کد خبر: ۲۵۷۳۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۸ - ۰۲ تير ۱۳۹۳ - 2014June 23
شفاآنلاین-اولین ها و ترین ها در هر موضوعی همواره از علائق مورد توجه مردم به شمار می رود، اما «ترین» های نظام سلامت را شاید کمتر کسی شنیده باشد.

به گزارش شفا آنلاین،ابلاغ سیاست های کلی سلامت از سوی حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب در اجرای بند یک اصل 110 قانون اساسی در 18 فروردین ماه، هوشمندانه ترین تصمیم نظام سلامت به شمار می رود که ایشان پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ کردند.



** جدی ترین مشکل نظام بهداشتی کشور

«علی اکبر سیاری» معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ششم اردیبهشت ماه با بیان اینکه در هر ساعت دو نفر در تهران به علت آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند، گفت: هوای آلوده و اعتیاد تزریقی، جدی ترین مشکل نظام بهداشتی کشور است.



** مهم ترین طرح اجرایی دولت یازدهم

طرح تحول نظام سلامت به عنوان یکی از مهم ترین طرح های اجرایی دولت یازدهم با هفت بسته درمانی با هدف کاهش پرداخت از جیب مردم و بهبود کیفیت خدمات درمانی از پانزدهم ادیبهشت ماه آغاز شد.



** بزرگ ترین پرداخت کنندگان یارانه های پنهان حوزه سلامت

«علیرضا زالی» رییس سازمان نظام پزشکی ایران در اردیبهشت ماه گفت: بیش از 92 درصد هزینه های دندانپزشکی از جیب مردم پرداخت می شود و بخش بزرگی از یارانه های پنهان حوزه سلامت را جامعه دندان پزشکان پرداخت می کنند.



** کشنده ترین بیماری سال

«علی اکبر محزون» مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور 20 اردیبهشت ماه اعلام کرد: 38.3 درصد از علل وفات در سال 92 مربوط به بیماریهای قلبی عروقی بوده است.



** آلوده ترین شهر کشور

سازمان بهداشت جهانی در 21 اردیبهشت ماه در گزارشی، شهر «خرم آباد» را در فهرست 20 شهر آلوده جهان قرار داد.



** بی سابقه ترین بودجه در تاریخ درمان کشور

«عباسعلی منصوری» نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی، 23 اردیبهشت ماه گفت: بودجه تخصیصی امسال بخش درمان در تاریخ کشور بی سابقه است.



** مدبرانه ترین تصمیم

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب، 30 اردیبهشت ماه، سیاست های کلی «جمعیت» را که براساس بند یک اصل 110 قانون اساسی و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شده است، ابلاغ کردند.



** پرسروصدا ترین بیماری واگیر

«محمدمهدی گویا» رییس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پنجم خرداد ماه از شناسایی دو مورد ابتلا به عفونت کرونا ویروس جدید(MERS.COV) در کشور خبر داد.

این خبر زمانی بیشتر سر وصدا کرد که سه روز بعد نخستین فردی که به ویروس کرونا در کرمان مبتلا شده بود، جان خود را از دست داد.



** کم نفس ترین استان های کشور

«علی اکبر محزون» مدیرکل دفتر جمعیت، آمار و اطلاعات مهاجرتی سازمان ثبت احوال کشور 12 خرداد ماه گفت: تهران، خراسان رضوی و اصفهان بالاترین علل فوت به دلیل بیماری های تنفسی را دارا هستند.



** بیشترین شیب کاهش نرخ باروری جهان

«محمدجواد محمودی» رییس موسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور 12 خرداد ماه گفت: شیب کاهش نرخ باروری در ایران طی 25 سال گذشته نسبت به همه جهان بیشتر بوده است.



** غیرقابل پیش بینی ترین حادثه

غیرقابل پیش بینی ترین واقعه نظام سلامت را شاید بتوان وقوع طوفان 12 خرداد ماه تهران نامید که چهار کشته و بیش از 30 مصدوم داشت و پیش بینی وقوع مجدد آن در 13 خرداد ماه، وزارت بهداشت را بر آن داشت که با انتشار خبری از مردم بخواهد تا از تردد در محیط های باز خودداری کنند.



** شایع ترین علت بستری کودکان در بیمارستانها

به گفته «مریم محلوجی راد» فوق تخصص آسم و آلرژی، شایع ترین علت مراجعه کودکان به مراکز اورژانس و بستری شدن آنها، بیماری آسم است.



** سیگاری ترین مردم کشور

«بهزاد دماری» رییس واحد بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت، 16 خرداد ماه گفت: استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، همدان، چهارمحال و بختیاری، اردبیل و تهران جزو شش استان پرمصرف سیگار و در مقابل بوشهر، ایلام و خراسان جنوبی جزو استان های کم مصرف سیگار هستند.



** بخشنده ترین ملت جهان

سازمان انتقال خون ایران 17 خرداد ماه، ایرانیان را بخشنده ترین ملت جهان در اهدای خون توصیف کرد.

بر اساس آخرین گزارش منتشره توسط سازمان جهانی بهداشت از 151 کشور مطالعه شده در زمینه اهدای داوطلبانه خون، 60 کشور جهان و از جمله جمهوری اسلامی ایران، اهدای خون به صورت داوطلبانه صورت می گیرد.



** وحشناک ترین قاتل ایرانی ها

گزارش های پلیس راهور نشان می دهد که ایران در پنج سال گذشته در سوانح جاده ای خود، بیش از 120 هزار کشته و یک میلیون زخمی داده است که این رقم با آمار شهدای جنگ هشت ساله تحمیلی برابری می کند.

به گفته «حسین طلا» نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، تعداد تلفات تصادفات جاده ای در ایران طی 10 سال گذشته یعنی از سال 80 تا 90، بیشتر از تعداد شهدای دوران جنگ تحمیلی است.



** عجول ترین کشور جهان در رسیدن به سن پیری

سازمان ملل 18 خرداد ماه پیش بینی کرد ایران بعد از کشورهای امارات و بحرین، رتبه سوم جهان را از نظر سرعت پیر شدن جمعیت را دارد.



** مهم ترین عوامل تهدید کننده سلامت جوانان ایرانی

«گلایول اردلان» رییس اداره سلامت جوانان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، 18 خرداد ماه بیماری های غیرواگیر از جمله اختلالات روانی و سرطان و نیز حوادث را به عنوان مهمترین عوامل تهدید کننده سلامت 19 میلیون و 349 هزار جوان ایرانی نام برد.



** نگران کننده ترین آسیب اجتماعی

«بهمن بهمنی» مدیرکل دفتر برنامه ریزی ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان 20 خرداد ماه با هشدار به افزایش شکل جدیدی از روابط دختران و پسران با عنوان «هم خانگی» گفت: این یک آسیب جدی و نگران کننده در کشور است.



** شایع ترین علت بروز ضربات مغزی در ایرانی ها

«وفا رحیمی موقر» متخصص جراحی مغز و اعصاب گفت: شایع ترین علت بروز نوروتروما (ضربات مغزی و نخاعی)، تصادفات جاده ای است.



** بیشترین پیوند اعضا در منطقه

«ناصر سیم فروش» رییس قطب ارولوژی کشور 23 خرداد ماه گفت: بر اساس آمارهای موجود، ایران اکنون رکورددار پیوند اعضا از مرگ مغزی در منطقه است.



** اعتراضی ترین نامه جامعه پزشکی

«علیرضا زالی» رییس سازمان نظام پزشکی در نامه اعتراضی به «عزت الله ضرغامی» رییس صدا وسیما، ادامه پخش برنامه هایی مانند «شوق زندگی» را محکوم کرد و گفت: به چالش کشیدن، سخره گرفتن و ملتهب کردن جامعه پزشکی به صلاح مردم نیست.

این برنامه با پخش نماهنگی در مورد پزشکان، اعتراض آنان را برانگیخت.



** نگران کننده ترین هشدار سلامت

«بهزاد دماری» رییس اداره بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی 29 خرداد گفت: سیمای مرگ 15 تا 49 ساله های کشور بر اثر بیماری های غیرواگیر و تصادفات نگران کننده است.



** شایع ترین سرطان در کشور

به گفته «علی گورانی» رییس اداره بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت، سرطان پوست، اولین سرطان شایع در مردان و دومین سرطان شایع در زنان کشور شده و مردم ما پیرپوستی های قابل توجهی دارند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: