کد خبر: ۲۵۸۴۳۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۰ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ - 2020May 28
وزیر بهداشت در گفتگوی تلفنی با همتای آذربایجانی خود گفت: برای مقابله با کرونا در ایران، تخت‌های بیمارستانی کافی را در ۳۱ استان و ۶۶ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی کشور آماده کردیم و آماده‌ایم تا تجارب خود در کاهش مرگ و میر بیماران کووید۱۹ و کنترل این بیماری را در اختیار جمهوری آذربایجان قرار دهیم.

شفاآنلاین>سلامت>وزیر بهداشت در گفتگوی تلفنی با همتای آذربایجانی خود گفت: برای مقابله با کرونا در ایران، تخت‌های بیمارستانی کافی را در ۳۱ استان و ۶۶ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی کشور آماده کردیم و آماده‌ایم تا تجارب خود در کاهش مرگ و میر بیماران کووید۱۹ و کنترل این بیماری را در اختیار جمهوری آذربایجان قرار دهیم.

به گزارش شفاآنلاین: دکتر سعید نمکی در گفت‌وگوی تلفنی با شیر علی اف وزیر بهداشت جمهوری آذربایجان، اظهار داشت: از دولت جمهوری آذربایجان که در اوج شیوع کرونا در ایران کمک هایی به ما داشتند، تشکر می کنم و ما مشتاقیم که روابط دو کشور همسایه که مراودات و مشترکات زیادی از دیرباز داشته اند، گسترش پیدا کند.

وی افزود: آماده ایم که تجارب موفق ایران در مبارزه با کرونا را به آذربایجان انتقال دهیم و از تجارب این کشور نیز استفاده کنیم. به همین خاطر دکتر اسدی لاری مدیرکل امور بین الملل وزارت بهداشت به عنوان نماینده وزارت بهداشت در این زمینه، آماده انتقال تجربیات است. 

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: ایران تجارب ارزنده‌ای در راه مبارزه با کرونا به دست آورد و در کمتر از ۵۰ روز، میزان مرگ و میر و بستری در بیمارستانها با اقداماتی که انجام شد، کاهش قابل توجهی یافت. همچنین با غربالگری ۷۸ میلیون نفر در مرحله اول و ۲۲ میلیون نفر در مرحله دوم توانستیم موارد جدید سرپایی بیشتری را در کشور شناسایی و از هجوم به بیمارستانها جلوگیری کنیم.

نمکی تصریح کرد: ایران توانست با هزینه بسیار اندک، دستاوردهای بسیار بزرگی را به دست آورد. این در حالی است که در شرایط سخت تحریمهای ظالمانه آمریکا هم قرار داریم. در شرایط کنونی، ۷۵ پروتکل تشخیصی و درمانی با استفاده از ظرفیت دانشمندان و متخصصان ایران بررسی و اجرا شد و پروژه های تحقیقاتی زیادی در حوزه کرونا از جمله ساخت واکسن در حال انجام است. 

وی یادآور شد: با تدوین پروتکلهای فاصله گذاری اجتماعی و هوشمند، توانستیم علاوه بر کاهش موارد مرگ و میر، رونق اقتصادی را به کشور بازگردانیم و حاضریم که این تجارب را در اختیار جمهوری آذربایجان قرار دهیم و از تجارب ارزشمند اساتید و دانشمندان آذری استفاده کنیم.

وزیر بهداشت یادآور شد: به لطف خدا در عرض کمتر از دو ماه از یک کشور وارد کننده به یک کشور تولید کننده و سپس صادر کننده در حوزه ماسک، لباس های محافظتی، کیت های تشخیصی و محلول های ضدعفونی کننده تبدیل شدیم و در حال حاضر ونتیلاتور مورد نیاز را در کشور می سازیم. 

نمکی افزود: خوشحالیم که جمهوری آذربایجان پیشرفت هایی در بیماریابی و افزایش آزمایش های تشخیصی در جهت سلامتی بیشتر مردمانش داشته و اطمینان داریم که این کشور در کنترل و مهار کووید۱۹ موفق خواهد بود و امیدواریم که با همکاریهای نزدیک دو کشور در زمینه مدیریت کرونا، دستاوردهای منطقه‌ای قابل توجهی داشته باشیم. 

ایران دستاوردهای زیادی در مبارزه با کرونا داشته است

اوقتای شیر علی اف وزیر بهداشت جمهوری آذربایجان نیز گفت: میدانیم که حجم جمعیت و متخصصان ایران زیاد است و ایران دستاوردهای زیادی در مبارزه با کرونا داشته است. پیشنهاد ما این است که جلسات مشترکی بین متخصصان و اپیدمیولوژیستهای دو کشور برای تبادل اطلاعات مداوم در زمینه مدیریت کرونا برگزار شود. 

وی یادآور شد: خیلی خوشحالیم که ما و ایران برای مبارزه با کرونا، هم قدم در یک راه هستیم و در آذربایجان البته نه اندازه ایران اما روزانه ۵ تا ۶ هزار آزمایش تشخیصی روزانه انجام می شود و تعداد مبتلایان در کشور ما، کاهش قابل توجهی داشته است. 

 وزیر بهداشت جمهوری آذربایجان یادآور شد: اخیرا اجلاس کشورهای عدم تعهد برگزار شد و جمهوری آذربایجان ریاست این دوره از اجلاس را بر عهده داشت و موضع گیری رسمی ما این بود که در شرایط پاندمی کرونا، اعمال تحریمهای جدید، غیر قابل قبول است. 

شیر علی اف تصریح کرد: در خصوص دستاوردهای ارزشمند ایران در مقابله با کرونا اطلاع داریم که متخصصان و کادر بهداشتی و درمانی ایران، چه اقدامات مناسبی انجام دادند و اطمینان داریم که ایران از این مرحله نیز همانگونه که توانسته در موقعیتهای سختتر، مردم خود را به ساحل امن بکشاند، با موفقیت عبور می کند. بنابراین آماده‌ایم که حداقل هر هفته یکبار شاهد انتقال اطلاعات و اشتراک گذاری تجارب بین دو کشور باشیم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: