کد خبر: ۲۵۹۴۲۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۶ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - 2020June 13
اين رکود اقتصادي بي سابقه را ضربه سياسي بزرگي به ترامپ دانست و نوشت که به طور تاريخي رکود در سال انتخابات، کار دست رئيس جمهوري وقت داده است
شفاآنلاین>سلامت>ورود رسمي اقتصاد آمريکا به رکود، شايد بدترين خبر براي دونالد ترامپ است که کمتر از پنج ماه تا انتخابات رياست جمهوري فاصله دارد.

به گزارش شفاآنلاین،بحران اقتصادي آمريکا به شکل غير منتظره‌اي در نتيجه همه‌گيري ويروس کوويد-۱۹ در اين کشور آغاز شد.

اين سريع‌ترين و عميق ترين رکود اقتصادي است که تاکنون در تاريخ ايالات متحده به ثبت رسيده است. در نتيجه اين بحران، بيش از ۴۰ ميليون آمريکايي در چند ماه گذشته شغل خود را از دست داده و بيکار شده‌اند. همچنين بيش از نيمي از کل خانوارهاي با درآمد کم در ايالات متحده و يک چهارم کل بزرگسالان در اين کشور، بخشي از درآمد خود را از دست داده‌اند.

 اين رکود اقتصادي بي سابقه را ضربه سياسي بزرگي به ترامپ دانست و نوشت که به طور تاريخي رکود در سال انتخابات، کار دست رئيس جمهوري وقت داده است.

داده‌هاي چرخه‌هاي تجاري و شروع و پايان رکود اقتصادي از دهه ۱۸۵۰ ميلادي، زماني که فرانکلين پيرس رئيس جمهوري آمريکا بود، نشان مي‌دهد که رابطه مستقيم ميان رکود در سال انتخابات و شکست انتخاباتي رئيس جمهوري وقت به چشم مي‌خورد.

از ديد بلومبرگ، ترامپ يک نگون‌بخت تمام عيار است؛ زيرا که رکود اقتصادي در سال انتخابات رياست جمهوري بسيار نادر بوده است.

ترامپ کاملا از تهديد رکود براي آينده سياسي خود آگاه است و براي همين تمام تلاش تبليغاتي خود را به کار بسته است تا ثابت کند اقتصاد کشور "خيلي زود" به وضع فوق‌العاده‌اي خواهد رسيد.

وي در توئيتر خود مدعي شده است "اقتصاد آمريکا با سرعت زيادي به مسير رشد باز خواهد گشت" و به مردم آمريکا وعده داده است که سال آينده، وضع بسيار عالي خواهد بود.

هفته پيش دونالد ترامپ در واکنش به عملکرد غيرمنتظره بازار کار اين کشور در ماه مه، گفت: از نظر اقتصادي در سال آينده شاهد يکي از بهترين سال‌ها خواهيم بود.

رئيس جمهوري آمريکا که در يک کنفرانس خبري حضور يافته بود، با اشاره به ۲.۵ ميليون فرصت شغلي ايجاد شده در ماه مه گفت: اين آمارها فوق العاده‌اند و ما را به سمت يک دوره رشد طولاني مدت سوق خواهند داد.

اکنون ناظران در آمريکا از دو سناريو سخن مي‌گويند:

ادامه رکود اقتصادي و تداوم نرخ بالاي بيکاري که کابوسي براي جمهوريخواهان و ترامپ خواهد بود. اين نکته‌اي است که برخي اقتصاددان‌ها از آن به عنوان وضعيت اجتناب‌ناپذير سخن گفته‌اند.

"جک راسمس" استاد اقتصاد کالج سينت مري در اين خصوص به ايرنا گفت تمام عوامل رکود در اقتصاد آمريکا وجود داشتند و کرونا همچون ضربه‌اي، جرقه ورود به رکود را زد.

وي پيش‌بيني کرد با توجه به تاثيري که همه‌گيري کرونا بر بازار و زنجيره عرضه و تقاضا بر جاي گذاشته است، در سه ماهه دوم سال ميلادي، اين رکود عميق‌تر خواهد شد.

راسمس تصريح کرد: نه تنها رشد اقتصاد واقعي آمريکا کاسته شده است، بلکه همه بازارهاي مالي نيز به موازات آن در حال ريزش هستند. اين هم‌زماني سرآشيبي‌شدن چرخه مالي و چرخه اقتصاد واقعي، خيلي خطرناک است؛ چون يکديگر را تشديد خواهند کرد.

در مقابل، برخي ديگر از ناظران به آمار تازه و غيرمنتظره کاهش بيکاري در ماه مه اشاره کردند و گفتند تا ماه نوامبر (آبان/آذر) و زمان انتخابات رياست جمهوري، اقتصاد آمريکا از رکود خارج خواهد شد.

تارنماي پولتيکو اين هفته در گزارشي اين وضعيت را چون کابوس انتخاباتي براي دموکرات‌ها توصيف کرد و نوشت: "جيسون فارمان" مشاور اقتصادي در کابينه اوباما  در مصاحبه اي گفته است ماه هاي قبل از انتخابات نوامبر مي‌تواند به ترامپ فرصتي بدهد که حقيقتا درباره رشد ناخالص توليد داخلي و کاهش بيکاري ادعاي معجزه کند.

پولتيکو به تازه‌ترين آمار بيکاري اشاره کرد و نوشت نرخ بيکاري در ايالات متحده به  ۱۳.۳ درصد کاهش يافته است. اين در حالي است که اکثر کارشناسان اقتصادي پيش‌بيني مي‌کردند که آمريکا به دنبال شيوع نوع جديد ويروس کرونا با نرخ بيکاري ۲۰ درصدي روبرو خواهد شد.

با وجود اينکه ترامپ و طرفدارانش روي سناريوي دوم مانور تبليغاتي مي‌دهند، اين نگراني جدي وجود دارد که تا اواخر تابستان يک سقوط بزرگ، اقتصاد آمريکا را غافلگير کند.

به باور برخي صاحب‌نظران اقتصادي، بهبود سريع برخي شاخص‌ها از جمله کاهش نرخ بيکاري و افزايش شاخص بورس نيويورک عمدتا ناشي از بسته چندين تريليون دلاري کمک مالي دولت آمريکا به شرکت‌ها و کسب وکارها بوده است اما اين بسته در حکم يک مسکن کوتاه مدت خواهد بود که اثر آن به زودي ناپديد خواهد شد.

"تام گارا" تحليلگر تارنماي "بازفيد نيوز" در اين خصوص نوشت: اثر مداخله گسترده دولت به زودي رنگ خواهد باخت، اما مساله بيکاري حل نخواهد شد.

وي افزود: در تاريخ ۳۱ ژوئيه، پرداخت هفتگي حق بيکاري ۶۰۰ دلاري از سوي دولت فدرال به سر خواهد رسيد و هيچ نشانه‌اي وجود ندارد که بسته حمايتي ديگري جايگزين آن شود. بنابراين درآمد ده‌ها ميليون خانواده در ماه اوت به طور چشم‌گيري کاهش خواهد يافت.

ادامه رکود اقتصاد ايالات متحده و تبعات آن براي مردم، رئيس جمهوري آمريکا را در وضعيتي بسيار شکننده قرار خواهد داد.

به باور "فيليپ ويلايتو" فعال سياسي آمريکايي، ترامپ در حال دست و پنجه نرم کردن با سه چالش بزرگ داخلي است.

ويلايتو به ايرنا گفت: وي هنوز درگير بحران کوويد-۱۹ و مديريت بد اين همه‌گيري است. او همچنين با رکود عميق و بيکاري گسترده در اقتصاد آمريکا روبروست و اقتصاد آمريکا براي سال‌ها در وضعيت رکود باقي خواهد ماند. اکنون هم بحران اعتراض به مرگ جورج فلويد و نژادپرستي هم دامن‌گير او شده است.

بي ترديد، شخصيت و منش دونالد ترامپ به گونه‌اي نيست که به راحتي اشتباهات خود را بپذيرد و آماده مصالحه براي گذار از بحران اقتصادي و سياسي کشور باشد. او، همانگونه که ژنرال "جيمز متيس" وزير دفاع سابق هشدار داده است، با دامن زدن به تفرقه و شکاف، به دنبال افزايش طرفدارانش خواهد بود.

برخي از تحليلگران، سخنان نژادپرستانه و تلاش شديد ترامپ براي امنيتي و نظامي کردن جو سياسي و اعتراض‌هاي مردمي را هم در اين راستا ارزيابي مي‌کنند.

به تعبير نيويورک تايمز، در اين مرحله مساله اصلي آمريکا نه اقتصاد و سياست، بلکه خود شخص ترامپ است.بلومبرگ
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: