کد خبر: ۲۵۹۴۲۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۶ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - 2020June 13
نژادپرستي نظام مند در کانادا، پيام تاسف باري است که بايد ما را علاوه بر انتقاد، به واکنش عملي در برابر آن وادار نمايد
شفاآنلاین>اجتماعی>وزير امور خارجه کانادا در مصاحبه­ اي با اشاره به شوک جهاني از مرگ جورج فلويد، شهروند سياهپوست آمريکايي به دست يک پليس سفيدپوست، از نژادپرستي سيستماتيک در کانادا  خبر داد.

به گزارش شفاآنلاین، فرانسوا فيليپ شامپاني وزير امور خارجه­ کانادا از بهت و وحشت مردم کانادا از انتشار تصاوير جورج فلويد در حالي که زانوي پليس آمريکا بر گردن او قرار داشت، گزارش داد.

رئيس دستگاه ديپلماسي کانادا تصريح کرد: در کانادا نيز به رغم شهرت آن در برخورداري از چندين فرهنگ و مزيت تلقي شدن اين تنوع فرهنگي، نژادپرستي سيستماتيک وجود دارد.

وي افزود: نژادپرستي نظام مند در کانادا، پيام تاسف باري است که بايد ما را علاوه بر انتقاد، به واکنش عملي در برابر آن وادار نمايد.

وزير امور خارجه­ کانادا در ادامه مصاحبه از متقاعد شدن نخست وزير اين کشور در قبال اتخاذ اقدامات عملي افزون بر انتقادات عليه نژادپرستي خبر داد.

روزنامه فرانسوي لوفيگارو نيز به نقل از جاستين ترودو نخست وزير کانادا بيان داشت: نژادپرستي سيستماتيک تمام نهادهاي کانادا، دولت و تشکيلات پليس را فرا گرفته است.

 ترودو  روز جمعه هفته گذشته با شرکت در تظاهراتي در اوتاوا به نشانه­ همدردي زانويش را به مدت ۸ دقيقه و ۴۶ ثانيه (مدت زمان قتل جورج فلويد) بر زمين گذاشته بود.

به گزارش تارنماي کانادايي سي بي سي،  جاستين ترودو نخست‌وزير کانادا پيش از اين به دنبال قتل يک زن بومي کانادايي توسط پليس اين کشور تأکيد کرده بود که تبعيض پليس عليه بوميان بايد پايان يابد.

وي گفت: کانادايي‌هاي زيادي هستند که در مقابل مأمور اجراي قانون، احساس ترس و نگراني مي‌کنند. در هفته‌هاي گذشته شمار زيادي از مردم کانادا ناگهان به اين باور رسيده‌اند که تبعيض، يک واقعيت آشکار است.

وي افزود: تبعيض بايد تمام شود. ما روي اين مسأله کار مي‌کنيم.

پليس کانادا چند روز پيش يک فرد بيست و شش ساله به نام «شانتل مور» را در خانه‌اش به ضرب گلوله به قتل رساند.

در يک حادثه ديگر، ويديويي منتشر شده که نشان مي‌دهد پليس کانادا عمداً با خودرو با يکي از بوميان اين کشور برخورد کرده و او را دستگير مي‌کند.  

«گلن هر» از رهبران بوميان کانادا با انتشار بيانيه‌اي تصريح کرد: نژادپرستي بيش از ۲۰۰ سال است که در اينجا حضور دارد.

تارنماي کانادايي سي بي سي همچنين گزارش داد هزاران نفر از مردم کانادا  در اعتراض به قتل جورج فلويد شهروند آمريکايي توسط پليس اين کشور و همچنين تبعيض‌نژادي در چند شهر کانادا دست به تظاهرات زدند.

اين تظاهرات به دنبال اعتراض‌هاي اخير در آمريکا به دنبال خشونت پليس عليه جورج فلويد برگزار شد.

معترضان در شهرهاي کانادا خواستار اصلاحات در پليس آمريکا و پايان تبعيض‌نژادي سيستماتيک شدند.فرانس 24
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: