کد خبر: ۲۵۶۸۷۷
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۸ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020May 06
لینا ابی رافه
جهان عرب که پیش از کرونا نیز در نتیجه بی ثباتی های اجتماعی-اقتصادی و بحران های انسای وضعیت مطلوبی نداشت، به طور ویژه ای از این همه گیری جهانی تأثیر پذیرفته است
1. کرونا فرصتی را برای کمک به زنان در غلبه بر بی عدالتی های اجتماعی روزمره فراهم کرده است؛ اگر از آن استفاده کنیم.

2. همه مردم جهان از آثار شیوع همه گیری کرونا متأثر هستند. اما این ویروس و پیامدهای آن به شدت علیه کسانی که از قبل در حاشیه قرار داشته اند، یعنی زنان و دختران، تبعیض قائل شده است. در جهان عرب بحران برای زنان تازه شروع شده است. 

3. من به عنوان فعال کمک های بشردوستانه در محیط های ناامن در سراسر جهان برای حمایت از زنان در کاستن از مخاطراتی در که آن محیط ها با آن روبرو بوده اند، تلاش کرده ام. 

4. جهان عرب که پیش از کرونا نیز در نتیجه بی ثباتی های اجتماعی-اقتصادی و بحران های انسای وضعیت مطلوبی نداشت، به طور ویژه ای از این همه گیری جهانی تأثیر پذیرفته است. 

5. در منطقه عربی، نزدیک به نیمی از جمعیت 84 میلیونی زنان به اینترنت یا گوشی هوشمند دسترسی ندارند. این آمار در کنار آمار بی سوادی تقریبا 67 درصد زنان که قرار بگیرد، ناتوانی آن ها را در دسترسی به اطلاعات درست درباره ویروس نشان می دهد. 

6. بررسی های میدانی و آمارهای برخی سازمان ها نشان می دهد در بحبوحه این بحران و با ادامه درگیری ها و فروپاشی های اقتصادی، خشونت علیه زنان افزایش یافته است. 

7. معیشت کارگران مهاجری که در خانه های کار می کنند و بیشتر آن ها زن هستند، در نتیجه محدودیت های مختلف و فشار اضافه اوضاع رو به وخامت اقتصاد و مخاطرات سلامت  آسیب دیده است.  

8. وضعیت مهاجران و از جمله زنان مهاجر در مقایسه با قبل بدتر شده است و اکنون بیش از گذشته آن ها در کشورهای میزبان خود، خطر تلقی می شوند. 

9. در کشورهای جنگ زده که ساختار های درمانی در اثر سال ها جنگ از بین رفته اند، زنان با مخاطرات مضاعفی در این همه گیری جهانی روبرو هستند. ماهیت کار زنان در این مناطق با بی ثباتی مالی و عدم برخورداری از نقش های رسمی و حرفه ای در جامعه همراه است. 

10. پیش بینی می شود در نتیجه کرونا، 700 هزار زن بیکار شوند. آمار بی کاری زنان پیش از این نیز در جهان عرب بیش از دو برابر مردان بوده است. 
 
11. بیشتر کسانی که شغل آن ها پرستاری و مراقبت از افراد و کارهای درمانی است، زن هستند و در شرایط کنونی این افراد علاوه بر مواجهه با کاهش حقوق، افزایش ساعات کاری و حقوق های پرداخت نشده، بیشتر در معرض آلوده شدن به ویروس قرار دارند. 

12. اگر یک بار دیگر زنان از نقش های مدیریتی در واکنش به این همه گیری دور نگه داشته شوند، قدرت مردسالارانه در این مناطق آثار ویرانگری بر حقوق، برابری و استقلال زنان خواهد داشت و این مستلزم تقویت واکنش های فمینیستی و تضمین حق دسترسی زنان به اطلاعات، درمان و حق انتخاب است. از آن جا که دیگران برای زنان تصمیم می گیرند، آنان با تبعیض و خشونت روبرو هستند و زندگی شان در خطر است. 

13. پیگیری حق تصمیم گیری زنان باید در بطن واکنش به این همه گیری قرار گیرد. 

14. زندگی بی تردید پس از این همه گیری متفاوت خواهد بود و برای بیشتر زنان چالش ها با پایان بحران، پایان نخواهد یافت و بحران تازه شروع شده است. 

15. در جهان عرب، فرصتی برای اجرای سیاست های حامی زنان و تضمین ابزارها و منابع مورد نیاز برای حمایت از زنان و دختران برای نهادها و فعالان حقوق زنان ایجاد شده است.

16. قرار گرفتن زنان در مرکز واکنش به این همه گیری منطقه را قادر به از سر گذراندن بهتر ضربات حاصل از آن خواهد کرد. مدیریت زنان، به نفع همه ما است. الجزیره انگلیسی

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: