کد خبر: ۲۵۸۴۷۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۹ - 2020May 29
یک فوق تخصص عفونی کودکان درباره نقش وسایل سرمایشی در افزایش ابتلا به کرونا توضیحاتی را ارائه داد.

شفاآنلاین>سلامت>محمد رحیم کدیور فوق تخصص عفونی کودکان در پاسخ به این پرسش که آیا وسایل سرمایشی مانند: پنکه، تهویه و کولر گازی و آبی در افزایش ابتلا به بیماری کرونا موثر هستند یا خیر، اظهار کرد: برای سرایت بیماری باید حداقل یک هزار ویروس به چشم‌ها یا مجاری تنفسی وارد شود. هر سرفه حاوی ۳ هزار قطره است و هر عطسه حداقل ۳۰ هزار قطره تنفسی داشته و در هر قطره تنفسی فرد مبتلا به کووید ۱۹، ۲۰۰ میلیون ویروس وجود دارد.

بین انواع وسایل سرمایشی تفاوت وجود دارد؟

او بیان کرد: تفاوت چندانی بین انواع وسایل سرمایشی وجود ندارد، ولی آن دسته از وسایلی که هوا را از خارج به خانه وارد می‌کنند بر آن‌هایی که تنها هوای درون اتاق را به گردش می‌آورند مانند کولر گازی یا پنکه شاید برتری داشته باشند. وسایل خنک کننده فقط به علت افزایش سرعت جریان هوا در محیط‌های بسته می‌توانند احتمال انتقال ترشحات تنفسی مبتلایان را که با سرفه، عطسه و صحبت کردن در فضا پخش می‌شوند، افزایش دهند.


پیشنهاد‌هایی برای کاهش احتمال انتقال کرونا در روز‌های گرم

این فوق تخصص عفونی کودکان پیشنهاد‌هایی را برای کاهش احتمال انتقال بیماری کرونا به مردم می‌دهد که این پیشنهاد‌ات به شرح زیر هستند:

۱. تا حد امکان از وسایل سرمایشی استفاده نکنید و در ساعات خنک‌تر شبانه روز آن‌ها را خاموش و کمی گرما را تحمل کنید.

۲. بهتر است پنجره یا در اتاق را کمی باز کنید تا هوا جریان داشته باشد.

۳. تا آنجا که امکان دارد افراد کمتری در اتاق یا محیط‌های بسته حضور داشته باشند.

۴. رعایت کردن موارد بهداشتی مانند کنترل سرفه و عطسه به شدت ضروری است.

۵. اگر فردی به بیماری‌های تنفسی مبتلا است، تا حد امکان کنار دیگران حضور نداشته باشد و اگر مجبور به حضور در جمع است، باید از ماسک استفاده کرده و فاصله فیزیکی را رعایت کند، ساعات کمتری در جمع حضور داشته باشد و سایر افراد هم ماسک بزنند.

۶. افراد غیر ساکن در اتاق تا آنجا که ممکن است در اتاق نباشند و در صورت ضرورت، ساعات کمتری در اتاق حضور داشته باشند.

۷. از مصرف دخانیات در اتاق پرهیز شود.

۸. افراد پر خطر مانند سالمندان و مبتلایان به دیابت باید این موارد را بیشتر رعایت کنند.

۹. وسایل اتاق را به دقت و تعداد دفعات بیشتری ضدعفونی کنید.

۱۰. در اماکن عمومی فاصله‌گذاری فیزیکی بیشتر رعایت و از تراکم افراد جلوگیری شود و اشخاص ساعات کمتری در این اماکن حضور داشته باشند. از حضور در اماکن عمومی غیر ضروری خودداری کنید، به طور مثال به هیچ وجه در داخل رستوران‌ها در فضای بسته حضور نداشته باشید.

۱۱. وسایل سرمایشی مانند کولر را به دقت تمیز کرده، فیلتر‌های آن‌ها را تعویض و به طور مرتب در طول هفته چند بار ضدعفونی کنید.

۱۲. درباره خودرو‌ها هم افراد باید گزینه گردش هوای محیط داخل را غیر فعال و ورود هوا را از خارج فعال کنند. همچنین استفاده از ماسک درون خودرو برای فرد مبتلا به بیماری‌های تنفسی و سایر سرنشینان ضروری است. پنجره‌های ماشین را هم برای تهویه هوا کمی باز کنید.

باشگاه خبرنگاران جوان

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: