعفونی‌کننده‌ها و دستگاه‌های تهویه قدرتمند قرار داده‌شده است و تمیزکاری و نظافت به‌سرعت انجام می‌شود و کارمندان با جدیت امکانات لازم را فراهم می‌کنند.

کارشناسان معتقدند لغو مراسم تشییع‌جنازه موجب اندوه بیشتر افراد در این زمان می‌شود. به گفته یکی از مدیران مراکز تدفین و نگهداری متوفی، این تعداد مرگ‌ومیر بی‌سابقه است، البته این موارد در زمان جنگ و یا دیگر حوادث نیز رخ می‌دهد.

استاد و نویسنده ایتالیایی گفت: دو دهه گذشته شاهد دو تغییر بزرگ در مراسم عزاداری بودیم؛ یکی از این موارد برگزاری مراسم به‌صورت آنلاین و دیگری تجمع افراد در رسانه‌های اجتماعی برای برگزاری مجلس ختم بوده است.

لغو برگزاری مراسم تدفین ممکن است موجب اندوه بیشتر طی همه‌گیری شود و حتی ممکن است قوانین برگزاری مراسم به شیوه کنونی پس از کنترل بیماری همه‌گیر کرونا به شکلی برجسته‌تر باقی بمانند. وی گفت که رویدادهای مهم پیش‌ازاین نیز باعث تغییر در روند تدفین شده است.

وی در ادامه افزود که من فکر می‌کنم چنین رویدادی موجب تغییر در رفتار افراد شود. اما سنت، قدرت بزرگی است و تا زمانی که قانون اجازه این کار را بدهد مراسم تشییع‌جنازه و یادبودها حتی با تعداد کم به‌صورت حضوری و طبق سنت همچنان ادامه خواهد داشت.

آیین‌های رسمی و غیررسمی مرتبط با سوگواری عزیزان تسلی بازماندگان است اما سلامتی افراد نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. برای برگزاری مراسم سوگواری برای به حداقل رساندن شیوع عفونت کروناویروس (COVID-19) توصیه‌های بهداشتی ارائه‌شده است. این توصیه‌ها نه‌تنها برای مراسم عمومی بلکه مراسم خانوادگی نیز باید در نظر گرفته شود.

به جوامع، سازمان‌ها و افراد اکیدا توصیه می‌شود برای کاهش خطر ابتلا به عفونت کروناویروس (COVID-19) در میان عزاداران که برای احترام در مراسم حضور یافتند توجه شود همچنین باید به محافظت از افرادی که ازنظر بالینی آسیب‌پذیر هستند و احتمال ابتلا در آنان بیشتر است، دقت بیشتری شود.

تعداد عزاداران تا حد ممکن محدود شود و کمترین فاصله ایمن، حداقل فاصله دو متر بین افراد است.

در مراسم، اعضای خانواده فرد، نزدیکان و اگر حضور این افراد امکان‌پذیر نبود دوستان نزدیک می‌توانند شرکت کنند.

عزاداران همچنین باید هنگام حضور در مراسم تشییع‌جنازه، توصیه‌های مربوط به فاصله اجتماعی را رعایت کنند.

در عزاداری‌هایی که اعضای خانواده به دلیل ابتلا به کویید-19 به مدت 14 روز قرنطینه هستند و یا علائم بیماری کروناویروس (COVID-19) ندارند، باید زمان حضور خود در مراسم خاک‌سپاری را کاهش داده تا زنجیره انتقال را از بین ببرند.

همچنین باید عزادارانی که ازنظر بالینی آسیب‌پذیر هستند در مراسم سوگواری کمتر حضور یابند و پروتکل‌های حفاظتی را رعایت کنند.

هر فرد دارای علائم که نشانه بیماری کروناویروس (COVID-19) است مانند سرفه مداوم جدید، درجه حرارت بالا یا از بین رفتن یا تغییر حس بویایی و چشایی نباید در مراسم تشییع‌جنازه شرکت کند، زیرا خطرآفرین خواهند بود و در صورت لزوم باید در مکانی بسیار دورتر حضور یابند.

شرایط مکان برگزاری مراسم خاک‌سپاری

افرادی که اقدام به برگزاری مراسم خاک‌سپاری می‌کنند باید به توصیه‌های زیر عمل کنند:

تعداد عزاداران را محدود کرده تا فاصله ایمن حداقل 2 متر  بین افراد حفظ شود.

اندازه و شرایط محل برگزاری، حداکثر تعداد قابل‌پذیرش را تعیین می‌کند درحالی‌که مسافت اجتماعی را نیز تسهیل می‌کند، تعداد عزاداران را تا حد امکان به حداقل برسانید.

مدیران محل باید اطمینان حاصل کنند که امکانات شستشوی دست با صابون و آب گرم و ضدعفونی‌کننده دست فراهم باشد.

مدیران محل باید چگونگی مدیریت ورود و خروج گروه‌ها را در داخل و خارج از سالن‌های خود در نظر بگیرند تا همپوشانی بین گروه‌های مختلف به حداقل برسد و زمان کافی برای تمیز کردن فراهم شود.

مدیران محل باید با باز کردن پنجره‌ها و درها در صورت امکان از حداکثر تهویه محل استفاده کنند.

عزاداران همچنین باید هنگام حضور در مراسم تشییع‌جنازه، توصیه‌های مربوط به فاصله اجتماعی را رعایت کنند. اگر عزاداران از وسایل حمل‌ونقل مشترک با دیگران استفاده می‌کنند و امکان فاصله گرفتن اجتماعی امکان‌پذیر نیست، باید چهره خود را بپوشانند.

عزاداران به‌طور سنتی با بغل کردن، بوسیدن و دست دادن احساس همدردی خود را ابراز می‌کنند اما در زمان کنونی این موارد با خطر انتقال بیماری هرماه شده درنتیجه از بغل کردن و بوسیدن جدا اجتناب کنید.

آیا از امکانات تفریحی مانند سالن اجتماعات می‌توان برای تشییع‌جنازه استفاده کرد؟

می‌توان از یک مرکز تفریحی با رعایت فاصله اجتماعی حدود 50 عزادار شرکت کنند. محل برگزاری باید طبق قانون برای هر فرد چهار مترمربع باشد.

مکان‌های عبادی

در حال حاضر کلیه اماکن عبادی همه مذهب‌ها باز هستند و افراد می‌توانند از این اماکن برای عبادت یا برگزاری مراسم مذهبی حداکثر تا 20 نفر استفاده کنند. البته باید با رعایت فاصله ایمن و با کمترین تعداد کارکنان برای پذیرایی، مراسم برگزار شود.

تعطیلی برخی خدمات در زمان برگزاری مراسم

درحالی‌که تعدادی از فعالیت‌های مذهبی به‌طور سنتی نیاز به نزدیکی یا به اشتراک گذاشتن فنجان یا بشقاب دارند، این مهم است که فاصله فیزیکی خود را حفظ کنیم. همچنین از اشتراک وسایل خودداری کرده و سعی کنیم اشیاء مشترک را لمس نکنیم .

چه نوع خدمات یا مراسم‌هایی را می‌توان در یک مکان عبادی برگزار کرد؟

خدمات متعدد و یا مراسم‌های مختلفی را می‌توان در این مکان‌ها برگزار کرد، اما نظافت باید بین خدمات یا مراسم انجام شود. باید بین خدمات یا مراسم زمان کافی باشد تا خطر ازدحام جمعیت در ورودی‌ها و خروجی‌ها کاهش یابد و نظافت و ضدعفونی کردن امکان‌پذیر شود.

مجازات سرپیچی از این قوانین در استرالیا

پلیس می‌تواند جریمه نقدی خود را به مبلغ 1652 دلار برای افراد و 9913 دلار برای مشاغل به دلیل عدم رعایت موارد ذیل اعمال کند:

• امتناع یا عدم اجرای دستورالعمل‌های اضطراری

• امتناع یا عدم انجام دستورالعمل‌های بهداشت عمومی

• امتناع یا عدم انجام دستورالعمل‌ها توسط معاون بهداشتی و درمانی جهت ارائه اطلاعات.

جریمه‌ها حداکثر 20هزار دلار برای افراد و 100هزار دلار برای مشاغل از طریق دادگاه اجرا می‌شود.

ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: