کد خبر: ۲۵۹۱۳
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۱ - ۰۳ تير ۱۳۹۳ - 2014June 24
شفا آنلاين-مدير كل دفتر ارزيابي فناوري و تدوين استاندارد و تعرفه سلامت وزارت بهداشت گفت: سیاستهای کلی نظام سلامت که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده، تاکید بر بازنگری ارزشهای نسبی خدمات پزشکی دارد.

به گزارش شفا آنلاين،دکتر علیرضا اولیایی منش با بیان اینکه تعرفه های هر سال ضریبی به نام K یا ضریب خدمتی دارد، گفت: عدد سه خدمت داخلی، جراحی و بیهوشی در تعرفه سالانه اعلام می شود.

وی توضیح داد: کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت تا به حال مورد بازنگری جدی قرار نگرفته بود ولی در حال حاضر نظام سلامت به این نتیجه رسیده که این کتاب نیاز به بازنگری دارد.

مدير كل دفتر ارزيابي فناوري و تدوين استاندارد و تعرفه سلامت وزارت بهداشت گفت: در کشور ما تقریبا دو هزار خدمت در سالهای گذشته به خدمات پزشکی اضافه شده، ولی در کتاب ارزش گذاری نسبی خدمات ذکر نشده اند.

اولیایی منش با اشاره به اینکه بازنگری این کتاب یکی از اصلاحات عمده نظام سلامت است و منابع و تمهیداتی را می طلبد، تصریح کرد: بخصوص در حال حاضر یکی از اقداماتی که همراه با طرح تحول نظام سلامت باید به پیش برود، همین اصلاحات و بازنگری در کتاب ارزش گذاری نسبی خدمات پزشکی است.

وی با بیان اینکه اعلام تعرفه ها و عدد ریالی K منوط به تصمیم گیری در مورد کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت است، گفت: به همین دلیل امسال اعلام این عدد به تاخیر افتاد و اعلام شد که فعلا ارزش ریالی K در رشته های داخلی، جراحی و بیهوشی در بخش دولتی و بخش خصوصی مانند سال 92 اعمال شود تا مشخص گردد در مورد کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت چه تصمیمی باید گرفت.

اولیایی منش خاطرنشان کرد: با تاکید وزیر بهداشت بازنگری کتاب ارزش نسبی در دستور کار قرار گرفته و نظرات انجمنهای تخصصی در حال پیاده شده است تا بتوانیم ویرایشی از کتاب که مورد پذیرش انجمنها باشد را پیاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه البته عملیاتی کردن این ویرایش منوط به قطعی شدن منابع آن است و نیاز به حمایت همه انجمنهای علمی و تخصصی دارد، توضیح داد: امیدواریم کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت ظرف چند هفته آینده نهایی و ابلاغ شود.

به گفته اولیایی منش یکی از بندهای برنامه پنجم توسعه اشاره به این نکته دارد که وزارت بهداشت موظف است کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت را هر ساله بازنگری کرده و به تصویب شورای عالی بیمه و هیئت دولت برساند. در سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری نیز بندی وجود دارد که ارزش نسبی خدمات پزشکی باید مورد بازنگری قرار گیرد.

مدير كل دفتر ارزيابي فناوري و تدوين استاندارد و تعرفه سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه هدف ما در سالهای گذشته این بود که ضرایب بخشهای دولتی و خصوصی را بهم نزدیک کنیم، افزود: در سالهای 83 و 84 تفاوت ضرایب در این دو بخش حدود 10 برابر بود. ولی از آن به بعد این تفاوت به حدود 4.3 دهم برابر رسید. با اجرای نسخه ویرایش شده کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت نیز همین فاصله باقی خواهد ماند.

وی در پایان گفت: همچنین مد نظر است این تفاوت و فاصله به عنوان سقف در نظر گرفته شود. علاوه بر این در استانهای مختلف با توجه به تصمیم شورای هماهنگی استانها، توانایی و بضاعت مردم در نظر گرفته خواهد شد که فشار مضاعفی به مردم وارد نشود.

مهر

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: