کد خبر: ۲۶۰۷۴۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۰ - ۱۳ تير ۱۳۹۹ - 2020July 03
در انرژی‌های تجدید پذیر حرکت بسیار خوبی در این دولت صورت گرفته و نیروگاه های خورشیدی می تواند ظرفیت خوبی برای تولید برق پاک و بدون آلودگی باشد
شفاآنلاین>اجتماعی>چند سالی است که توجه به انرژی‌های تجدیدپذیر بیشتر شده است؛ تاجایی که حتی دولت پیشنهادهایی را برای درآمدزایی مشترکان از پشت‌بام‌ها مطرح کرده و به تازگی نیز رییس جمهوری اعلام کرد که باید با توسعه تکنولوژی در این زمینه هر کسی بتواند پشت بام خانه خود را به یک نیروگاه خورشیدی تبدیل و برق مورد نیاز خود را تامین کند و مازاد آن را به دولت بفروشد.

به‌گزارش شفاآنلاین، با توجه به این‌که ایران سالانه بیش از ۲۹۰۰ ساعت از آفتاب بهره‌مند است، یکی از کشورهای مناسب جهان در حوزه تولید انرژی‌های خورشیدی به شمار می‌رود؛ به گونه‌ای که مشترکان خانگی می‌توانند با خرید پنل خورشیدی و تاسیس نیروگاه روی پشت‌بام خانه خود، علاوه بر تامین نیاز، مازاد برق تولیدی‌شان را نزدیک به ۱۰ برابر گرانتر از تعرفه فروش برق از مشترکین عادی به شرکت توزیع برق بفروشند.

از سال ۱۳۹۵ تاکنون، پیرو مصوبه وزیر نیرو درباره خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر، عقد قرارداد خرید تضمینی برق خورشیدی از مشترکان غیردولتی آغاز شد و با توجه به روند فرهنگ‌سازی، استقبال شهروندان از این طرح رشد چشم‌گیری داشت؛ تاجایی که تاکنون بیش از ۴۳۰۰ نیروگاه کوچک پشت بامی توسط مردم در سطح کشور ایجاد شده است.

به‌تازگی نیز حسن روحانی - رییس جمهور - در این باره گفت: در انرژی‌های تجدید پذیر حرکت بسیار خوبی در این دولت صورت گرفته و نیروگاه های خورشیدی می تواند ظرفیت خوبی برای تولید برق پاک و بدون آلودگی باشد و این مهم است که در نیروگاه‌های خورشیدی از کیلووات به مگاوات رسیده ایم. باید با توسعه تکنولوژی در این زمینه هر کسی بتواند پشت بام خانه خود را به یک نیروگاه خورشیدی تبدیل و برق مورد نیاز خود را تامین کند و مازاد آن را به دولت بفروشد.

اما محمد ساتکین - معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان ساتبا - درباره وضعیت فعلی نیروگاه‌های پشت بامی و ظرفیت موجود برای این طرح گفت: متقاضیان می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه مهرسان یا مراجعه حضوری به شرکت‌های توزیع نیروی برق نزدیک محل سکونت و احداث نیروگاه، نسبت به دریافت مجوز مربوطه و عقد قرارداد خرید تضمینی برق به مدت ۲۰ سال اقدام کنند.

وی با بیان اینکه مشترک باید به شرکت توزیع برق محل سکونت خود مراجعه و قرارداد ساده‌ای را که از قبل طراحی شده، امضا ‌کند، افزود: از حدود ۳۰ تا ۴۰ پیمانکاری که در هر شهری فعال هستند، یک پیمانکار انتخاب و نیروگاه ظرف سه تا چهار روز احداث می شود. شرکت توزیع نیز بر اساس قرارداد، کنتور را برای مشترک نصب می‌کند و همان لحظه خرید برق انجام می‌شود.

به گفته معاون وزیر نیرو مشترک باید سیستم‌های مورد نیاز را خریداری و با همکاری و مشاوره وزارت نیرو نصب کند. اگر مشترک تصمیم داشته باشد، برق تولیدی را به شبکه تزریق کند، وزارت نیرو کنتور را قرائت کرده و هزینه برق تولیدی به صورت ماهانه به آن‌ها پرداخت می‌شود.

ساتکین با بیان اینکه این نوع نیروگاه در مقایسه با سایر پروژه‌های تجدیدپذیر دارای دوره بازگشت سرمایه کوتاه‌تری هستند، تصریح کرد: تأسیس این نیروگاه‌ها در شهر تهران که فضای باز برای تأسیس و استفاده از نیروگاه وجود ندارد، یک مزیت محسوب می‌شود. به همین دلیل در راستای سیاست‌هایی که دولت و وزارت نیرو به خصوص طی سه تا چهار سال گذشته برای حل این مشکل داشته است، تسهیلات و پتانسیل‌های خوبی را برای جلب سرمایه‌گذاری در این بخش چه در تهران و چه در سایر استان‌ها در نظر گرفته است.

به گفته وی با شخصی که نیروگاه خورشیدی تأسیس کند، قرارداد ۲۰ سال خرید تضمینی امضا خواهد شد. هم‌چنین برق تولیدی بیش از ۱۰ برابر مبلغی که یک مشترک به وزارت نیرو پرداخت می‌کند، از مشترک خریداری می‌شود. این مشترکان هم می‌توانند برق تولیدی را خودشان مصرف کنند و هم می‌توانند به شبکه توزیع وصل شوند.

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه کلیه مشترکان متقاضی می‌توانند از ظرفیت‌های زیر کیلووات تا ۱۰۰ کیلووات و تا سقف قدرت انشعاب، مولد خورشیدی احداث کنند، گفت: درصورتی که تعداد افراد علاقمند به سرمایه‌گذاری در این کار بالا باشد، این کار از طریق سازمان ساتبا امکان‌پذیر خواهد بود.

ساتکین با بیان این‌که انرژی تولیدی مولدهای منصوبه از محل خرید تضمینی برق خورشیدی، از طریق کنتورهای هوشمند طرح فهام در هر دوره قرائت، قرائت شده و به حساب مالک مولد واریز خواهد شد، گفت: مبلغ خرید تضمینی به ازای برق تزریق شده براساس قرائت دستگاه‌های اندازه‌گیری و صورت حساب صادره خواهد بود. قرائت به صورت دوره‌ای توسط مأمور قرائت این شرکت انجام و براساس صورتحساب و جدول تعرفه، هزینه فروش برق به متقاضی در فواصل زمانی معین و پس از تأیید صورت وضعیت توسط شرکت ساتبا، از سوی شرکت توزیع برق پرداخت خواهد شد.ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: