کد خبر: ۲۵۷۳۵۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۹ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020May 12
نویسنده: ابراهیم فلامرزی
می توان تلاش امارات برای جلب دوستی ایران را بهتر درک کرد. رهبران ابوظبی گمان می کنند که می توانند با تهران در کنترل تنگه ی هرمز مشارکت داشته باشند
شفاآنلاین>سلامت>طرح امپراتوری ابوظبی درآستانه ی فروپاشی قرار گرفته است. به تحلیل رفتن قدرت اقتصادی این امارت به دلیل همه گیر کرونا وسیاست های شریک نفتی اش یعنی عربستان، ضعف های آن را در ابعاد مختلف آشکار تر کرده است.

به گزارش شفاآنلاین، برای درک بهتر شرایط جاری ابتدا باید سیاست های متهورانه دو کشور (امارات وعربستان)وپیامدهای ناشی از آن را بررسی کرد. 

1- جنگ یمن

- باوجود اینکه هدف اولیه هر دو کشور از جنگ یمن، اشغال استان مهره از سوی عربستان واشغال بنادر وجزایر راهبردی یمن از سوی امارات بود اما اعمال فشار علیه عمان، توقف طرحهای اقتصادی این کشور واشغال منطقه راس مسندم (استان عمانی واقع در شمال امارات) برای کنترل گذرگاه ورودی به خلیج (فارس)، در این زمینه نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.  

- از همینجا می توان تلاش امارات برای جلب دوستی ایران را بهتر درک کرد. رهبران ابوظبی گمان می کنند که می توانند با تهران در کنترل تنگه ی هرمز مشارکت داشته باشند. 

- البته این طرح با شکست روبرو خواهد شد از آن رو که هر دو کشور یمن وعمان ریشه در تاریخ دارند واز تجارب بالایی در زمینه های سیاسی برخوردارند وبا مردمی با فرهنگ ومیهن پرست هرگز به افرادی که راه خود را گم کرده اند، اجازه اجرای چنین نقشه ها را نخواهند داد.

2- جنگ لیبی:

هر دو کشور بواسطه حفتر ومزدورانی که با پول آنان را خریداری کرده اند این جنگ را علیه مردم لیبی به راه انداختند. در اینجا دو نکته وجود دارد که حایز اهمیت است: 

نخست: هر دو کشور به بهانه حمایت از مشروعیت جنگ یمن را به راه انداختند  حال آنکه هر دو کشور علیه حکومت مشروع لیبی می جنگند. واین یعنی اینکه هر دو با نقض قوانین بین المللی، امنیت وثبات یک کشور عضو سازمان ملل را به هم ریخته اند. 

دوم: هردو کشور مدعی اند که برای مقابله با تهدیدات ایران به حمایت خارجی ها نیاز دارند حال آنکه هر دو فراتر از توانمندی های خود در جنگی ایفای نقش می کنند که در جای بسیار دوری از آنها قرار دارد. 

3- جنگ سوریه: 

- این جنگ نشان داد که هر دو کشور نمی توانند همپیمان قابل اعتمادی باشند. تغییر مواضع دو کشور در خصوص تحولات سوریه برکسی پوشیده نیست.   

- هر دو کشور سیاست "حمایت از مزدوران وجدایی طلبان"ی را که در یمن در پیش گرفته اند، در سوریه نیز اجرا می کنند غافل از اینکه این سیاست با شکست مواجه خواهد شد چونکه سوریه منطقه نفوذ بین المللی است وقدرتهای کوچک وبی تاثیری نمی توانند در چنین جایی قد علم کنند.الشرق(قطر) 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: