کد خبر: ۲۵۹۶۶۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۴ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - 2020June 17
با گسترش ویروس کرونا در ماه‌های اخیر اگرچه افت شدید تقاضای پناهندگی به عنوان یکی از آثار شیوع بیماری در همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا اتفاق افتاده است
شفاآنلاین>اجتماعی>نارضایتی عمیق پناهجویان از محیط کنونی زندگی خود و تمایل به رسیدن به آرمانی مبهم، تصمیم دشواری است که پای مهاجران آفریقایی و لاتین‌تبار را به کشورهای اروپایی از جمله اسپانیا می‌کشاند.

به گزارش شفاآنلاین،میلیون‌ها مهاجر آفریقایی و لاتین‌تبار هر ساله با رویای دست یافتن به زندگی بهتر، قدم در راهی پر فراز و نشیب می‌گذارند و این نقطه شروع ماجرای تلخ و دراماتیک مهاجرت است؛ داستان تلخی که هر لحظه تحت تاثیر مسائلی همچون ظرفیت محدود پذیرش و قوانین سختگیرانه کشورها محکوم به شکست است.

نمونه بارز این مطلب، اقدام سال گذشته دولت اسپانیا در بازگرداندن ۱۱ هزار مهاجر مراکشی و الجزایری بود که اگرچه پس از تحمل مشقت فراوان به رویای زندگی در کشوری اروپایی دست یافته بودند اما اراده‌ای در تغییر این مسیر نداشتند؛ و این عاقبت ۳۰ درصد از حدود ۳۰ هزارو ۸۰۰ مهاجری بود که با ترسی همیشگی در این کشور زندگی می‌کنند.   

اسپانیا اگرچه یکی از اصلی‌ترین مقاصد دنیا در ورود مهاجران غیرقانونی، ثبت نشده و بدون مدارک شناسایی است که سوار بر قایق یا با پریدن از حصارها  و یا حتی ورود از طریق پروازهای بدون ویزا خود را به این کشور اروپایی می‌رسانند اما برخورد دولت اسپانیا در بازگرداندن این مهاجران در مقایسه با بسیاری از کشورها، سختگیرانه نبوده و منعطف‌تر است.  

براساس اطلاعات سازمان بین‌المللی مهاجرت، شمار مهاجرانی که در سال‌های اخیر وارد اسپانیا شدند، تقریبا نیمی از شمار کل مهاجران غیرقانونی را تشکیل می‌دهند که از طریق مدیترانه به کشورهای اروپایی رسیدند؛ به گونه‌ای که اسپانیا به دروازه اصلی‌ ورود مهاجران غیرقانونی که از آفریقا می‌آیند تبدیل شده و به طور چشمگیری از کشورهایی همچون ایتالیا، یونان، قبرس و مالت سبقت گرفته است.

با گسترش ویروس کرونا در ماه‌های اخیر اگرچه افت شدید تقاضای پناهندگی به عنوان یکی از آثار شیوع بیماری در همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا اتفاق افتاده، اما میزان آن در هیچ یک از کشورها به اندازه اسپانیا با ثبت بیش از ۳۷ هزار و ۴۰۰ مورد مهاجرت در سال جاری، محسوس نبوده است.  

بیشتر پناهجویان علاقمند رفتن به اسپانیا از کشورهای ونزوئلا، کلمبیا و آمریکای مرکزی هستند که به دنبال لغو و توقف پروازها و اعمال محدودیت‌های سختگیرانه در فرودگاه‌ها و مبادی ورودی به دلیل گسترش ویروس کرونا در این کشور، مهاجرت این افراد به اسپانیا عملا امری غیرممکن است.

تمایل به مهاجرت برای ترسیم چشم‌اندازی بهتر در آینده، منطقی و قابل درک است، اما آنچه اهمیت دارد، فقدان آگاهی و درک نادرست و عدم شناخت واقعیتی است که به عنوان مبنای تصمیم‌گیری مهاجران، پیامدهای غیرقابل جبرانی را برای آنها به بار می‌آورد؛ بسیاری از مهاجران انواع خطرها را به جان می‌خرند تا در بهترین حالت، ساده‌ترین دشواری آنها پس از گذشت از این دوران، یافتن یک سقف باشد؛ بنابراین علاوه بر ترس همیشگی اخراج از این کشورها، بحران فقر نیز در اروپای ثروتمند در انتظار این پناهجویان خواهد بود.  

با نگاهی به فهرست کشورهای مهاجرفرست از جمله کامرون، بورکینافاسو، بروندی و مالی در می‌یابیم که بی‌ثباتی سیاسی، فقر، قحطی، خشونت‌های قومی و درگیری‌های مسلحانه به طور مشترک بر اوضاع این کشورها حاکم است. وینته مینوتوس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: