کد خبر: ۲۵۸۹۲۳
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۶ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - 2020June 05
در این نشست بر اهمیت واکسن در کنترل درازمدت بیماری ها و همچنین همکاری بین المللی برای پیشرفت سریع در زمینه کنترل بیماری ها تاکید شد
شفاآنلاین>سلامت>ائتلاف جهانی واکسن موسوم به گَوی در سومین نشست خود که روز پنجشنبه به طور مجازی به میزبانی لندن برگزار شد، ۸.۸ میلیارد دلار کمک مالی از کشورها، سازمان‌های خصوصی و دولتی برای مقابله با ویروس کرونا (کووید-۱۹) و ایمن‌سازی کودکان جمع آوری کرده‌است.

به گزارش شفاآنلاین،هدف اولیه این نشست جمع آوری ۷.۴ میلیارد دلار بود که در پایان نشست توانست به مبلغی بیش از آن دسترسی پیدا کند. 

نشست امسال با محوریت کرونا (کووید ۱۹) برگزار شده و در آن شرکت کنندگان این مطلب را مورد اشاره قرار دادند که این بیماری هیچ مرزی نشناخته و انسان‌ها را به طور یکسان درگیر می کند. 

در این نشست بر اهمیت واکسن در کنترل درازمدت بیماری ها و همچنین همکاری بین المللی برای پیشرفت سریع در زمینه کنترل بیماری ها تاکید شد. همچنین اهمیت عمومی و جهانی بودن ایمنی سازی به عنوان یک نکته کلیدی مورد تاکید قرار گرفته و گفته شد بدون ایمنی همگانی، هیچ کس ایمن نیست. 

مبلغ جمع آوری شده در این نشست قرار است بودجه «گَوی» بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ را تامین کند. «گوی» قسمت اعظم این مبلغ را صرف پیش خرید انبوه واکسن و بستن قراردادهای طولانی مدت با شرکتهای دارویی می کند. «گَوی» هدف خود را واکسینه کردن ۱.۱ میلیارد کودک در مقابل بیماری هایی مانند سرطان تخمدان و فلج اطفال می داند. 

سخنگوی افتتاحیه این نشست، بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس بر اهمیت همکاری بین المللی بین کشورها، سازمانهای بین المللی و شرکت‌های چند ملیتی دارویی برای شکست ویروس کرونا تاکید کرد. 

وی گفت: ما باید از قدرت خرید گَوی برای قابل دسترس کردن واکسن (کووید ۱۹) استفاده کنیم و اگر بخواهیم این را آغازی برای همکاری های بین المللی قرار دهیم باید تلاش کنیم همه واکسن‌های موجود در دسترس کشورهای فقیر قرار گیرد.

جانسون افزود: «گوی» هر سال حدود نیمی از کودکان متولد شده در جهان را واکسینه می کند و برای ادامه این کار در پنج سال آینده به ۷.۴ میلیارد دلار نیاز دارد. نخست وزیر انگلیس با بیان اینکه کشورش بزرگترین حامی مالی «گوی» از کمک ۱.۶ میلیارد پوندی کشورش به این سازمان پرده برداشت. 

پس از جانسون، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت «تدروس ادهانوم» سخنان خود را با یادآوری این نکته آغاز کرد که اکنون چهلمین سالگرد ریشه کن شده بیماری آبله است. بیماری آبله تنها بیماری است که بشر توانسته به طور کامل ریشه کن کند و دلیل آن کشف واکسن توسط ادروارد جِنِر در ۱۷۹۶ است. ادوارد جنر یکی از مهمترین ابزارهای تاریخی در زمینه کنترل بیماری ها را در اختیار بشرقرار داد. 

به گفته وی اکنون فلج اطفال در آستانه ریشه کنی کامل است، با این حال کاهش دسترسی به واکسن ها به ویژه پس از همه گیری کووید ۱۹ موجب نگرانی است. 

ادهانوم افزود؛ واکسن کووید ۱۹ می تواند مهمترین وسیله مبارزه با این بیماری باشد اما زمانی نتیجه می دهد که فقیرترین و محروم ترین جوامع بشری هم بتوانند به آن دسترسی داشته باشند. 

وی عنوان کرد؛ هدف ما در سازمان جهانی بهداشت این است که واکسن کووید ۱۹ به محض آماده شدن در اختیار تمام بشریت قرار بگیرد.

در ادامه آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل از واکسن به عنوان مهمترین کشف در زمینه بهداشت عمومی نام برد. 

وی افزود؛ در زمانی هستیم که هنوز واکسنی برای کووید ۱۹ کشف نشده است. 

گوترش تاکید کرد که واکسن به تنهایی کافی نبوده و برای رسیدن به ایمنی نیاز به همبستگی جهانی داریم تا همه در همه جای دنیا دسترسی یکسان به واکسن داشته باشند. وی تاکید کرد که این واکسن باید به عنوان یک «کالای عمومی جهانی» در دسترس همه باشد. 

همچنین «شیث برکلی» مدیرعامل «گوی» عنوان کرد که هدف سازمان متبوع او پر کردن خلأ ای است که بازار در زمینه واکسن به وجود آورده و این یعنی رسیدن واکسن به افراد فقیر. 

وی افزود؛ روش کار «گوی» این است که واکسن را از شرکت‌های دارویی خریده و در کشورهای فقیر توزیع می کند. 

مدیرعامل «گوی» عنوان کرد که هدف دیگر آنها حمایت از تولید کننده ها به وسیله سفارش‌های بزرگ و برای مدت طولانی است.

به این روش در اصطلاح «تعهد پیشاپیش به بازار» یا Advance Market Commitment و به طور مخفف AMC  گفته می شود که معمولاً از آن برای تشویق شرکت‌های دارویی برای تحقیق و تولید دارو استفاده می کنند. 

« لی کچیانگ » نخست وزیر جمهوری خلق چین نیز در سخنانی در این نشست گفت؛ کشورش در مبارزه با کووید ۱۹ حفظ جان مردم کشورش را در اولیت قرار داده و به این مساله آگاهی دارد که سلامت مردم یک کشور به سلامت کشورهای دیگر مرتبط است. 

وی افزود؛ کشورش همچنان به کمک به سایرین و از جمله کشورهای در حال توسعه ادامه خواهد داد. 

نخست وزیر جمهوری خلق چین عنوان کرد که این کشور هم اکنون در حال تحقیق بر روی واکسن کووید ۱۹ بوده و بیش از ۴ میلیارد تا کنون برای این کار صرف کرده است که تا ۲۰ میلیارد افزایش خواهد یافت. وی خاطرنشان کرد چین رابطه خوبی با «گوی» داشته و از شرکت‌های دارویی چینی خواسته به این سازمان کمک کنند. 

همچنین «ناراندارا مودی» نخست وزیر هند، «گوی» را نماد همبستگی جهانی معرفی کرد و افزود؛ کمک به دیگران در واقع کمک به خود است. 

وی افزود؛ هندوستان ۶۰ درصد کودکان متولد شده در جهان را هرساله واکسینه می کند و یکی از بزرگترین تولید کننده های واکسن است. وی از کمک ۱۵ میلیون دلاری کشورش به «گوی» خبر داد.

در ادامه نمایندگان کشورهای فرانسه، ژاپن، امارات متحده عربی، قطر، ترکیه و جمعی دیگر از سران کشورهای سخن گفته و هر کدام مبلغی را به عنوان کمک به این سازمان متعهد شدند. 

«آنگلا مرکل»، صدراعظم آلمان گفت؛ در صورت تولید واکسن کووید ۱۹ ما باید قادر باشیم بلافصله در سطح جهانی ایمنی سازی را آغاز کنیم.

وی افزود؛ شیوع کووید ۱۹ خود موجب متوقف شدن واکسیناسیون علیه بیماری های موجود شده و تخمین زده می شود ۸۰ میلیون کودک در سراسر جهان فرصت واکسینه شدن را از دست داده اند. صدراعظم آلمان از تعهد کشورش به کمک ۶۰۰ میلیارد یورویی به «گوی» خبر داد.

«اورسولا فون در لاین»، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا نیز از کمک ۱.۶ میلیارد یورویی این اتحادیه خبر داد. 

وزیر توسعه، همکاری و تجارت جهانی فنلاند «ویله اسکیناری» هم از تعهد کشورش به قطعنامه مجمع جهانی بهداشت که نهاد بالادستی سازمان بهداشت جهانی است به اینکه واکسن کووید ۱۹ باید یک کالای جهانی عمومی باشد سخن گفت. 

همچنین وزیر بهداشت پرتغال و قائم مقام وزیر دیپلماسی سیاسی یونان به نمایندگی از سوی کشورهای خود بر لزوم دسترسی آزاد جهانی به واکسن کووید ۱۹ به عنوان یک «کالای عمومی جهانی» تاکید کردند. 

در پایان نشست امروز، بوریس جانسون با بیان اینکه مبلغی فراتر از پیشبینی اولیه جمع آوری شده از بیل و ملیندا گیتس به عنوان پایه گذاران «گوی» تشکر کرد. 

وی کشف واکسن را مدیون نبوغ ادوارد جِنِر، پزشک انگلیس و از اهالی منطقه گلاسترشایر دانست. 

نخست وزیر انگلیس از حمایت «گوی» از نظام های بهداشت کشورهای فقیر سخن گفت و افزود؛ کشورهای جهان باید با الهام گرفتن از «ناتو» یک روحیه همکاری در برابر دشمن مشترک یعنی بیماری ایجاد کرده و روش‌های جدیدی برای تحت نظر گرفتن مردم و به اشتراک گذاشتن اطلاعات و داده‌ها به منظور ایجاد یک سیستم هشدار برای پیشگیری از بیماری ها اقدام کنند. 

گفتنی است که ائتلاف جهانی واکسن که در طول این مطلب از آن با عنوان خلاصه شده «گَوی» نام برده شد در ۱۹۹۹ در حاشیه کنفرانس داووس تاسیس شده است.ایرنا 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: