کد خبر: ۲۵۹۰۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۷ - ۰۳ تير ۱۳۹۳ - 2014June 24
شفا آنلاين-دانشمندان به زنانی که قصد بارداری دارند هشدار دادند از خوردن برخی مواد غذایی مانند تنقلات پرهیز کنند. تنقلات خطر زایمان پیش از موعد و تولد نوزادان نارس را افزایش می‌دهد. برای نخستین بار معلوم شد مقدار زیاد چربی و شکر موجود در تنقلاتی مانند «دونات» خطر تولد نوزادان زودرس را افزایش می‌دهد.
به گزارش شفا آنلاين،زنانی که قصد مادرشدن دارند بهتر است رژیم غذایی شان را قبل از این‌که باردار شوند تغییر دهند و روی مصرف انواع سبزی، ماهی و میوه تمرکز کنند زیرا رژیم غذایی کم ارزش در دوران بارداری اثرات نامطلوبی برای مادر و نوزاد دارد.

محققان استرالیایی نشان دادند رژیم غذایی قبل از لقاح و تشکیل نطفه زیادی در حمایت جنین و سلامتی مادر دارد. آنها در مؤسسه تحقیقاتی رابینسون در دانشگاه آدلاید رژیم غذایی بیش از 300 زن را در جنوب استرالیا مورد بررسی قرار دادند.

دکتر «جسیکا گریگر» محقق فوق دکتری در مؤسسه رابینسون می‌گوید: «تولد زودرس از علل مهم بیماری و مرگ و میر نوزادان است و از هر 10 تولد یک مورد از آن‌ها در سطح جهان می‌میرند. بنابراین برای بهبود بقا و تولد نوزادان سالم درک شرایطی که منجر به تولد زودرس و نتایج نامطلوبی در طول دوران بارداری می‌شود، ضروری است.

در این پژوهش علمی زنانی که از غذاهای غنی از پروتئین از جمله گوشت، ماهی و مرغ همچنین از میوه و غلات سبوس دار و سبزی‌‌ها مصرف کرده بودند، به میزان قابل توجهی تولد نوزاد نارس در آن‌ها پایین بود. در میان زنانی که به طور عمده تنقلاتی مانند چیپس، کیک‌ها، بیسکویت‌ها و سایر غذاهای غنی از چربی‌های اشباع شده و قند مصرف کرده بودند احتمال تولد نوزادان نارس زیاد بود. مصرف تنقلات به‌دنیا آمدن جنین را در هفته 37 بارداری افزایش می‌دهد.

به گفته این متخصص؛داشتن رژیم غذایی سالم قبل و در هنگام بارداری برای حمایت از مادر و جنین مهم است. رژیم غذایی عامل مهمی است که نتایج زایمان را تغییر می‌دهد، بنابراین برای ایجاد تغییرات بزرگ در زندگی هرگز دیر نیست.

نوزادان متولد شده قبل از موعد مقرر در معرض خطر بیشتر ابتلا به فلج مغزی، اختلالات تنفسی، ناشنوایی و نابینایی قرار دارند. بسیاری از این مشکلات با نارس به‌دنیا آمدن جنین و حاملگی کمتر از 30هفته همراه است. نوزادان زودرس – نوزادانی که بعد از هفته 32 حاملگی یا هفته 38 حاملگی به دنیا می‌آیند – به علت مشکلات تنفسی و پایین بودن قند خون نیاز به آنتی بیوتیک و مراقبت‌های ویژه دارند.

این نوزادان در دوران کودکی بیشتر به آسم مبتلا می‌شوند بنابراین متخصصان برای پیشگیری از تولد چنین نوزادانی به زنان باردار هشدار دادند از مصرف تنقلات و جایگزین کردن آن‌ها با وعده‌های غذایی اصلی و سالم جداً اجتناب کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: