کد خبر: ۲۵۸۵۰۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - 2020May 30
دکتر حمید سوری با بیان اینکه آلودگی یک سالمند مبتلابه کرونا در مرکز نگهداری از سالمندان می‌تواند منجر به آلودگی شمار زیادی از ساکنین، کارکنان و ملاقات‌کنندگان شود، گفت: پیشگیری، غربالگری و شناسایی سریع مبتلایان و اجرای محدودیت‌هایی نظیر ملاقات و تماس‌های فیزیکی غیرضروری حیاتی است.

شفاآنلاین>سلامت>استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه آلودگی یک سالمند مبتلابه کرونا در مرکز نگهداری از سالمندان می‌تواند منجر به آلودگی شمار زیادی از ساکنین، کارکنان و ملاقات‌کنندگان شود، گفت: پیشگیری، غربالگری و شناسایی سریع مبتلایان و اجرای محدودیت‌هایی نظیر ملاقات و تماس‌های فیزیکی غیرضروری حیاتی است.

به گزارش شفاآنلاین: دکتر حمید سوری با اشاره به مطالعات انجام‌شده در کشورهای مختلف در این رابطه اظهار کرد: تحقیقات نشان می‌دهد که سالمندان بیش از سایر گروه‌های سنی در معرض خطر ابتلای شدید و مرگ ناشی از ویروس کووید ۱۹ هستند.

وی با اشاره به این که متوسط سن فوت‌شدگان کرونا در کشور ما نیز بالاتر از  ۶۰ سال است، افزود: مطالعه‌ای در ایالات‌متحده نشان داد که بیش از ۸۰ درصد مرگ‌ومیر در بین افراد ۶۰ ساله و بالاتر رخ‌داده و بیشترین درصد پیامدهای شدید در بین افراد ۸۵ ساله مشاهده‌ شده است.

سوری با بیان اینکه فاصله‌گذاری اجتماعی برای همه سنین توصیه می‌شود ولی سالمندان بالای ۶۰ سال به دلیل خطر  ابتلای بالا و بخصوص سالمندان مبتلای مسن‌تر به دلیل مرگ‌ومیر بالا نیاز به مراقبت‌ها و توجهات خاص دارند، گفت: از طرفی نیز ممکن است فاصله‌گذاری اجتماعی و یا قرنطینه به‌ویژه در افراد سالمند سبب بروز مشکلات روانی و شدت یافتن بیماری‌های مزمن آن‌ها شود.

این استاد اپیدمیولوژی اظهارکرد: بسیاری ازسالمندان نیز از بیماری‌های مزمن مانند فشارخون بالا، دیابت یا بیماری‌های قلبی عروقی رنج می‌برند و به‌طورمعمول و به‌ صورت دوره‌ای تحت حمایت مراقبت‌های بهداشتی درمانی هستند که اپیدمی کووید ۱۹ به‌خصوص در این گروه سبب اختلال در دسترسی به خدمات می‌شود. بنابراین برای این افراد هرچه سریع‌تر باید سیستم مراقبتی جایگزین مناسب در نظر گرفته شود تا از بروز عواقب بعدی در آن‌ها پیشگیری شود.

سوری با بیان اینکه به حداقل رساندن نیاز به خروج از منزل در سالمندان نکته‌ای اساسی است، توضیح داد: سالمندان باید منابع کافی از مواد غذایی فاسد نشدنی را در دسترس داشته باشند و داروهای لازم برای حداقل ۳۰ روز خود را تهیه کنند تا نیاز نباشد از منزل خارج شوند. آن‌ها باید از مسافرت‌های غیرضروری تا حد امکان خودداری کنند تا خطر قرار گرفتن در معرض ویروس کاهش یابد.

وی با تاکید بر ضرورت اجرای تمهیدات مناسب برای پیشگیری از ورود ویروس کووید ۱۹ به محیط‌های مستعد گسترش بیماری مانند سرای سالمندان، گفت: به علت وجود افراد مستعد در سرای سالمندان، انتقال و گسترش بیماری کووید ۱۹ در این محیط‌ها به‌سرعت صورت می‌گیرد. بنابراین اجرای غربالگری علامتی و سیاست‌های محدودکننده برای ملاقات‌کنندگان و کارکنان غیرضروری، اجرای غربالگری کارکنان، پایش علامتی ساکنان سرای سالمندان، فاصله‌گذاری اجتماعی شامل محدود کردن رفت‌وآمد ساکنین و فعالیت‌های گروهی همین‌طور آموزش کارکنان جهت کنترل آلودگی و استفاده از تجهیزات حفاظت فردی  و رفع کمبود تجهیزات حفاظتی از نکات اساسی است.

وی ادامه داد: مطالعه‌ای نشان داد که آلودگی یک نفر از سالمندان مقیم  یک مرکز نگهداری سالمندان، منجر به آلودگی ۱۲۹ نفر شامل ساکنین، کارکنان و ملاقات‌کنندگان و فوت ۲۳ نفر شد. لذا پیشگیری، غربالگری و شناسایی سریع مبتلایان و اجرای محدودیت‌هایی نظیر ملاقات و تماس‌های فیزیکی غیرضروری حیاتی هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادامه داد: با توجه به میزان بالای ابتلا، گسترش و مرگ‌ومیر افراد مسن که اغلب بیماری‌های زمینه‌ای نیز دارند، پیش‌بینی و اجرای تمهیدات مناسب جهت جلوگیری از ابتلا، تشخیص سریع و مراقبت مناسب در محیط‌هایی نظیر سرای سالمندان لازم است. همچنین رعایت نکات بهداشتی و محافظتی، سالمندانی که توسط پرستار یا اعضای خانواده در منزل نگهداری می‌شوند، الزامی است.

سوری با بیان اینکه متاسفانه اغلب  پرستاران سالمندان آموزش کافی ندیده‌اند، گفت: در شرایط اپیدمی درصورتی‌که پرستاران برای مراقبت صحیح از سالمند توانمند نشوند، می‌توانند ناخواسته موجب ابتلا یا مرگ سالمند شوند. پرستاران سالمندان علاوه برای تقویت اقدامات بهداشت فردی مانند استفاده از ماسک بخصوص در زمان ارائه خدمات به سالمند، شستن مرتب دست‌ها با مواد ضدعفونی‌کننده و پرهیز از مواجهه با سایر افراد و حضور در اجتماعات یا تماس با افراد مبتلا یا محتمل، باید برای محافظت از سالمند تحت نظر خود در برابر کووید ۱۹ تلاش کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه توصیه کرد: تا حد امکان تماس سایرین با سالمندان را  به حداقل ممکن رسانید و ملاقات اقوام از سالمند بخصوص به‌صورت تجمعی را تاجائیکه ممکن است کم کنید. همچنین لازم است مرتباً علائم بالینی و پیش‌آگهی کرونا در این افراد مانند اندازه‌گیری تب، غلظت اکسیژن موجود در خون، مشکلات تنفسی و مانند این‌ها در سالمندان چک شود.

وی ادامه داد: مراکز بهداشتی درمانی و سایر مراکز خدماتی مانند بهزیستی نیز می‌توانند با تحت پوشش قرار دادن فعال سالمندان نیازمند به این خدمات، با تماس و مراجعه با آن‌ها در به حداقل رساندن بار بیماری در میان سالمندان نقش مهمی داشته باشند. حتی نیروهای داوطلب و آموزش‌دیده محلی با سازمان‌دهی مناسب می‌توانند برخی خدمات معمول یا مایحتاج سالمندان را تهیه و به دست آن‌ها برسانند تا مجبور به خروج از خانه نشوند.

سوری در مورد سالمندانی که امکان حضور در جامعه را دارند و ناچار به تامین مایحتاج خودشان هستند نیز توضیح داد: لازم است سوپرمارکت‌ها، مراکز خدماتی مانند بانک‌ها، مراکز پلیس +۱۰، درمانگاه‌ها و مانند آن ارائه خدمات به سالمندان را در اولویت قرار دهند و تسهیلات ویژه‌ای برای به حداقل رساندن زمان یا حضور در تجمعات ایشان در این مکان‌ها فراهم آورند. این کار می‌تواند شامل اختصاص زمان ویژه‌ای برای خرید یا ارائه خدمات به سالمندان و کم کردن خطر سرایت به آنها باشد.

این استاد اپیدمیولوژی دانشگاه اظهار کرد: متاسفانه تعداد قابل‌توجهی از قربانیان کووید ۱۹ را کارکنان بهداشتی درمانی بخصوص سالمندان این گروه تشکیل می‌دهند. مطالعات نشان می‌دهد که حتی در کادر پزشکی بهتر است سالمندان در خط اول مواجهه با بیماریان کرونایی قرار نگیرند و تا حد امکان از کارکنان جوان‌تر استفاده شود.

ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: